Auton vaihto edullisempaan - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Onko täysin tuomittu idea vaihtaa autoa liikkeessä pienempään? Siis a) kiinnostaako niitä ottaa rahoituettua autoa b) jääkö siinä liikaa tappiolle?

Meillä on tilanne, että meillä on nyt yllättäen kaksi suurta tila-autoa, ja toinen ois järkevä vaihtaa johonkin kauppakassiin. Ja se ois just se kalliimpi, josta on rahoituslainaakin, vaihdettava, kun halpa onkin toimivampi.

Paras setti ois, että veis molemmat vaihtoon ja vaihtais sen halvan mutta toimivan vähän uudempaan vastaavaan, ja kalliimman johonkin halpaan kauppakassiin. Mut sellanen on jo vähän turhan hankalaa toteuttaa :D

Samoilla linjoilla kuin ed. vastaaja, eli ei se autoliike voi tuollaisessa kaupassa hyvittää siitä kalliimmasta vaihdokista oikeaa markkinahintaa, koska jotenkinhan sen liikkeenkin on katteensa saatava.

Parasta (tai oikeastaan ainoa vaihtoehto auton pitämiselle) olisikin myydä se itse suoraan ja kävellä tämän jälkeen setelitukko kädessä sinne autoliikkeeseen (mikäli nyt haluaa käytetyn auton ylipäätään liikkeestä hankkia; edullisemmin saisi tietty ykistyiseltä myyjältä).

Niinhän se olis varmaan taloudellisinta joo. Itsellä on vaan sellanen pelko että mitä se ostaja voi alkaa vaatia myyjältä? Siis kun autokaupasta ostettaessa on yleensä käytetyiläkin se joku puolen vuoden takuu, onko yksityinen myyjä vastuussa yksityiselle myymänsä auton mahdollisista tulevista vioista? Ja toinen asia on se, että miten se rahoitettu auto myydään? Rahoitusyhtiöltä joku lupa jne.?

Niinhän se olis varmaan taloudellisinta joo. Itsellä on vaan sellanen pelko että mitä se ostaja voi alkaa vaatia myyjältä? Siis kun autokaupasta ostettaessa on yleensä käytetyiläkin se joku puolen vuoden takuu, onko yksityinen myyjä vastuussa yksityiselle myymänsä auton mahdollisista tulevista vioista? Ja toinen asia on se, että miten se rahoitettu auto myydään? Rahoitusyhtiöltä joku lupa jne.?

Yksityisten välisissä autokaupoissa tavallisin käytäntö on nk. perävalotakuu. Eli myyjä vastaa myymästään autosta niin kauan kuin sen perävalot näkyvät ostajan poistuessa. :)

Yksityisten välisissä (auto)kaupoissa ei siis sovelleta samaa lainsäädäntöä kuin elinkeinonharjoittajan tapauksessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että nimenomaan ostajan on osattava olla tarkkana. On myyjiä, jotka osaavat myydä vanhan auton viisi minuuttia ennen sen totaalista laukeamista...

Silloin kun olen itse myynyt omia kotteroitani, olen kuitenkin ainakin yrittänyt muistaa mainita kaikki minun tiedossani olleet viat ja muut kummallisuudet. Hintaa on soviteltu sitten sen mukaan.

EDIT: Ai niin tuo rahoitushomma. Itse en ole koskaan myynyt tai ostanut rahoitusliikkeen omistamaa autoa, mutta olen kyllä nähnyt niitä kaupattavan. Käsittääkseni se rahoituksen loppuosa siirrtetään tavalla tai toisella ostajan maksettavaksi. Myyjä siis saa sen auton hinnan ja loppuvelan välisen erotuksen.

Viimeksi muokattu:

Itse ostin aikoinaan rahotusyhtiön omistuksessa olevan auton. Hoidettiin asiat pankissa, jotta varmasti meni oikein. Myyjä soitti rahoitusyhtiöön selvittääkseen loppuvelan ym. maksutiedot ja kaupanteko hetkellä maksettiin ensin tuo velka pois, jonka jälkeen loput rahat menivät sitten myyjälle.

Itse myyminen vois olla ok, mutta toistaiseksi taidan tyytyä tilanteeseen että on kaksi keskisuurta ilmastoitua tila-autoa... Jos vuoden päästä kattois tilannetta uudestaan :D Molemmissa on vetokoukut ja meil on peräkärrykin niin pitänee alkaa tehä sivubisnestä hoitamalla pieniä muuttoja tms...

Viimeksi muokattu:
Jos laitatte itse myyntiin, niin usein yksityisetkin tarjoavat omaa autoaan vaihdossa. Ja myynti-ilmoitukseenkin voi laittaa toiveen vaihdossa halutusta merkistä ja mallista.

Joo tätä mietin tossa kotimatkalla, että voishan sen pistää myyntiin ihan vaan koittaakseen, eihän siinä mitään häviä. Aika monihan varmaan vaihtaa pieneks jäävää autoa isompaan.

Uusimmat

Yhteistyössä