Autoilijat ny vihdoin barrikaadeille vihervassareita vasthaan! PRKL! Liittykää kaikki ja HETI mukkhaan!

  • Viestiketjun aloittaja Virtasen Pekka
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
eiqu


Suomen pituus on tuhatsataviisikymmentä kilometriä ja leveys noin viisisataa kilometriä.
Lainaus sivustolta, sähköautot on heh hehhejä meillä

”Sähköautolla ajo ilmaista? Näinhän meitä manipuloidaan, mutta millainen on todellisuus?

Minulle tulee AutoBild, Tuulilasi, välillä Tekniikan Maailma ja Autoliiton kautta Moottori lehti.

Uudessa AutoBild lehden 3/21 testissä on uusi Mercedes Benz EQC sähköauto, joka on ensimmäinen MB täyssähköauto. Testiryhmällä oli tarkoitus testata autoa Vierumäellä. Hämmästys oli suuri, kun latauspaikkoja ei Vierumäen lähistöllä ollutkaan.

EQC ladattiin Helsingissä K-latauksesta, jossa 22 kWh lataus kesti 48 min ja lataus maksoi 39,30 €. Akun latausteho näytti 100% ja toimintamatkaksi 309 km. Pakkasta oli -5C ja Vierumäelle päästyä oli ajettu 128 km, jolloin jäljellä oleva toimintamatka oli enää 121 km. Pakkasesta johtuen (?) toimintakapasiteetista oli vähentynyt 60 km.
Pakkanen kiristyi yöllä -10C lämpötilaan ja aamulla kun laittoi virran päälle, mittari näytti toimintamatkaksi enää 79 km eli pakkanen oli purrut akuista virtaa 42 kilometrin verran, joten oli selvää, ettei takaisin Helsinkiin testiryhmä enää päässyt. Lähin latauspaikka löytyi Lahdesta kauppakeskus Karismasta. Perillä toimintamatkaa oli enää jäljellä 28 km.

Pikalatauksessa kului aikaa 1 t 40 min ja virtaa tuli akkuihin 70,9 kWh. Lataus maksoi 90,80 € ja koska toimintasäteeksi Mersu ilmoitti 309 km täyteen ladattuna, ei olisi mitään järkeä ladata autoa puolilleen vaan aina täyteen.

Tosiasiassa pakkanen tulee pudottamaan toimintasädettä vähintään 120 km, koska tullessa näin tapahtui eli todellinen toimintasäde talvella olisi luokkaa 180-200 km. Kesällä MB EQC:n ilmoittama 309 km:n matka lienee mahdollista.

100 km:n matka MB EQC sähköautolla maksaa siis talvella n. 45 € ja kesällä n. 30 € . Vertailun vuoksi Mercedes Bentz 250 Cdi:llä kulutus talvirajoituksilla -10C pakkasessa on 5,3 l/100km eli maksaa 7,42 €.
Volkswagen Polo 1,4 TDi:llä 100 km:n ajo -7C pakkasessa kulutus 3,4 l/100 km eli maksaa 4,76 € eli on liki 10 kertaa edullisempaa kuin sähkö Mersulla ajaminen.

Diesel Mersullakin on 6 kertaa edullisempaa matkanteko talvella kuin sähkö Mersulla. Mainittakoon vielä, että koeajossa ollut EQC maksaa 90 839 €.”
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Lainaus sivustolta, sähköautot on heh hehhejä meillä

”Sähköautolla ajo ilmaista? Näinhän meitä manipuloidaan, mutta millainen on todellisuus?

Minulle tulee AutoBild, Tuulilasi, välillä Tekniikan Maailma ja Autoliiton kautta Moottori lehti.

Uudessa AutoBild lehden 3/21 testissä on uusi Mercedes Benz EQC sähköauto, joka on ensimmäinen MB täyssähköauto. Testiryhmällä oli tarkoitus testata autoa Vierumäellä. Hämmästys oli suuri, kun latauspaikkoja ei Vierumäen lähistöllä ollutkaan.

EQC ladattiin Helsingissä K-latauksesta, jossa 22 kWh lataus kesti 48 min ja lataus maksoi 39,30 €. Akun latausteho näytti 100% ja toimintamatkaksi 309 km. Pakkasta oli -5C ja Vierumäelle päästyä oli ajettu 128 km, jolloin jäljellä oleva toimintamatka oli enää 121 km. Pakkasesta johtuen (?) toimintakapasiteetista oli vähentynyt 60 km.
Pakkanen kiristyi yöllä -10C lämpötilaan ja aamulla kun laittoi virran päälle, mittari näytti toimintamatkaksi enää 79 km eli pakkanen oli purrut akuista virtaa 42 kilometrin verran, joten oli selvää, ettei takaisin Helsinkiin testiryhmä enää päässyt. Lähin latauspaikka löytyi Lahdesta kauppakeskus Karismasta. Perillä toimintamatkaa oli enää jäljellä 28 km.

Pikalatauksessa kului aikaa 1 t 40 min ja virtaa tuli akkuihin 70,9 kWh. Lataus maksoi 90,80 € ja koska toimintasäteeksi Mersu ilmoitti 309 km täyteen ladattuna, ei olisi mitään järkeä ladata autoa puolilleen vaan aina täyteen.

Tosiasiassa pakkanen tulee pudottamaan toimintasädettä vähintään 120 km, koska tullessa näin tapahtui eli todellinen toimintasäde talvella olisi luokkaa 180-200 km. Kesällä MB EQC:n ilmoittama 309 km:n matka lienee mahdollista.

100 km:n matka MB EQC sähköautolla maksaa siis talvella n. 45 € ja kesällä n. 30 € . Vertailun vuoksi Mercedes Bentz 250 Cdi:llä kulutus talvirajoituksilla -10C pakkasessa on 5,3 l/100km eli maksaa 7,42 €.
Volkswagen Polo 1,4 TDi:llä 100 km:n ajo -7C pakkasessa kulutus 3,4 l/100 km eli maksaa 4,76 € eli on liki 10 kertaa edullisempaa kuin sähkö Mersulla ajaminen.

Diesel Mersullakin on 6 kertaa edullisempaa matkanteko talvella kuin sähkö Mersulla. Mainittakoon vielä, että koeajossa ollut EQC maksaa 90 839 €.”
Sähköautot ovat suuri kuśetus.
 
Lainaus sivustolta, sähköautot on heh hehhejä meillä

”Sähköautolla ajo ilmaista? Näinhän meitä manipuloidaan, mutta millainen on todellisuus?

Minulle tulee AutoBild, Tuulilasi, välillä Tekniikan Maailma ja Autoliiton kautta Moottori lehti.

Uudessa AutoBild lehden 3/21 testissä on uusi Mercedes Benz EQC sähköauto, joka on ensimmäinen MB täyssähköauto. Testiryhmällä oli tarkoitus testata autoa Vierumäellä. Hämmästys oli suuri, kun latauspaikkoja ei Vierumäen lähistöllä ollutkaan.

EQC ladattiin Helsingissä K-latauksesta, jossa 22 kWh lataus kesti 48 min ja lataus maksoi 39,30 €. Akun latausteho näytti 100% ja toimintamatkaksi 309 km. Pakkasta oli -5C ja Vierumäelle päästyä oli ajettu 128 km, jolloin jäljellä oleva toimintamatka oli enää 121 km. Pakkasesta johtuen (?) toimintakapasiteetista oli vähentynyt 60 km.
Pakkanen kiristyi yöllä -10C lämpötilaan ja aamulla kun laittoi virran päälle, mittari näytti toimintamatkaksi enää 79 km eli pakkanen oli purrut akuista virtaa 42 kilometrin verran, joten oli selvää, ettei takaisin Helsinkiin testiryhmä enää päässyt. Lähin latauspaikka löytyi Lahdesta kauppakeskus Karismasta. Perillä toimintamatkaa oli enää jäljellä 28 km.

Pikalatauksessa kului aikaa 1 t 40 min ja virtaa tuli akkuihin 70,9 kWh. Lataus maksoi 90,80 € ja koska toimintasäteeksi Mersu ilmoitti 309 km täyteen ladattuna, ei olisi mitään järkeä ladata autoa puolilleen vaan aina täyteen.

Tosiasiassa pakkanen tulee pudottamaan toimintasädettä vähintään 120 km, koska tullessa näin tapahtui eli todellinen toimintasäde talvella olisi luokkaa 180-200 km. Kesällä MB EQC:n ilmoittama 309 km:n matka lienee mahdollista.

100 km:n matka MB EQC sähköautolla maksaa siis talvella n. 45 € ja kesällä n. 30 € . Vertailun vuoksi Mercedes Bentz 250 Cdi:llä kulutus talvirajoituksilla -10C pakkasessa on 5,3 l/100km eli maksaa 7,42 €.
Volkswagen Polo 1,4 TDi:llä 100 km:n ajo -7C pakkasessa kulutus 3,4 l/100 km eli maksaa 4,76 € eli on liki 10 kertaa edullisempaa kuin sähkö Mersulla ajaminen.

Diesel Mersullakin on 6 kertaa edullisempaa matkanteko talvella kuin sähkö Mersulla. Mainittakoon vielä, että koeajossa ollut EQC maksaa 90 839 €.”
Mielenkiintoinen tiivistelmä. Kiitokset tästä.

Minusta on myös varsin erikoista, miten sähköautoja pidetään "päästöttöminä". Se kertoo tämänhetkisten hallituspuolueiden ja muiden hihhuleiden typeryydestä. Se, millaista tuhoa akkuteollisuus tekee ympäristölle on aivan järkyttävää. Toisekseen akkujen kierrätys on vain unelma.
Tietysti sitä voi sokeasti tähdätä omiin päästötavoitteisiin ja leikkiä pyhimystä, kun litiumkaivos tai akkujen hautausmaa ei ole omalla takapihalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Deleted member 149094
Lainaus sivustolta, sähköautot on heh hehhejä meillä

”Sähköautolla ajo ilmaista? Näinhän meitä manipuloidaan, mutta millainen on todellisuus?

Minulle tulee AutoBild, Tuulilasi, välillä Tekniikan Maailma ja Autoliiton kautta Moottori lehti.

Uudessa AutoBild lehden 3/21 testissä on uusi Mercedes Benz EQC sähköauto, joka on ensimmäinen MB täyssähköauto. Testiryhmällä oli tarkoitus testata autoa Vierumäellä. Hämmästys oli suuri, kun latauspaikkoja ei Vierumäen lähistöllä ollutkaan.

EQC ladattiin Helsingissä K-latauksesta, jossa 22 kWh lataus kesti 48 min ja lataus maksoi 39,30 €. Akun latausteho näytti 100% ja toimintamatkaksi 309 km. Pakkasta oli -5C ja Vierumäelle päästyä oli ajettu 128 km, jolloin jäljellä oleva toimintamatka oli enää 121 km. Pakkasesta johtuen (?) toimintakapasiteetista oli vähentynyt 60 km.
Pakkanen kiristyi yöllä -10C lämpötilaan ja aamulla kun laittoi virran päälle, mittari näytti toimintamatkaksi enää 79 km eli pakkanen oli purrut akuista virtaa 42 kilometrin verran, joten oli selvää, ettei takaisin Helsinkiin testiryhmä enää päässyt. Lähin latauspaikka löytyi Lahdesta kauppakeskus Karismasta. Perillä toimintamatkaa oli enää jäljellä 28 km.

Pikalatauksessa kului aikaa 1 t 40 min ja virtaa tuli akkuihin 70,9 kWh. Lataus maksoi 90,80 € ja koska toimintasäteeksi Mersu ilmoitti 309 km täyteen ladattuna, ei olisi mitään järkeä ladata autoa puolilleen vaan aina täyteen.

Tosiasiassa pakkanen tulee pudottamaan toimintasädettä vähintään 120 km, koska tullessa näin tapahtui eli todellinen toimintasäde talvella olisi luokkaa 180-200 km. Kesällä MB EQC:n ilmoittama 309 km:n matka lienee mahdollista.

100 km:n matka MB EQC sähköautolla maksaa siis talvella n. 45 € ja kesällä n. 30 € . Vertailun vuoksi Mercedes Bentz 250 Cdi:llä kulutus talvirajoituksilla -10C pakkasessa on 5,3 l/100km eli maksaa 7,42 €.
Volkswagen Polo 1,4 TDi:llä 100 km:n ajo -7C pakkasessa kulutus 3,4 l/100 km eli maksaa 4,76 € eli on liki 10 kertaa edullisempaa kuin sähkö Mersulla ajaminen.

Diesel Mersullakin on 6 kertaa edullisempaa matkanteko talvella kuin sähkö Mersulla. Mainittakoon vielä, että koeajossa ollut EQC maksaa 90 839 €.”
Onhan noita vetyautojakin tulossa. Kyllä varmasti löytyy hyviä ratkaisuita polttomoottorin tilalle.
En ymmärrä, miksi toi bensa on niin ihana juttu. Kiva sniffailla?
 
vierailija
En ole vieraantunut. Monessa Euroopan maassa on jo tietullit käytössä.
Kuten sanoinkin jo, kyllä autoilla saa, jos sen tekee vähäpäästöisesti.
Voidaan koska tahansa vaihtaa päikseen meidän systeemi sellaiseen eurooppalaiseen malliin, jossa on tietullit. Poislukien Norja taitaisi käydä niin, että autoilusta tulisi suomalaiselle reilusti halvempaa. Tuskin kovin moni autoilija täällä protestoisi, mutta se meidän vaihtomaa saattaisi olla sitä mieltä, ettei näin idioottimaista ja hyvän hallinnon vastaista himmeliä voi ottaa käyttöön.
 
Deleted member 149094
Voidaan koska tahansa vaihtaa päikseen meidän systeemi sellaiseen eurooppalaiseen malliin, jossa on tietullit. Poislukien Norja taitaisi käydä niin, että autoilusta tulisi suomalaiselle reilusti halvempaa. Tuskin kovin moni autoilija täällä protestoisi, mutta se meidän vaihtomaa saattaisi olla sitä mieltä, ettei näin idioottimaista ja hyvän hallinnon vastaista himmeliä voi ottaa käyttöön.
Suomessa tosin kaikki muukin on kalliimpaa, kuin muualla Euroopassa. Poislukien puhuminen ja netti.

Miksi juuri bensan kohdalla asian tulisi olla toisin?
 
vierailija
Suomessa tosin kaikki muukin on kalliimpaa, kuin muualla Euroopassa. Poislukien puhuminen ja netti.

Miksi juuri bensan kohdalla asian tulisi olla toisin?
Siitähän ei ollut kyse. Minkä muun ylimääräisen veron haluaisit Suomeen sillä perusteella, että sellainen on käytössä muualla Euroopassa? Otetaanko vaikka Puolan arvonlisävero tämän meikäläisen lisäksi? Eihän sillä ole väliä koska (a) asiat nyt vain ovat kalliita ja (b) Puolassakin on sama arvonlisäveroprosentti käytössä.
 
Deleted member 149094
Siitähän ei ollut kyse. Minkä muun ylimääräisen veron haluaisit Suomeen sillä perusteella, että sellainen on käytössä muualla Euroopassa? Otetaanko vaikka Puolan arvonlisävero tämän meikäläisen lisäksi? Eihän sillä ole väliä koska (a) asiat nyt vain ovat kalliita ja (b) Puolassakin on sama arvonlisäveroprosentti käytössä.
Nyt sä oot lähdössä laukalle. Tässähän on nimenomaan kyse Suomen hintatasosta verrattuna Eurooppaan. Tai ollut vähän aikaa kyse siitä, kun joku otti puheeksi tietullit.
 
Jess! (y)(y)


IL: Autoilijoiden protestiryhmässä jo yli 240 000 jäsentä
Tänään 11:28
Bensan hinnan nousua ja muita autoilun kustannuksia vastaan protestoiva Facebook-ryhmä on kasvanut jo yli 240 000 jäsenen kokoiseksi.
 

Yhteistyössä