En auta. Eivät kyllä tarvitsisikaan apua, koska heillä on aika suuret perinnöt, joita törsätä :ashamed: . Mutta en auttaisi, vaikka olisivat kuinka puutteessa.
Kun itse olin lapsi, en saanut mitään. Rahaa käytettiin viinaan ihan tolkuttomasti ja lapset eivät saaneet mitään. Vaatteet tein itse itselleni äitini vanhoista vaatteista, tai sain lahjoituksena vanhoja naapureilta tai perhetutuilta. Kerran vuodessa saatoin hirvittävällä kinuamisella saada yhdet uudet housut kun entiset oli moneen kertaan paikattu. Uudet kengät sain kun vanhat kuluivat puhki tai eivät enää mahtuneet mitenkään jalkaan - halvimmat alennusmyynnistä tietenkin. Uusia silmälaseja en saanut vuosiin, vaikka vanhoista tuli niin paha nikkeliallergia että iho oli kasvoissa vereslihalla jne... Lisäksi minua tietysti haukuttiin, nolattiin ja pilkattiin kotona ja julkisesti sekä kuritettiin ruumiillisesti ilman syytä.
Ankeasta lapsuudesta huolimatta jaksoin käydä koulut niin, että nyt minulla on hyvä ammatti, kohtuulliset tulot, ihana perhe ja oma talo. Olen tyytyväinen ja onnellinen. Vanhempiani "autan" niin, että sallin heidän vierailla meillä joskus silloin kun ovat selvin päin (lasten takia, jotta saisivat tavata isovanhempansa), humalassa en suostu heitä tapaamaan tai puhelimessa puhumaan. Itse emme heillä vieraile, koska eivät ole kuitenkaan selvin päin (testattu pari kertaa ja se riitti).
Koska vanhempani eivät ole minulle mitään koskaan antaneet vaan pikemminkin ovat tehneet lapsuudestani #&%?$!*, en katso olevani heille mitään velkaa, enkä näin ollen auttamisvelvollinen.
Katkera olen heille siitä, että he tulevat juomisellaan tuhoamaan isovanhempieni perinnön - kesäpaikkamme maaseudulla - jonka isovanhempani suurella vaivalla, valtavalla työllä ja säästäväisellä elämäntavalla hankkivat ja tarkoittivat perinnöksi sukupolville eteenpäin. Muistan elävästi, kuinka isovanhempani olivat kiintyneitä paikkaan ja kuinka he meille lapsenlapsille siitä kertoivat ja vannottivat säilyttämään paikan suvussa unelmoiden siitä, kuinka meidänkin lapsenlapsemme siellä kerran saisivat kesiään viettää...