auton tuulilasissa halkeamaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plopp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"plopp"

Vieras
Viime katsastuksessa kehoitettiin vaihtamaan se seuraavaan katsastus kertaan eli pääsi läpi sillon vielä. Pian on menny vuosi ja katsastus pian taas ajankohtainen. Tuulilasi edelleen se sama. Ei mun mielestä tuo hslkeama mitenkään ole sellaisessa paikassa että näkyvyys olis huonontunut. Ei huvittaisi sitä uutta lasia hommata maksaa 300€ varmaankin ellei enemmänkin tai niin mies antoi ymmärtää. Mutta kannattaako yleensäkään panostaa vanhaan autoon vm -98 jolla ajettu 300 000km?
Ei mulla oo varaa uuteenkaan autoon..

kyllä se siellä auton papereissa lukee että pitää lasi vaihtaa. jos aiot auton katsastaa niin vaihda se lasi.
jostain purkuautosta ostat ehjän viidelläkympillä.

Jos se halkeama on kuskin näkökentässä niin se pitää korjata. Ei se auta kun maksaa, jos meinaat leiman siihen saada. Voithan kokeilla toista katsastus-firmaan, jos olisivat suopeampia. Meilläkin olli halkeama kuskin puolella (ajaessa minulla otsan korkeudella) eikä se minua mitenkään häirinnä. Ajaessa ei edes huomannut, mutta korjattava se oli. ei auttanut murina eikä marina.

[QUOTE="Neith";28157343]jos tuulilasi ei ole sävytetty tai lämmitettu tai muutoinkaan erityinen niin vaihta taitaa olla sen 250€
kannattaa vaihtaa jos ei ole autoa vaihtamassa[/QUOTE]

Sävytetty on ainakin... Ja mies antoi ymmärtää että tuohon autoon on kallis löytää sopiva lasi. En sitten tiedä mitä sillä meinas.. onko ny honda preludessa joku erikoinen lasi?

Ei ole Preludessa mikään kummallinen lasi. Hylky tulee katsastuksessa, koska viimeksi on annettu korjauskehoite. Jos särö ulottuu suoralta sivulta läpi johonkin muuhun suoraan sivuun ja lasi luetaan autossa kantavaksi rakenteeksi (monissa autoissa on) tulee hylsy. Vaihda vain. Ei ole kallis tikki.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;28157347:
kyllä se siellä auton papereissa lukee että pitää lasi vaihtaa. jos aiot auton katsastaa niin vaihda se lasi.
jostain purkuautosta ostat ehjän viidelläkympillä.

Kerropas kuinka vaihdat käytetyn liimalasin? Daiju!

Toisella kerralla ei enää anneta korjauskehotusta, vaan auto saattaa joutua ajokieltoon edellisen korjausmääräyksen vuoksi. Sama, jos poliisit olisivat tiellä pysäyttäneet, niin autosta olisi lähtenyt kilvet. Kyllä ne korjausmääräykset kannattaa ottaa vakavasti.

Tuuliasi on myös turvallisuusosa. Jos tuulilasi on halki, niin turvatyynyn lauetessa rikkinäinen tuulilasi voikin aiheuttaa vakavampiakin seurauksia, kun turvatyynyn toiminta perustuu kojelaudan ja tuulilasin yhteistoimintaan turvatyynyn kanssa.

Jollekin ei mene perille ettei liimalaseja vaihdella vanhoina autosta toiseen. Eli aloittajalle tuli vuosi sitten korjauskehoitus rekotteeseen jolloin on 11 kk ajanut laittomalla autolla. Naiset...

Aika jännä katoin just paperit ja niissä ei lue mitään tuosta tuulilasista. Ainostaan jostain reksterikilven valosta se pitää korjata 22.4 mennessä.

ei niitä välttämättä laiteta rekisteriotteeseen, katsastuksesta kun tulee se lappu jossa näkyy uusintaan menevät jutut ja sitten korjauskehoitukset
eli jokin vika ei välttämättä tuota hylkyä mutta se kannattaa korjata joka tapauksessa, joskus tulee korjauskehoitus ja jos ei sitä ole uusintaan mennessä korjattu niin ne laittaa sen rekisteriotteeseen

Ja toiset ei taida tajuta, ettei ne nyt ihan huvikseen niitä korjauskehotuksia anna. Kuten edelläkin kerrottiin niin kyllähän se tuulilasi on osa turvarakenteita. Ei kai kukaan aja autoa jos turvavyö ei toimi.

Tietysti se korjataan eihän se muuten pääse läpi ens kerralla.
Kunhan vaan tulin miettimään mitä se maksaa ja mitä mies meinas tuolla että siihen on vaikea saada sopiva lasi. Mutta jos tosiaankin siinä ei mitään ihmeellistää oo niin en ymmärrä mitä se mies sitten vetkuttelee tän asian kanssa. Mä kuitenkin maksan sen lasin.

Meillä hajosi tuulilasi joku aika sitten ja keskiarvo lasin vaihdolle töineen oli noin 600€. Ilmeisesti meidänkin autossa jotenkin erikoisen mallinen lasi kun ei "muutamalla kympillä" selvittykään vaikka ihan perus volkkari onkin. Meillä tuulilasin korjauksen korvasi vakuutus.

Mä olen jo kahdesti joutunut viemään auton tuulilasin vaihtoon. Siinä 300€ pinnassa se lasku on ollut, kun olen ottanut halvimman lasin, eli ilman mitään lämmityksiä jne.

Toisella kertaa särö oli ihan oikeasti ns. tiellä, toisella kertaa lasin alaosassa, mutta katsastusmies sanoi, että se ei saa olla pyyhkimien yläpuolella (tai jotain sinnepäin) ja kun se oli, niin sanoivat että katsastuksesta menee läpi, mutta tuulilasi on vaihdettava välittömästi.

Ja viikko sitten sain TAAS osuman kivestä, juuri siihen kuskin naaman kohdalle. Alkaa pikkuhiljaa vatuttamaan nämä ainaiset laskinkorjaukset...

[QUOTE="Irene";28157823]Kannattaa hommata lasivakuutus! Maksat ainoastaan lasinvaihdosta omavastuuosuuden. meillä omavastuu 150 euroa.[/QUOTE]

Meillä vakuutusmaksut nousis vuositasolla tätä kautta niin paljon (puolikasko pitäisi muuttaa täyskaskoksi, jotta siihen vakutukseen saadaan sitten ottaa tuo erillinen lasivakuutus) että tuulilasin pitäisi hajota joka vuosi kahdesti, jotta me hyötyisimme tuosta vakuutuksesta.

Ei siis meidän kohdallamme kannata.

Yhteistyössä