Auttaisko joku!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miltski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miltski

Aktiivinen jäsen
16.04.2006
3 413
0
36
Kun mä en nyt oikein tiedä mitä tästä ajatella, tai miten toimia... Elikkäs aamulla, kun oltiin lähdössä hoitoon/töihin niin keskimmäinen (5v.) TAAS kerran pisti hankalaksi, ei pukenut, ja tinttaili vaan. Oltiin edellisiltana sovittu, että jos menee aina kiltisti aamuisin ja pukee reippaasti saa viikkorahansa 2 euroa, jos ei sitten tottele jne, niin menee aina rahasta vähän pois. Nyt sitten sanoin että tästä kiukkuilusta johtuen kyllä vähennetään rahasta jotain. Sai kauheen raivarin poika, joka ei yleensä saa mitään raivareita. Huusi ja haukkui mua. No mä sitten vaan puin pienemmän pojan ja menin autoa laittaan käyntiin. Keskimmäinen huusi sisällä ja kävi välillä ovella, eikä ollut vieläkään pukenut. Huusi vaan, että sen täytyy saada ne rahat takasin! Mut mä oli jyrkkänä, ettei se käy, kun oli sovittu yhdessä, että sitten kun ne menettää niin se on sitten niin. No mä menin sitte "väkisin" pukemaan sen, että pääsen töihin. Vielä päiväkodissakin huusi ja itki.

Pääsin töihin niin soitin päiväkotiin, että onko hän rauhottunu, oli kuulemma mennyt vessaan ja nyyhkytystä kuului sieltä vielä. Tämä poika ei siis yleensä kiukkuile eikä varmaan oo tottunu käsittelemään "menetyksiä". Mutta paha olo ollu mulla koko päivän, ku ajattelen kuinka se sielä päiväkodissa nyt suree. Hän on tosi herkkä lapsi ja varmasti oli kova pala, kun kaverit näki, kun itki... :(

Miten te ootte tälläsessä tilanteessa tehnyt vai onko kenelläkään lapsi jäänyt hoitoon vielä noin vanhana itkemään?

Tulipas pitkä sepustus, mutta helpotti jo kun sai tän teijän kans jakaa! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Enpä osaa muuta sanoa kuin että oikein teit.

Rahan perään on pienikin ihminen ;)

Joo, saa vaan pysyä lujana, että ei kuitenkin sitte anna sille täyttä rahaa. Mut tää meijän keskimmäinen on kyllä niin pitkävihanen ja jäärä, että varmasti saadaan tapella tästä koko ilta! plääh!

No hyvähän noihin pettymyksiinkin on tottua, koska jos jostain asiasta on sovittu etukäteen niin se täytyy myös sitten toteuttaa. Eikä kannata nyt antaa sitten periksi vaan perustelet vielä hänelle miksi toimit noin. Ja sanot että se mitä sovitaan myös tehdään että itse voi vaikuttaa siihen omalla käytöksellään.

Oi muakin surettaa tilanne. Ei oo kivaa jos toinen nyyhkii vessassa, mut en kyllä keksi, mitä oisit toisin voinut tehdä. Ehkä paras ratkaisu ois ottaa asia illalla rauhassa puheeksi. Selittää vielä kerran säännöt ja yrittää päästä yhteisymmärrykseen.

Niin samanlaisia 5-vuotiaita meillä on joskus asunut, melkein uskallan luvata että totut tuohon vielä.. :hug: Puhutte illalla vielä rauhassa tilanteen läpi.

Meillä esikoinen oli kauhuissaan kun vuosi sitten lähdin töihin ja se joutui hoitoon, kyllä mäkin sieltä tippalinssissä usein lähdin, mutten voinut sitä lapselle näyttää, joten lähdin mahdollisimman nopsaan ja lyhyin "hyvästein". Tyttö oli 6½ vuotta silloin. muoks. Nykyään muuten erittäin reipas ekaluokkalainen :)

Mulla muuten 1½ vuotta ennen kuin seuraava ja samalla viimeinen lapsista on 5-vuotias. :saint:

Ihanaa kuulla, etten oo ainut! Meidän nyt 8v. kun ei koskaan tälläisiä "kohtauksia" saanut, niin minä ihan ymmälläni! Mut ehkä tää sit tosiaan kuuluu tuohon ikään. Ja, kun tämä poika vielä on saanut olla kauan mun kanssa kotona ja paljon huomiota niin ehkä se nyt vähän ottaa koville, tuo kasvaminen sen takia. Kiitokset kaikille vastauksista! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin en ymmärrä miksi maksat 5-vuotiaalle viikkorahaa?

Koska vanhempikin (8v.) saa, tällä rahalle he ostavat karkit karkkipäivänä. Mielummin halusivat ite näin, saa joko säästää rahat tai ostaa karkkia. Ei musta huono idea ollenkaan! Oppii rahankäyttöä!

Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Ihanaa kuulla, etten oo ainut! Meidän nyt 8v. kun ei koskaan tälläisiä "kohtauksia" saanut, niin minä ihan ymmälläni! Mut ehkä tää sit tosiaan kuuluu tuohon ikään. Ja, kun tämä poika vielä on saanut olla kauan mun kanssa kotona ja paljon huomiota niin ehkä se nyt vähän ottaa koville, tuo kasvaminen sen takia. Kiitokset kaikille vastauksista! :wave:

Tuliko sulle sellanen olo että oot tehnyt tavallaan karhunpalveluksen lapselle, kun pidit häntä kotona niin pitkään? Mä nimittäin kamppailin sen ajatuksen kanssa aika pitkään..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin en ymmärrä miksi maksat 5-vuotiaalle viikkorahaa?

Koska vanhempikin (8v.) saa, tällä rahalle he ostavat karkit karkkipäivänä. Mielummin halusivat ite näin, saa joko säästää rahat tai ostaa karkkia. Ei musta huono idea ollenkaan! Oppii rahankäyttöä!

Ok. Tekevätkö jotain rahan saamisen eteen?

Olisiko positiivinen kannustus tehokkaampi? Eli reippaasti toimitusta aamusta saisi tarran tms ja tietystä määrästä jonkun pienen yllätyksen.

Kiukkuisesta aamusta rangaistus on vain se, ettei saa tarraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaddy:

Tuliko sulle sellanen olo että oot tehnyt tavallaan karhunpalveluksen lapselle, kun pidit häntä kotona niin pitkään? Mä nimittäin kamppailin sen ajatuksen kanssa aika pitkään..

Välillä kyllä tulee, kun poika vielä niin arka luonteeltaan. Kova lukemaan ja laskemaan, mutta sosiaaliset taidot vähän huonommat. 2-vuotiaana oli muutaman kuukauden hoidossa, ja olisko silloin ollut yksi aamu, kun ei itkenyt. Mut se tosiaan oli toisenlaista itkua, ei kiukkua. Toisaalta taas sitten poika tykkäsi olla kotona ja oli kuitenkin ulkona kavereita. Mutta ainahan me äidit mietitään ollaanko sitten kuitenkaan tehty oikein! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Olisiko positiivinen kannustus tehokkaampi? Eli reippaasti toimitusta aamusta saisi tarran tms ja tietystä määrästä jonkun pienen yllätyksen.

Kiukkuisesta aamusta rangaistus on vain se, ettei saa tarraa.

Mietin tätä itekkin, että ehkä se olis ainakin juuri tälle lapselle se tehokkaampi vaihtoehto. Mut noita pettymyksiäkin täytyis oppia käsittelemään. No, tänään keskustellaan.

Niin, ja periaatteessa tämäkin kerrottiin niin, että kiltillä käytöksellä ansaitaan sitä rahaa. Ja mä kerroin ettei tästä aamusta sitä nyt tule. Ja siitä tuo suuttuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaddy:

Välillä kyllä tulee, kun poika vielä niin arka luonteeltaan. Kova lukemaan ja laskemaan, mutta sosiaaliset taidot vähän huonommat. 2-vuotiaana oli muutaman kuukauden hoidossa, ja olisko silloin ollut yksi aamu, kun ei itkenyt. Mut se tosiaan oli toisenlaista itkua, ei kiukkua. Toisaalta taas sitten poika tykkäsi olla kotona ja oli kuitenkin ulkona kavereita. Mutta ainahan me äidit mietitään ollaanko sitten kuitenkaan tehty oikein! :D

Näinhän se on :D

Yhteistyössä