Autoilijat ny vihdoin barrikaadeille vihervassareita vasthaan! PRKL! Liittykää kaikki ja HETI mukkhaan!

  • Viestiketjun aloittaja Virtasen Pekka
  • Ensimmäinen viesti
Eihän autoilua olla rankaisemassa vaan päästöjä. Kyllä autoilla saa, jos sen tekee ekologisesti.
Montako vuotta olet siellä ulkomaailmassa ollut etääntymässä Suomen todellisuudesta?

Kun ostaa uuden auton, siitä maksetaan arvonlisävero. Se on ok, koska arvonlisäveroa maksetaan lähes kaikista muistakin tuotteista.

Mutta:
  • Uudesta autosta peritään Suomessa (toisin kuin esim. Saksassa) myös autovero, yleensä tuhansia euroja. Se on siis auton ostajille osoitettu "rahaa valtion kassaan"-maksu, ostajan kannalta rangaistus auton ostamisesta. Autovero on nykyisin kyllä riippuvainen auton CO2-päästöistä, joten vähäpäästöisen ostavaa rangaistaan vähemmän, mutta rangaistaan kuitenkin. Muista tuotteista tuota ei peritä, olivatpa niiden päästöt miten suuria tahansa. Ulkomailta tuodusta käytetystäkin autosta tuon autoveron joutuu maksamaan.
  • Auton omistajalta peritään myös vuosittainen ajoneuvovero. Sen joutuu maksamaan, vaikka ei ajaisi kilometriäkään. Maksu ei siis kohdistu päästöihin vaan auton omistamiseen.
  • Moottoripolttoaineista kerätään rajusti polttoaineveroa, bensiinistä eniten. Dieselillä ajavat joutuvat kompensoimaan hieman halvempaa polttoainettaan käyttövoimaverolla eli heidän ajoneuvoveronsa on tuon verran korotettu. Polttoainevero kohdistuuu päästöihin. Mutta miksi sitten muita tapoja polttaa fossiilisia polttoaineita ei veroteta yhtä paljon? MIksi hiilivoimalaitos, laiva, lentokone, juna tai lämmitysöljyn käyttäjä saavat tuottaa päästöjä ilmaiseksi tai reilusti alennettuun hintaan? Miksi uusiutuvia biopolttoaineita käyttävää autoilijaa verotetaan, jos päästöistä on kysymys?
  • Suomeen on myös ehdotettu tietulleja (maksu ei riipu päästöistä) tai gps-seurantaan perustuvia maksuja (jotta myös sähköllä liikkuvia voitaisiin rahastaa). Noissakaan ei ole kysymys ympäristöstä vaan fiskaalisista syistä.

Autojen kohdalla päästöt ja ympäristöperusteet ovat vain "hyväksyttävä" tekosyy perustella autoilijoihin kohdistuvaa ekstraverotusta. Valtion kannalta kyseessä on todella hyvä lypsylehmä, koska virkamiesten tiedossa on, että suuressa osassa Suomea ei työssä käyvällä ole vaihtoehtoja. Hän maksaa hampaitaan kiristellen lähes mitä tahansa. Tuohon joukkoon kuuluvat myös monet palstalaiset. Kysypä miten @-roosaruusa- menee työhön, jos polttoaineen hinta tuplataan. Autolla, kuten tähänkin asti, tai sitten jättäytyy työttömäksi. Onko valtion etu, että järkevä työssäkäymisalue pienenee?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Montako vuotta olet siellä ulkomaailmassa ollut etääntymässä Suomen todellisuudesta?

Kun ostaa uuden auton, siitä maksetaan arvonlisävero. Se on ok, koska arvonlisäveroa maksetaan lähes kaikista muistakin tuotteista.

Mutta:
  • Uudesta autosta peritään Suomessa (toisin kuin esim. Saksassa) myös autovero, yleensä tuhansia euroja. Se on siis auton ostajille osoitettu "rahaa valtion kassaan"-maksu, ostajan kannalta rangaistus auton ostamisesta. Autovero on nykyisin kyllä riippuvainen auton CO2-päästöistä, joten vähäpäästöisen ostavaa rangaistaan vähemmän, mutta rangaistaan kuitenkin. Muista tuotteista tuota ei peritä, olivatpa niiden päästöt miten suuria tahansa. Ulkomailta tuodusta käytetystäkin autosta tuon autoveron joutuu maksamaan.
  • Auton omistajalta peritään myös vuosittainen ajoneuvovero. Sen joutuu maksamaan, vaikka ei ajaisi kilometriäkään. Maksu ei siis kohdistu päästöihin vaan auton omistamiseen.
  • Moottoripolttoaineista kerätään rajusti polttoaineveroa, bensiinistä eniten. Dieselillä ajavat joutuvat kompensoimaan hieman halvempaa polttoainettaan käyttövoimaverolla eli heidän ajoneuvoveronsa on tuon verran korotettu. Polttoainevero kohdistuuu päästöihin. Mutta miksi sitten muita tapoja polttaa fossiilisia polttoaineita ei veroteta yhtä paljon? MIksi hiilivoimalaitos, laiva, lentokone, juna tai lämmitysöljyn käyttäjä saavat tuottaa päästöjä ilmaiseksi tai reilusti alennettuun hintaan? Miksi uusiutuvia biopolttoaineita käyttävää autoilijaa verotetaan, jos päästöistä on kysymys?
  • Suomeen on myös ehdotettu tietulleja (maksu ei riipu päästöistä) tai gps-seurantaan perustuvia maksuja (jotta myös sähköllä liikkuvia voitaisiin rahastaa). Noissakaan ei ole kysymys ympäristöstä vaan fiskaalisista syistä.

Autojen kohdalla päästöt ja ympäristöperusteet ovat vain "hyväksyttävä" tekosyy perustella autoilijoihin kohdistuvaa ekstraverotusta. Valtion kannalta kyseessä on todella hyvä lypsylehmä, koska virkamiesten tiedossa on, että suuressa osassa Suomea ei työssä käyvällä ole vaihtoehtoja. Hän maksaa hampaitaan kiristellen lähes mitä tahansa. Tuohon joukkoon kuuluvat myös monet palstalaiset. Kysypä miten @-roosaruusa- menee työhön, jos polttoaineen hinta tuplataan. Autolla, kuten tähänkin asti, tai sitten jättäytyy työttömäksi. Onko valtion etu, että järkevä työssäkäymisalue pienenee?
Soo soo eihän nyt pummiksi heittäydytä. Menee töihin sitten julkisilla tai fillarilla. Ja talvella vaikka hiihtäen, jos auton pito maksaa liikaa.
 
vierailija
Montako vuotta olet siellä ulkomaailmassa ollut etääntymässä Suomen todellisuudesta?

Kun ostaa uuden auton, siitä maksetaan arvonlisävero. Se on ok, koska arvonlisäveroa maksetaan lähes kaikista muistakin tuotteista.

Mutta:
  • Uudesta autosta peritään Suomessa (toisin kuin esim. Saksassa) myös autovero, yleensä tuhansia euroja. Se on siis auton ostajille osoitettu "rahaa valtion kassaan"-maksu, ostajan kannalta rangaistus auton ostamisesta. Autovero on nykyisin kyllä riippuvainen auton CO2-päästöistä, joten vähäpäästöisen ostavaa rangaistaan vähemmän, mutta rangaistaan kuitenkin. Muista tuotteista tuota ei peritä, olivatpa niiden päästöt miten suuria tahansa. Ulkomailta tuodusta käytetystäkin autosta tuon autoveron joutuu maksamaan.
  • Auton omistajalta peritään myös vuosittainen ajoneuvovero. Sen joutuu maksamaan, vaikka ei ajaisi kilometriäkään. Maksu ei siis kohdistu päästöihin vaan auton omistamiseen.
  • Moottoripolttoaineista kerätään rajusti polttoaineveroa, bensiinistä eniten. Dieselillä ajavat joutuvat kompensoimaan hieman halvempaa polttoainettaan käyttövoimaverolla eli heidän ajoneuvoveronsa on tuon verran korotettu. Polttoainevero kohdistuuu päästöihin. Mutta miksi sitten muita tapoja polttaa fossiilisia polttoaineita ei veroteta yhtä paljon? MIksi hiilivoimalaitos, laiva, lentokone, juna tai lämmitysöljyn käyttäjä saavat tuottaa päästöjä ilmaiseksi tai reilusti alennettuun hintaan? Miksi uusiutuvia biopolttoaineita käyttävää autoilijaa verotetaan, jos päästöistä on kysymys?
  • Suomeen on myös ehdotettu tietulleja (maksu ei riipu päästöistä) tai gps-seurantaan perustuvia maksuja (jotta myös sähköllä liikkuvia voitaisiin rahastaa). Noissakaan ei ole kysymys ympäristöstä vaan fiskaalisista syistä.

Autojen kohdalla päästöt ja ympäristöperusteet ovat vain "hyväksyttävä" tekosyy perustella autoilijoihin kohdistuvaa ekstraverotusta. Valtion kannalta kyseessä on todella hyvä lypsylehmä, koska virkamiesten tiedossa on, että suuressa osassa Suomea ei työssä käyvällä ole vaihtoehtoja. Hän maksaa hampaitaan kiristellen lähes mitä tahansa. Tuohon joukkoon kuuluvat myös monet palstalaiset. Kysypä miten @-roosaruusa- menee työhön, jos polttoaineen hinta tuplataan. Autolla, kuten tähänkin asti, tai sitten jättäytyy työttömäksi. Onko valtion etu, että järkevä työssäkäymisalue pienenee?
No voi että kurjaa, kun joutuu maksamaan, kaikki pitäisi olla sulle ilmaista tietty.
 
Deleted member 149094
Montako vuotta olet siellä ulkomaailmassa ollut etääntymässä Suomen todellisuudesta?

Kun ostaa uuden auton, siitä maksetaan arvonlisävero. Se on ok, koska arvonlisäveroa maksetaan lähes kaikista muistakin tuotteista.

Mutta:
  • Uudesta autosta peritään Suomessa (toisin kuin esim. Saksassa) myös autovero, yleensä tuhansia euroja. Se on siis auton ostajille osoitettu "rahaa valtion kassaan"-maksu, ostajan kannalta rangaistus auton ostamisesta. Autovero on nykyisin kyllä riippuvainen auton CO2-päästöistä, joten vähäpäästöisen ostavaa rangaistaan vähemmän, mutta rangaistaan kuitenkin. Muista tuotteista tuota ei peritä, olivatpa niiden päästöt miten suuria tahansa. Ulkomailta tuodusta käytetystäkin autosta tuon autoveron joutuu maksamaan.
  • Auton omistajalta peritään myös vuosittainen ajoneuvovero. Sen joutuu maksamaan, vaikka ei ajaisi kilometriäkään. Maksu ei siis kohdistu päästöihin vaan auton omistamiseen.
  • Moottoripolttoaineista kerätään rajusti polttoaineveroa, bensiinistä eniten. Dieselillä ajavat joutuvat kompensoimaan hieman halvempaa polttoainettaan käyttövoimaverolla eli heidän ajoneuvoveronsa on tuon verran korotettu. Polttoainevero kohdistuuu päästöihin. Mutta miksi sitten muita tapoja polttaa fossiilisia polttoaineita ei veroteta yhtä paljon? MIksi hiilivoimalaitos, laiva, lentokone, juna tai lämmitysöljyn käyttäjä saavat tuottaa päästöjä ilmaiseksi tai reilusti alennettuun hintaan? Miksi uusiutuvia biopolttoaineita käyttävää autoilijaa verotetaan, jos päästöistä on kysymys?
  • Suomeen on myös ehdotettu tietulleja (maksu ei riipu päästöistä) tai gps-seurantaan perustuvia maksuja (jotta myös sähköllä liikkuvia voitaisiin rahastaa). Noissakaan ei ole kysymys ympäristöstä vaan fiskaalisista syistä.

Autojen kohdalla päästöt ja ympäristöperusteet ovat vain "hyväksyttävä" tekosyy perustella autoilijoihin kohdistuvaa ekstraverotusta. Valtion kannalta kyseessä on todella hyvä lypsylehmä, koska virkamiesten tiedossa on, että suuressa osassa Suomea ei työssä käyvällä ole vaihtoehtoja. Hän maksaa hampaitaan kiristellen lähes mitä tahansa. Tuohon joukkoon kuuluvat myös monet palstalaiset. Kysypä miten @-roosaruusa- menee työhön, jos polttoaineen hinta tuplataan. Autolla, kuten tähänkin asti, tai sitten jättäytyy työttömäksi. Onko valtion etu, että järkevä työssäkäymisalue pienenee?
En ole vieraantunut. Monessa Euroopan maassa on jo tietullit käytössä.
Kuten sanoinkin jo, kyllä autoilla saa, jos sen tekee vähäpäästöisesti.
 

Yhteistyössä