Aurinkosähköjärjestelmästä kokemuksia?!

Mökille ollaan ajateltu laittaa aurinkopaneelit yms. Kertoilkaapas kokemuksia ja minkä tehoisia paneeleita löytyy? Kohta aletaan pohjia tekemään ja pitäisi olla ennen mökin kasausta nuo laitteet hommattuna. Netistä olen kyllä löytänyt paljon tietoa, mutta täältä löytyy aina lisäinfoa aiheeseen kuin aiheeseen ;) =)
 
Meillä mäkillä Napsin järjestelmä ja ollaan oltu tyytyväisiä. Minä en kylläkään pysty sanomaan sulle mitään lukuja, isäntä tietäs ne. Mutta sellainen on millä toimii valot, jääkaappi ja vesipumppu ja hyvin on pelittänyt. Kannattaa pyytää tarjouksia eri liikkeistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:22 Tinde kirjoitti:
Meillä mäkillä Napsin järjestelmä ja ollaan oltu tyytyväisiä. Minä en kylläkään pysty sanomaan sulle mitään lukuja, isäntä tietäs ne. Mutta sellainen on millä toimii valot, jääkaappi ja vesipumppu ja hyvin on pelittänyt. Kannattaa pyytää tarjouksia eri liikkeistä.
Tarjouksia olen pyydellytkin ja hintavertailuja tehnyt netin avulla. Napsiin olen ollut kallistumassa noiden omien arvioiden perusteella. Voisitko millään kysäistä mieheltäsi noita lukuja ja onko akut huoltovapaita vai niitä joihin pitää lisätä vettä? Entä akun teho? Onko teillä lisänä aggregaattia? Asensitteko itse? Kauhea kysymystulva :ashamed: , mutta mielestäni noilta myyjiltä ei aina saa sitä parhainta/puolueetonta tietoa.
 
Josko jollain olisi vielä kertoa kokemuksia aurinkosähköjärjestelmästä. Erityisesti paneelien tehoista ja sen riittävyydestä arkikäytössä. Akkujen tehoista ja niiden toiminnasta kaipailen mielipiteitä myös. Kiitos kaunis, jos joku vaivautuu miestään kiusaamaan kysymyksillä =)

 
Meillä on joku huuto.netistä ostettu käytetty sydeemi, tarkoituksenakin saada mökille vain kevyt valaistus ja yksi tai kaksi pistorasiaa pienille koneille (kahvinkeitin ja tv).
Ainakin tähän asti on teho riittänyt, tosin pistorasiaa ei ole vielä käytetty mutta autojääkaappi on ollut kytkettynä. Mies asensi itse.

Agrikaatti on raksa hommia varten eli kompuraa, sirkkeliä jne.

Meidän mökki on vanha "tönö", joka tullaan joskus purkamaan joten ei haluttu investoida kovin kalliiseen laitteistoon, sähkölinja kulkee tontin vierestä ei vain vielä haluttu liittyä sähköverkkoon.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 17:50 Tyttösenäiti kirjoitti:
Meillä on joku huuto.netistä ostettu käytetty sydeemi, tarkoituksenakin saada mökille vain kevyt valaistus ja yksi tai kaksi pistorasiaa pienille koneille (kahvinkeitin ja tv).
Ainakin tähän asti on teho riittänyt, tosin pistorasiaa ei ole vielä käytetty mutta autojääkaappi on ollut kytkettynä. Mies asensi itse.

Agrikaatti on raksa hommia varten eli kompuraa, sirkkeliä jne.

Meidän mökki on vanha "tönö", joka tullaan joskus purkamaan joten ei haluttu investoida kovin kalliiseen laitteistoon, sähkölinja kulkee tontin vierestä ei vain vielä haluttu liittyä sähköverkkoon.
Onko teillä televisio ja kahvinkeitin 12V:n laitteita? Meillä tarkoituksena hommata sen verran järeä järjestelmä, että saa valaistuksen lisäksi tarvittaessa kaffinkeittimen, telkun yms. Jääkaappi ja hella tulee toimimaan kaasulla, koska jääkaappi on kuitenkin kokoajan päällä. Sähköä ei haluta, koska mökki ei ole ympärivuotisesti käytössä + sähköliittymä on järjettömän kallis.
 

Yhteistyössä