Autokoulusta kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rattiinko vaan..?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rattiinko vaan..?

Vieras
Olen kolmikymppinen nainen ja lykännyt tähän saakka autokouluun menoa koska en tiedä autoista yhtään mitään, en ymmärrä liikennesääntöjen päälle enkä oikeesti tiedä yhtään osaisinko edes ohjata autoa ja pysyä kaistalla kun en ole kokeillut.
Nyt kuitenkin tuntuu että olisi pakko päästä pelkojen yli ja lähteä autokouluun koska muutimme paikkaan missä ei julkinen liikenne toimi kovin jouhevasti ja nyt elämä on aika hankalaa ilman korttia kun lasta kuskaa hoitoon ja harrastuksiin vain isä enkä minä pääse osallistumaan mihinkään jos ei mies ole meitä viemässä ja itse menen samalla kyydillä jotta pääsen itsekin seuraamaan vaikka sitten harrastuksia.

Kertokaahan nyt siis (varsinkin te jotka ajoitte "myöhemmällä iällä" ajokortin) että oppiiko ne liikennesäännöt helposti, oliko ensimmäinen kerta ratin takana kuinka pelottava, osasitko heti ohjata autoa vai roikkuiko opettaja ratissa kiinni turvana vai miten ensimmäinen kosketus auton rattiin meni?

Valakaa muhun uskoa että mä pystyn siihen ja opin ajamaan ihmisittäin!

Mulla vähän sama tilanne... ajaminen ei kiinnosta pätkääkään, en sitä pelkää sen kummemmin, mutta ei ole kiinnostusta. Mutta ilmeisesti käytännön kannalta pitäisi kortti jossain vaiheessa ajaa :/

Ekalla kerralla lähdettiin suoraan liikenteeseen ja hyvin sujui. Onneksi kello oli silloin 19.00 ja liikennettä vain vähän.
Ei joutunut ope kertaakaan rattiin tarttumaan.
Hyvin ne liikennesäännöt oppii. Kun lukee ja opiskelee niitä.

Kyllä sä ap opit ajamaan aivan varmasti. Ne on siellä koulussa sitä varten että opettavat alusta alkaen ne jutut. Ja säännöt jne menevät muistiin sekä teoriatuntien että ajamisen kautta. Se on jo riittävä alku että tietää mikä on auto. Kyllä oppilaita on jokalähtöön etkä ole taatusti ainoa joka aloittaa aivan alusta. Ratissa opettaja ei roiku, mutta tietysti katsoo paikan missä voi opetella ennen kaduille menoa.

Täällä oli tänään hyvä Youtube videolinkki juuri näistä naisista. Mihin kaikkeen ne liikenteessä pystyvätkin. Uskomattomia suorituksia. Sen vielä jotnkin ymmärtää, että osaavat ajaa suoraan, mutta kaikkeen mahdolliseen osuminen tien ulkopuolella on jo saavutus.

Alkuperäinen kirjoittaja Rattiinko vaan..?:
Olen kolmikymppinen nainen ja lykännyt tähän saakka autokouluun menoa koska en tiedä autoista yhtään mitään, en ymmärrä liikennesääntöjen päälle enkä oikeesti tiedä yhtään osaisinko edes ohjata autoa ja pysyä kaistalla kun en ole kokeillut.
Nyt kuitenkin tuntuu että olisi pakko päästä pelkojen yli ja lähteä autokouluun koska muutimme paikkaan missä ei julkinen liikenne toimi kovin jouhevasti ja nyt elämä on aika hankalaa ilman korttia kun lasta kuskaa hoitoon ja harrastuksiin vain isä enkä minä pääse osallistumaan mihinkään jos ei mies ole meitä viemässä ja itse menen samalla kyydillä jotta pääsen itsekin seuraamaan vaikka sitten harrastuksia.

Kertokaahan nyt siis (varsinkin te jotka ajoitte "myöhemmällä iällä" ajokortin) että oppiiko ne liikennesäännöt helposti, oliko ensimmäinen kerta ratin takana kuinka pelottava, osasitko heti ohjata autoa vai roikkuiko opettaja ratissa kiinni turvana vai miten ensimmäinen kosketus auton rattiin meni?

Valakaa muhun uskoa että mä pystyn siihen ja opin ajamaan ihmisittäin!

Mistään ei tullut mitään, ja ope meinasi repiä tukan päästään :D Toiseksi viimeisellä (ylimääräisellä..) ajokerralla totesi, että sinähän olet oppinut ajamaan :laugh:

Kirjalliset läpi heittämällä, inssissä ei mitään ongelmia. Kaksi ylimääräistä ajokertaa otin, ja ne olivat tosi ratkaisevat. Kalliimmaksi olisi tullut inssin uusiminen. Ja kortin sain kun ikää 30v 11kk :whistle:

Muoks. Kun itse maksaa ajokortin ja ikää on, uskaltaa vaatia rahoilleen vastinetta. Monta vaikeaa kysymystä heitin opelle, mutta opinpa ainakin ajamaan :flower:

Eli mua ei laiteta suoraan kadulle ajamaan vaan saisin ensin kokeilla jossain "turvallisessa paikassa" miten auto käynnistetään ja miten sitä ohjataan ennen kun mut pistetään jonnekin missä saatan törttöillä kun en yhtään tiedä mitä mun kuuluu tehdä siellä ratin takana..?

Jos olet edes pelkääjän paikalla joskus istunut niin etköhän sä jotain liikennesäännöistä tiedä ;) ja opetetaanhan ne autokoulussa.

En minäkään mitään autoista tiennyt, mutta niin vain kolmikymppisenä kuukaudessa suoritin autokoulun, kirjalliset ja inssin molemmat ekalla yritämällä.

Joten onnistuu se sinullakin, usko pois.

Eli mua ei laiteta suoraan kadulle ajamaan vaan saisin ensin kokeilla jossain "turvallisessa paikassa" miten auto käynnistetään ja miten sitä ohjataan ennen kun mut pistetään jonnekin missä saatan törttöillä kun en yhtään tiedä mitä mun kuuluu tehdä siellä ratin takana..?

Meilla vanhin likka aloitti juuri autokoulun. en tieda johtuuko iasta mutta ei hanelle tule mieleenkaan, ettei oppisi tai uskaltaisi ajaa. Liikennemerkit ja muutenkin ajotietoutta piti osata kun mopokorttia haki.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Varmasti ei laiteta. Mä harjoittelin jäähallin parkkiksella, ja sitten ope ohjasi takaisin autokoululle =) Sama juttu seuraavalla kerralla, kunnes meni perille.

Miksiköhän mun teksti tuli kahteen kertaan?
Montako kertaa ajotunteja saa ottaa ennen kun joutuu suorittamaan sen inssin?
Ja kyllä mä kai sitten jotain tiedän liikennesäännöistä mut en liikennemerkeistä juuri mitään enkä tiedä kaistoista tai liikenneympyröistä mitään eli en varmaan osaisi käytännössä ajaa kun jotain kyläteitä pitkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:

Varmasti ei laiteta. Mä harjoittelin jäähallin parkkiksella, ja sitten ope ohjasi takaisin autokoululle =) Sama juttu seuraavalla kerralla, kunnes meni perille.

Eli mitä käytännössä harjottelitte parkkiksella? Käynnistit auton, ohjasit, jarrutit, vaihdoitko vaihteita, jouduitko jo kokeilla parkkiin laittamista tms. ? Paljonko sait yhteensä harjotella auton ratissa oloa, parkkiksella olojen lisäksi kaduilla ennen inssiä? Mitä se tuli maksamaan kun otit pari lisätuntiakin?
Kiitos kovasti kun valat muhun uskoa muiden mukana täällä!!

Mä olen välillä miettinyt tuota samaa ja olen kohta viiskymppinen. Jos meinaan tästä muuttaa jonnekin keskelle ei mitään, niin kaiketi se auto pitäisi olla. Niin ja tietty ajokortti :D Mä en epäile, ettenkö oppisi liikennesääntöjä...suurimman osan niistä kun kaiketi osaa jo nyt. Eniten kammoksuttaa se, että autokoulun opettaja pistää ajamaan Helsingin keskustassa neljän ruuhkassa ja parkkeeraamaan Kalliossa ylämäessä johonkin postimerkin kokoiseen parkkiruutuun.

Miksiköhän mun teksti tuli kahteen kertaan?
Montako kertaa ajotunteja saa ottaa ennen kun joutuu suorittamaan sen inssin?
Ja kyllä mä kai sitten jotain tiedän liikennesäännöistä mut en liikennemerkeistä juuri mitään enkä tiedä kaistoista tai liikenneympyröistä mitään eli en varmaan osaisi käytännössä ajaa kun jotain kyläteitä pitkin..

Olikohan se niin, että pakollisia olisi 30 ollut ajotuntia (vai-mikä-sen-25min-nimi-olikaan), näitä kaksi peräkkäin = 15 ajokertaa. Aika vähän kyllä, siksi otin itse lisää 4 ajotuntia = 2 ajokertaa. Ja lisää saa ajaa niin paljon kuin haluaa, kaikki ekstrat vain sitten maksat perushinnan päälle.

Mä sain kortin kaks vuotta sitten, olin 31v. Mulla tais olla kaks ekaa kertaa sellasta käsittelyharjoituista parkkipaikalla, missä ei muita autoja. Sit liikenteeseen. Kyllä se tais alkuun jännittää,mut lähtihän se siitä sujumaan. Inssin jouduin kyllä käymään kahesti, kun jännitin ekalla kerralla ihan älyttömän paljon ja tein tyhmiä mokia :| Teoria oli mulle ainakin helpompaa.

Kävin tässä just kakkosvaiheen ja ope kehui että mulla on ajosilmää ja olen rauhallinen ajaja. Kaiken lisäks ajoin autokoulun manuaalivaihteisella autolla, ja meillä itellä automaatti,mut kyllä se vaihteiden käyttökin sujui..

Kyllä toi kortti on helpottanu elämää, mut jos ei oltas maalle muutettu en tiä oisko tullu edes korttia ajettua.. Rohkeesti vaan meet autokouluun!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:

Eli mitä käytännössä harjottelitte parkkiksella? Käynnistit auton, ohjasit, jarrutit, vaihdoitko vaihteita, jouduitko jo kokeilla parkkiin laittamista tms. ? Paljonko sait yhteensä harjotella auton ratissa oloa, parkkiksella olojen lisäksi kaduilla ennen inssiä? Mitä se tuli maksamaan kun otit pari lisätuntiakin?
Kiitos kovasti kun valat muhun uskoa muiden mukana täällä!!

Joo, ihan alkeista lähdettiin. Ratin kääntämisestä lähtien, siihen kuinka autoa ryömitetään ihan hitaasti jne. Vaihteiden vaihtaminen ilman että tuijottaa sitä keppiä oli yksi aihe myös =) Ekalla kerralla sain ajaa ihan siellä kaistallakin, mutta keskustaa lähestyttäessä vaihdettiin kuljettaa, koska markkinat olivat vallanneet keskustan =) Nuo kaksi ylimääräistä 50 min ajokertaa maksoivat 2,5v sitten yht. 100e. Nythän hinnat ovat kovassa nousussa, joten suosittelen menemään oppiin pian :hug:

KIITOS teille kaikille, ette usko miten helpotitte mun oloa, mun pitää nyt vaan rohkaistua ja mennä sinne autokouluun kun rahatkin on säästettynä tilille sitä varten mut en ole saanut aikaiseksi mennä kun aina keksin tekosyitä..

KIITOS teille kaikille, ette usko miten helpotitte mun oloa, mun pitää nyt vaan rohkaistua ja mennä sinne autokouluun kun rahatkin on säästettynä tilille sitä varten mut en ole saanut aikaiseksi mennä kun aina keksin tekosyitä..

Joo, sinne vain. Et suinkaan ole ainoa myöhäisherännyt :hug: Ja meillä tuo herääminen on säästänyt monelta pulmalta, kun en aina tarvitse kuskia joka paikkaan =)

Yhteistyössä