Autolla ei sais ajaa töihin, mutta avaruuten voi kohta matkustaa hotellilomalle

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Joukkoliikenteen määrä moninkertaistuu, kun autoilu lakkaa.
Onko sulla kaikki muumit laaksossa tai pyörän tavarat tarakalla?

Miltä näyttää maaseutu kun jokaiselle hiekkatiestä risteävälle, vaikkapa 4-5 km kimurantille mökkitielle menee sun lähijuna/linja-auto?

Mun lapsuudenperheen mökki oli niin vaikea löytää että hädin tuskin osattiin kieputella sinne itsekään.
 
vierailija
Siis viime kesänä öljyn maailmanmarkkinahinta oli ihan olematon. Nyt se on taas nousussa kun kysyntä on kasvanut. Ei koko hinnannousu todellakaan ole hallituksesta kiinni. 6 senttiä per litra nousi bensa, en muista mitä diisdeli
Öljyn markkinhinta voi tästä vielä tuplaantua ja siihen kun tulee päälle hallituksen haluamat biovelvoite ja päästökauppa, niin sen jälkeen meillä ajavat autoilla vain rikkaimmat ja tietenkin vihreät poliitikot.
 
vierailija
Siis viime kesänä öljyn maailmanmarkkinahinta oli ihan olematon. Nyt se on taas nousussa kun kysyntä on kasvanut. Ei koko hinnannousu todellakaan ole hallituksesta kiinni. 6 senttiä per litra nousi bensa, en muista mitä diisdeli
Bensiinin kuluttajahinnasta veroa on n. 70 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että jos bensa maksaa 1,5 €/l, siitä 1,05 euroa on suoraan veroa ja 45 senttiä on polttoaineen valmistajan ja jakelijan kuluja ja katetta. Ja tässä täytyy tietenkin ymmärtää myös se, että vaikkapa sen Nesteen kulurakenteeseenkin vaikuttaa suoraan moni vero eikä se 45 senttiä siten ole vain raaka-aineen hinta plus siihen lisätty arvonlisä.

Se mikä Nesteen osuudesta bensan hinnasta on työvoimakulua ja jalostamon hintaa ja mikä on öljyn markkinahintaa on tietenkin vähän epäselvää, mutta jos ajatellaan reteesti, että 20 senttiä tulisi raaka-aineen hinnasta, niin se tarkoittaa sitä, että hinnan tuplaantuminen tarkoittaisi pumpulla 10 sentin hinnannousua. Eli mentäisiin 1,5 eurosta 1,6 euroon litra. Sellainen normaali 5 prosentin muutos viikkotasolla tarkoittaisi 0,5 sentin muutosta pumppuhintaan. Eli vaikkapa 1,588€/l muuttuisikin 1,593:ksi euroksi per litra.

On helppo ymmärtää, että ei öljyn markkinahinta selitä juuri mitään pumppuhinnoista, vaan verot ohjaavat sen perustason ja heilunta sen ympärillä tulee jakelijan hinnoittelupäätöksistä.
 
vierailija

Sitä parempaa hiiilijalanjälkeä.
Persut ovat autoilijan puolella.

Persut eivät ole oikealla eivätkä vasemmalla. Eikä pidäkään. Persut ovat suomalaisten puolella.

Kansanedustajilla on yhteinen puolueesta riippumaton intressi kahmia vaikutusvaltaa ja etuja itselleen.
Kansanedustajilla on yhteinen puolueesta riippumaton intressi säilyttää asemansa eliitissä ja pysyä eduskunnassa. Siksi he toimivat eduskunnassa puoluerajojen yli yhteistyössä kansaa vastaan.

Puolueiden väliset erot ovat jo vuosikymmenien aikana vakiintuneet, eikä puolueilla ole oikeaa halua suureen muutokseen, joka voisi rapauttaa kansalaisten luottamusta tai puolueiden tasapainoa. Persujen menestys vaaleissa on aiheuttanut kaikille muille puolueille ongelmia. Koska Persut ovat käyneet kaikkien muiden puolueiden reviirillä, ja siksi loukanneet vanhojen puolueiden vakiintuneita käytäntöjä ja sopimuksia. Muut puolueet ovat saneet persuista yhteisen vastustajan, jota vastaan käydään yhteistuumin yli puoluerajojen niin vasemmistossa kuin Kokoomuksessakin.

Siksi Persut uutena puolueena saa rajua häirintää, vähättelyä ja väärää informaatiota vanhoilta puolueilta, mikä näkyy myös lehdistössä ja mediassa.

Puolueiden intressi on oman aseman säilyttäminen ja yhteisymmärryksessä muiden puolueiden kanssa, omien etujen vaaliminen, mieluiten niin että kansa luulee puolueiden olevan hyvinkin erimielisiä toisten puolueiden kanssa. Todellisuudessa puolueet punovat keskenään juonia, jotta voivat säilyttää asemansa mahdollisimman suuren oman hyödyn kera. Puolueiden keskinäiset erimielisyydet ovat vain silmänlumetta, joilla saadaan vaikutelma halusta asioiden muuttamiseksi.

Mikään ei kuitenkaan muutu vuosikymmennissäkään, koska puolueet ovat tyytyväisiä asemaansa näin. Oikeaa muutosta haluavat vaiennetaan hiljaisksi.

Persut ovat horjuttaneet vanhojen puolueiden tasapainoa ja siksi ovat kaikkien puolueiden hampaissa.
Persut ovat yksin muiden puolueiden puristuksissa eivätkä siksikään pääse muiden puolueiden kanssa jaolle, jossa jaetaan sulle-mulle periaatteella etuisuuksia kansan selkänahasta.

Siksi Persut ovat ainoa kansan etua ajava puolue, joka ei veljeile muiden puolueiden kanssa kansaa vastaan.

Siksi Persut.
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria
Persut ovat autoilijan puolella.

Persut eivät ole oikealla eivätkä vasemmalla. Eikä pidäkään. Persut ovat suomalaisten puolella.

Kansanedustajilla on yhteinen puolueesta riippumaton intressi kahmia vaikutusvaltaa ja etuja itselleen.
Kansanedustajilla on yhteinen puolueesta riippumaton intressi säilyttää asemansa eliitissä ja pysyä eduskunnassa. Siksi he toimivat eduskunnassa puoluerajojen yli yhteistyössä kansaa vastaan.

Puolueiden väliset erot ovat jo vuosikymmenien aikana vakiintuneet, eikä puolueilla ole oikeaa halua suureen muutokseen, joka voisi rapauttaa kansalaisten luottamusta tai puolueiden tasapainoa. Persujen menestys vaaleissa on aiheuttanut kaikille muille puolueille ongelmia. Koska Persut ovat käyneet kaikkien muiden puolueiden reviirillä, ja siksi loukanneet vanhojen puolueiden vakiintuneita käytäntöjä ja sopimuksia. Muut puolueet ovat saneet persuista yhteisen vastustajan, jota vastaan käydään yhteistuumin yli puoluerajojen niin vasemmistossa kuin Kokoomuksessakin.

Siksi Persut uutena puolueena saa rajua häirintää, vähättelyä ja väärää informaatiota vanhoilta puolueilta, mikä näkyy myös lehdistössä ja mediassa.

Puolueiden intressi on oman aseman säilyttäminen ja yhteisymmärryksessä muiden puolueiden kanssa, omien etujen vaaliminen, mieluiten niin että kansa luulee puolueiden olevan hyvinkin erimielisiä toisten puolueiden kanssa. Todellisuudessa puolueet punovat keskenään juonia, jotta voivat säilyttää asemansa mahdollisimman suuren oman hyödyn kera. Puolueiden keskinäiset erimielisyydet ovat vain silmänlumetta, joilla saadaan vaikutelma halusta asioiden muuttamiseksi.

Mikään ei kuitenkaan muutu vuosikymmennissäkään, koska puolueet ovat tyytyväisiä asemaansa näin. Oikeaa muutosta haluavat vaiennetaan hiljaisksi.

Persut ovat horjuttaneet vanhojen puolueiden tasapainoa ja siksi ovat kaikkien puolueiden hampaissa.
Persut ovat yksin muiden puolueiden puristuksissa eivätkä siksikään pääse muiden puolueiden kanssa jaolle, jossa jaetaan sulle-mulle periaatteella etuisuuksia kansan selkänahasta.

Siksi Persut ovat ainoa kansan etua ajava puolue, joka ei veljeile muiden puolueiden kanssa kansaa vastaan.

Siksi Persut.
Kunhan kansa vain ajattelee oikein. Jos ajattelee väärin, on ne lypsylehmiä teuraalle tai raiskattavaksi sopivia. Mut jos on samaa mieltä, niin hyvin menee!.. Ei kusiis huonosti ja siitä valitetaan.
 
vierailija
No mikäs on nostanut naftan hinnan viime syksyn 105-110:stä 150 senttiin?
Dieselin hinnasta n. 60 prosenttia on veroja. Eli 110 sentistä 66 senttiä on veroja ja 150 sentistä 90 senttiä. "Veroton" hinnannousu on siis 16 senttiä per litra, joka pumpulla onkin muuttunut 40 sentiksi. Aika maagista. Se 16 senttiä on sekoitus raaka-aineen hintaa, työvoimakustannuksia (yleensä palkankorotukset osuvat vuodenvaihteen tienoille), kuljetuskustannuksia, energian hintaa, firmojen katteita jne. Loput 24 senttiä per litra on puhtaasti valtion ahneutta.
 
Dieselin hinnasta n. 60 prosenttia on veroja. Eli 110 sentistä 66 senttiä on veroja ja 150 sentistä 90 senttiä. "Veroton" hinnannousu on siis 16 senttiä per litra, joka pumpulla onkin muuttunut 40 sentiksi. Aika maagista. Se 16 senttiä on sekoitus raaka-aineen hintaa, työvoimakustannuksia (yleensä palkankorotukset osuvat vuodenvaihteen tienoille), kuljetuskustannuksia, energian hintaa, firmojen katteita jne. Loput 24 senttiä per litra on puhtaasti valtion ahneutta.
Kuinka paljon muuten valtio tienaa autoilijoilla, kun vähennetään tienkunnostusmaksut, auraukset ynnä muut kulut ja mihin se raha sitten menee?
 

Yhteistyössä