Auttakaa, 1,5-vuotiaan hampaiden pesu yhtä tuskaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
1,5 vee ei anna pestä hampaitaan. On yritetty suostuttelemalla, väkisin ja nyt viimesimpänä otettiin käyttöön xylitol-pastillit. Jos antaa pestä hampaat, saa palkkioks pastillin. Millään ei mitään apua. Miten ootte saanu pestyy ton ikäseltä hampaat?

Meillä 2v ja edelleen aikas haasteellista.Välillä menee ihan huudattamalla (onpahan ainakin suu auki mutta ei kauheen kestävä ratkaisu). Paljon on yritetty "leikin varjolla": "näytä sormella mitä hammasta ei ole vielä pesty, ja sitten pestään siitä kohdasta jne, annettu itse harjailla välillä, peloteltu hammaspeikoilla, "äiti harjaa niin että suhisee/ tulee vaahtoa". Niin ja sitten kun homma ohi niin pastilli. Mietittiin että jos hankkis sähköhammasharjan niin toimiskohan se kun on tollanen "konemies" tosin ei taida olla viä noin pienelle hyvä. Jos jollain on joku poppaskonsti niin sellasta kaipaillaan täälläkin....

Anna sen itse pestä. Lopeta hampaiden pesu esim. viikoksi, että lapsi unohtaa siihen liittyvät kielteiset mielikuvat. Anna sen usein katsella kun itse peset omia hampaitasi. Sitten jossakin vaiheessa kun itse olet pesemässä hampaita lyöt harjan lapsen kouraan niin se todennköisesti alkaa itsekin harjailemaan.

oletko kokeillut antaa lapselle oman harjan käteen samalla kun yrität itse harjailla. Meillä on kolmivuotiaan kanssa edelleen hammaspesu semmoista ja tämmöistä, pureskelee harjaa, venkoilee ja temppuilee - mutta periksi ei anneta.

meillä kaikki 4 lasta ovat tuon ikäisenä antaneet vain väkisin harjata, eikä siitä ole mitään ongelmia jäänyt. nykyisin (6v, 5v ja 3v.) harjailevat itse mielellään aamuisin ja antavat hyvin pestä illalla. Kyllä se vaihe siis menee ohi. :)

Ei siihen kai mkitään toimivaa poppakonstia ole, meillä toimii mieluinen hammasharja ja se että saa ensin "itte" pestä hampaat..Äiti sitte vaan lopuksi vähän avittaa (eli pesee ne hampaat oikeasti :D ) Niin ja kahta hammatahnaakin löytyy että saa valita mieleisensä.. Välillä taistellaan aiheesta silti vaikka herralla on ikää jo kohta 3v..

Meilläkin tossa 1-1,5v oli kausi ettei antanu millään ja väkisin piti. Meni ohi ja sitten taas sujui. Rutiini oli kyl jo vauvasta, päätti ´vaan että enää ei pestä. Ensin pesin minä ja sitten lapsi sai harjan. Jos en ois pakottanu niin ei ois pesty lainkaan.

On annettu oma harja käteen, mut imeskelee vaan sitä eikä sillon pääse satuttamatta toisella harjalla suuhun. En osaa sanoo kuinka kauan on jatkunu, mut kauan kuitenkin. Eikä kai hampaita voi olla viikko pesemättä. Joskus toimii niin et unikaverilta pestään eka hampaat ja sit tytöltä, mut tää toimii vaan harvoin.

Yhteistyössä