"Autoilu on kuitenkin välttämätön osa elämää ja aion käyttää autoa maksoi mitä maksoi"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sain kotia lähempää uuden työpaikan ja luovuin autosta. Perheessä on kuitenkin vielä yksi auto, mutta silläkin ajelut on tosi vähäisiä. Ei viitsi edes uimahallille lähteä erikseen jos ei ole muuta menoa
 
Autoilija
Niin, voihan tuon autoilijoilta kerätyn n 8 mrd euroa kerätä vaikka julkisen liikenteen maksuissa. Eli ei sitä mistään saada. Teitä ei sitten edes sitä julkista liikennettä varten ylläpidetä millä, eikä rataverkkoja yms. Tämä nykyinen "yhteisvastuu" siis mahdollistaa juuri sen julkisen liikenteen sekä mm. ruoanjakelun kaikkiin mahdollisiin ja tarpeellisiin paikkoihin.
 
vierailija
Niin, voihan tuon autoilijoilta kerätyn n 8 mrd euroa kerätä vaikka julkisen liikenteen maksuissa. Eli ei sitä mistään saada. Teitä ei sitten edes sitä julkista liikennettä varten ylläpidetä millä, eikä rataverkkoja yms. Tämä nykyinen "yhteisvastuu" siis mahdollistaa juuri sen julkisen liikenteen sekä mm. ruoanjakelun kaikkiin mahdollisiin ja tarpeellisiin paikkoihin.
8 miljardia on 1500€ per suomalainen vauvasta vaariin. Nelihenkisellä perheellä se tekee 6000€ vuodessa tai 500€ kuukaudessa. Senhän voisi kerätä vaikka kiinteistöverona pois.
 
vierailija
Niin, voihan tuon autoilijoilta kerätyn n 8 mrd euroa kerätä vaikka julkisen liikenteen maksuissa. Eli ei sitä mistään saada. Teitä ei sitten edes sitä julkista liikennettä varten ylläpidetä millä, eikä rataverkkoja yms. Tämä nykyinen "yhteisvastuu" siis mahdollistaa juuri sen julkisen liikenteen sekä mm. ruoanjakelun kaikkiin mahdollisiin ja tarpeellisiin paikkoihin.
Ilman autoilua ylivoimainen enemmistö liikenteestä poistuu, jolloin kunnossapitokustannukset romahtavat eikä uuteen kapasiteettiin juuri tarvitse investoida. Tämä tarkoittaa miljardisäästöjä joka vuosi. Lisäksi taajamissa autoiluun käytettyä tilaa kuten parkkipaikkoja, eritasoliittymiä ja ylimääräisiä kaistoja voidaan ottaa rakentamiskäyttöön, mistä saadaan suuret tulot. Puhumattakaan yhdyskuntarakenteen hajautumisen välttämisen ja ympäristön saastumisen vähenemisen tuomista rahallisista hyödyistä.
 
vierailija
Ilman autoilua ylivoimainen enemmistö liikenteestä poistuu, jolloin kunnossapitokustannukset romahtavat eikä uuteen kapasiteettiin juuri tarvitse investoida. Tämä tarkoittaa miljardisäästöjä joka vuosi. Lisäksi taajamissa autoiluun käytettyä tilaa kuten parkkipaikkoja, eritasoliittymiä ja ylimääräisiä kaistoja voidaan ottaa rakentamiskäyttöön, mistä saadaan suuret tulot. Puhumattakaan yhdyskuntarakenteen hajautumisen välttämisen ja ympäristön saastumisen vähenemisen tuomista rahallisista hyödyistä.
Linkki?
 
vierailija
Ilman autoilua ylivoimainen enemmistö liikenteestä poistuu, jolloin kunnossapitokustannukset romahtavat eikä uuteen kapasiteettiin juuri tarvitse investoida. Tämä tarkoittaa miljardisäästöjä joka vuosi. Lisäksi taajamissa autoiluun käytettyä tilaa kuten parkkipaikkoja, eritasoliittymiä ja ylimääräisiä kaistoja voidaan ottaa rakentamiskäyttöön, mistä saadaan suuret tulot. Puhumattakaan yhdyskuntarakenteen hajautumisen välttämisen ja ympäristön saastumisen vähenemisen tuomista rahallisista hyödyistä.
Liikenteen veroista vain murto-osa palautuu liikenteeseen. Käytännössä mikäli autoilun verot maagisesti katoaisivat budjetista, useampi miljardi kulttuurin, terveydenhuollon ja vastaavien rahoitusta pitäisi ottaa jostain muualta. Ehkä ne rakennettavat parkkipaikat sitten toisivat sen verran kiinteistöveroina?
 
Ilman autoilua ylivoimainen enemmistö liikenteestä poistuu, jolloin kunnossapitokustannukset romahtavat eikä uuteen kapasiteettiin juuri tarvitse investoida. Tämä tarkoittaa miljardisäästöjä joka vuosi. Lisäksi taajamissa autoiluun käytettyä tilaa kuten parkkipaikkoja, eritasoliittymiä ja ylimääräisiä kaistoja voidaan ottaa rakentamiskäyttöön, mistä saadaan suuret tulot. Puhumattakaan yhdyskuntarakenteen hajautumisen välttämisen ja ympäristön saastumisen vähenemisen tuomista rahallisista hyödyistä.
Milläs rakennat ellei saa käyttää kuin joukkoliikennettä, fillaria tai jalkoja?

Jo suunnitteluvaiheessa sinne ajetaan useamman kerran. Käy arkkitehtejä ja maisemasuunnittelijoita, mittamiehiä, kaukolämpöheppuja, sähköpuolelta putkipuolelta ja vaiks mistä jengiä.
 
vierailija
Milläs rakennat ellei saa käyttää kuin joukkoliikennettä, fillaria tai jalkoja?

Jo suunnitteluvaiheessa sinne ajetaan useamman kerran. Käy arkkitehtejä ja maisemasuunnittelijoita, mittamiehiä, kaukolämpöheppuja, sähköpuolelta putkipuolelta ja vaiks mistä jengiä.
Kuten tunnettua, niin käytäntö missä ihmisiä varten rakennetaan taloja alkoi vasta autoilun myötä. Ennen autoilun aikaa ihmiset asuivat risumajoissa.

Löhde: J. Mestari et. al., Maailmanhistoria kansallismielisiä varten, osa XIV, sivu 354.
 

Yhteistyössä