Auton ja pyöräilijän kohtaaminen: miten se voi olla niin vaikeaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vastaus kysymykseen vaikeudesta on härskisti tilannetta hyväksikäyttävät pyöräilijät, jotka kokevat olevansa etuoikeutettuja koska vihreä liikenne, sekä arat ja nöyrät autoilijat, jotka varmuuden vuoksi nössöilevät ja pelkäävät omaa varjoaankin. Tähän asti olen tyytynyt kiroamaan näitä luumuja oman autoni rauhassa, mutta tästä lähtien alan painaa äänimerkkiä aina kun edessä menevä autoilija tekee jotain omia ratkaisujaan ja antaa pyörälle aiheettomasti tilaa. Liikenne on yhteispeliä ja säännöt on olemassa juuri sen takia, että ei tarvitse arvailla mitä joku villi kortti siellä liikennevirrassa päättää seuraavaksi tehdä. Lukkojarrutus ilman syytä vaikoa kenties u-käännös motarilla? Jos ei osaa sääntöjä, ei pidä lähteä rattiin laisinkaan.

 
vierailija
Johtuu siitä kun autoilijat pysähtyy jos pyöräilijä on 20m säteellä suojatiestä. Kiusallista ja molempia hidastavaa pysähtyä siihen erikseen ja alkaa viittomaan että autoilija uskaltaa mennä. Säästän aikaa ja ajan suoraan.
 
Vastaus kysymykseen vaikeudesta on härskisti tilannetta hyväksikäyttävät pyöräilijät, jotka kokevat olevansa etuoikeutettuja koska vihreä liikenne, sekä arat ja nöyrät autoilijat, jotka varmuuden vuoksi nössöilevät ja pelkäävät omaa varjoaankin. Tähän asti olen tyytynyt kiroamaan näitä luumuja oman autoni rauhassa, mutta tästä lähtien alan painaa äänimerkkiä aina kun edessä menevä autoilija tekee jotain omia ratkaisujaan ja antaa pyörälle aiheettomasti tilaa. Liikenne on yhteispeliä ja säännöt on olemassa juuri sen takia, että ei tarvitse arvailla mitä joku villi kortti siellä liikennevirrassa päättää seuraavaksi tehdä. Lukkojarrutus ilman syytä vaikoa kenties u-käännös motarilla? Jos ei osaa sääntöjä, ei pidä lähteä rattiin laisinkaan.

Arkoja autoilijoita? Arkuuttako se oli ajaa tökerösti edestä suojatiellä, (vihreissä valoissa, kääntyvät autot väistää) että olisin hyvin voinut kävellä kylkeen! Ukko vaan mulkoili ratin takaa.
 
vierailija
Perusongelma on siinä, että yhä harvempi tiedostaa polkupyörien olevan ajoneuvoja. Sen sijaan kuvitellaan, että polkupyörä on rinnasteinen jalankulkijaan.

Suurin syy tälle lienee se, että yhä useammassa paikassa pyöräilijät ohjataan jalankulkijoiden kanssa samoille reiteille sen sijaan, että pyöräilijät käyttäisivät ajorataa.
 
vierailija
Perusongelma on siinä, että yhä harvempi tiedostaa polkupyörien olevan ajoneuvoja. Sen sijaan kuvitellaan, että polkupyörä on rinnasteinen jalankulkijaan.

Suurin syy tälle lienee se, että yhä useammassa paikassa pyöräilijät ohjataan jalankulkijoiden kanssa samoille reiteille sen sijaan, että pyöräilijät käyttäisivät ajorataa.
Suurin syy on siinä, että pyöräilijät pitivät vuosikausia meteliä ja hämmensivät pakkaa selittäen miten kauhean monimutkaiset ne väistämissäännöt ovat. Tarkoituksena oli saada lait muutettua sellaiseksi, että pyöräilijällä olisi aina etuajo-oikeus. Moni autoilija meni ihan sekaisin siinä rummutuksessa ja alkoi varmuuden vuoksi varoa, ettei vain tulisi haukutuksi.
 
vierailija
Alun perin suojatiet olivat vaan jalankulkijoita varten. Nyt ne ovat myös pyöräilijöitä varten, ja tietysti se johtaa ongelmiin, kun pyöräilijöihin pitäisi suhtautua eri lailla kuin muihin suojatien käyttäjiin, ja toisaalta koska pyöräilijät ovat nopeita eli heitä on vaikea havaita, kun he lähestyvät suojatietä.
 
vierailija
Alun perin suojatiet olivat vaan jalankulkijoita varten. Nyt ne ovat myös pyöräilijöitä varten, ja tietysti se johtaa ongelmiin, kun pyöräilijöihin pitäisi suhtautua eri lailla kuin muihin suojatien käyttäjiin, ja toisaalta koska pyöräilijät ovat nopeita eli heitä on vaikea havaita, kun he lähestyvät suojatietä.
Suojatie koskee ainoastaan jalankulkijoita. Muille se on on vain tie.
 
vierailija
Kun pyöräilijä hyppää pois pyörän päältä, hänestä tulee jalankulkija, jota autoilija väistää suojatiellä - - > autoilija pysähtyy ja odottaa, kun pyörää taluttava jalankulkija ylittää suojatien.

Molemmille on nopeampaa ja sujuvampaa, jos autoilija vain hidastaa ja päästää pyöräilijän suoraan ajamalla suojatien yli.

Tämän takia monet autoilijat mieluummin "väistävät" pyöräilijää suojatiellä.
 
Kun pyöräilijä hyppää pois pyörän päältä, hänestä tulee jalankulkija, jota autoilija väistää suojatiellä - - > autoilija pysähtyy ja odottaa, kun pyörää taluttava jalankulkija ylittää suojatien.

Molemmille on nopeampaa ja sujuvampaa, jos autoilija vain hidastaa ja päästää pyöräilijän suoraan ajamalla suojatien yli.

Tämän takia monet autoilijat mieluummin "väistävät" pyöräilijää suojatiellä.
Valottomilla suojateillä se villari on joka tapauksessa talutettava.
 
vierailija
Itse en pyöräillessä koskaan päästä pyöräilijöitä suojatien yli jollen ole kääntymässä tai tule kolmion tai stop-merkin takaa. Jalankulkijat toki päästän.
 
vierailija
Kun pyöräilijä hyppää pois pyörän päältä, hänestä tulee jalankulkija, jota autoilija väistää suojatiellä - - > autoilija pysähtyy ja odottaa, kun pyörää taluttava jalankulkija ylittää suojatien.

Molemmille on nopeampaa ja sujuvampaa, jos autoilija vain hidastaa ja päästää pyöräilijän suoraan ajamalla suojatien yli.

Tämän takia monet autoilijat mieluummin "väistävät" pyöräilijää suojatiellä.
Nopeinta ja sujuvinta on kun polkupyöräilijä väistämisvelvollisena hidastaa omaa vauhtiaan ja autoilija ei ala hidastelemaan, vaan jatkaa ennakoitavalla nopeudella.
 

Yhteistyössä