Auton tuonti, mitä, miksi, kuinka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auton ostaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auton ostaja

Vieras
Vääntäkääpä tyhmälle rautalangasta miten ja miksi niitä autoja oikein tuodaan suomeen? Siis tuleeko auton osto jotenkin halvemmaksi ulkomailta? Ja nimenomaan kiinnostaisi se tilanne, että on asunut ulkomailla vuoden ja on oikeus tuoda auto suomeen. Mä en ymmärrä, siis eikö siellä kuitenkin makseta siitä autosta ihan sama hinta kuin kuka tahansa tavallinen kyseisen maan kansalainen maksaa? Ei kai ne kauheesti halvempia missään päin maailmaa oo. Vai mitä tää nyt oikein tarkottaa?

No kyl uudet autot vaan on todella paljon halvempia muualla. Oletko koskaan kuullut Suomen atoverotuksesta, joka on ihan älytöntä..... Jos on vuoden ulkomailla töissä nin saa tuoda auton suomeen verottomana tietyin ehdoin.

Niin, eli mitä se verottomana tuonti tarkoittaa? Sitäkö, että maksan ulkomailla autosta ihan niiden listahinnan, mutta jos suomessa auto olisi verotuksen takia kalliimpi niin sitä erotusta ei tarvi suomeen tuotaessa maksaa? Mua hämää toi "verottomana", kun eikö sinne ostomaahan makseta kuitenkin ihan kaikki heidän veronsa?

jotkut autot on huomattavasti edullisempia esim. Saksassa kuin Suomessa, ja siksi kannattaa hakea ne Saksasta. lisäksi siellä ei suolata niin paljoa teitä --> autot ei oo niin ruosteessa. siellä ei ole nastarenkaita --> vähemmän irronneiden nastojen jälkiä konepellissä.
esimerkkinä:
Suomessa auto maksaa 19 000€, ja Saksassa 11 000€.
Veroa tulee vaikka 3 500€ + laiva 300€ ja rekisteröintikatsastus 200€.
eli voi olla huomattavasti edullempi tuotuna. edellyttää autojen tuntemusta, ajokilometrien arvioimista ym. mutta niin auton ostaminen vaatii Suomessakin.

No mä kyllä yritin googlata, mutta en mä tajua tota kapulakieltä. Eikä mua hävetä lainkaan tunnustaa sitä etten ymmärrä tätä asiaa, olen monessa muussa aika fiksu, mutta näiden autoasioiden kanssa mun ei ole koskaan tarvinut pelata.

Yhteistyössä