Aurinkolomalle (Eurooppa) keväällä 2011. Apua valintaan: Turkki, Espanja vai Kreikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittelija

Vieras
Apua. Haluaisimme miehen kanssa lähteä (suht edulliselle) viikon matkalle johonkin aurinkoiseen kohteeseen ensi keväänä. En ole itse matkustellut yhtään ja mieskin todella vähän, joten tässähän tulee oikein valinnan vaikeus.

Kertoisitteko kokemuksia eri maista ja kohteista. Turkki, Espanja ja Kreikka siis vaihtoehtoina. Ollaan kolmekymppisiä, mutta mitään bilekohdetta ei etsitä. Mieluummin hieman rauhallisempaa, mutta kuitenkin elävää (lapsiperheet eivät haittaa) meininkiä ja ehkä muutakin kuin pelkkiä turistirysiä. Tykätään luonnosta, mutta ei nyt ehkä ihan vaellukselle tms. haluta lähteä. Pelkkä rantaloma ei miestä oikein kiinnosta, joten pitäisi olla sellainen paikka, että riittää viikoksi ihmeteltävää...

Kiitollisena odottelen kokemuksia eri kohteista... :) Ja muitakin vinkkejä matkan suhteen saa laittaa tulemaan.

Esim. manner-Espanjan eteläosissa (Costa del Sol ym.) on mukavia päiväretkiä Gibraltarille, Granadaan, Marokkoon,...

Itse suosin lomakohteita joista pääsee ertkeilemään mielenkiintoisiin kohteisiin.

Manner-Espanja minullekin tuli mieleen, sitten Kreikan saaria esim. Santorini (tosin ei ole kyllä halvimmasta päästä Kreikkaa) ja Korfu. Manner-Kreikasta esim. Parga on ihana, kylläkin pieni paikka. Italia on vähän kalliimpi, mutta siellä olisi paikkoja vaikka kuinka paljon, samoin Kroatia on upea. Turkista en osaa sanoa mitään, kun siellä en ole käynyt. Se olisi kyllä edullisin näistä.

Kreikkaan minäkin menisin. PAljon katsottavaa ja retkeiltävää, ystävälliset ihmiset ja hyvä palvelu. Herkullinen ruoka. Espanjassa ihmiset usein tylyjä (ainakin minun kokemuksestani) ja Turkissa liika tyrkkyjä kauppiaita ja kerjäläisiä.

Anoppi suositteli meille Alanyaa, mutta itseäni hieman arveluttaa Turkissa tosiaan nuo tyrkyt kauppiaat, joista olen kuullut...meneekö niihin hermo heti alussa, kun ollaan tällaisia suht hiljaisia suomalaisia :D

Kreikkaa suosittelen minäkin, olen lomaillut kyllä myös Turkissa ja Espanjassa, Italiassa en ole ollut. Turkissa en kestä tyrkkyjä kauppiaita, muuten Turkki on kyllä ihana maa. Espanjalaiset koin tylyinä eikä ruoka ollut meidän makuun. Kreikka on meidän suosikki!

Kreikkaa en suosittele keväällä kosteuden vuoksi. Itse menisin manner-Espanjaan, jos nuo ovat vaihtoehdot. Niiden ulkopuolelta valitsisin Nizzan tai Kroatian rannikon.

Turkki on halpa, mutta sieltä olen kuullut monenlaista kommenttia. Mieheni on siellä aikoinaan käynyt eikä sinne enää suostu menemään, toisaalta naapurimme on aivan ihastunut maahan ja käy siellä perheineen lähes joka kesä.

Jos hinta on iso kriteeri, niin Italia ja Kroatia ovat pois laskuista. Toukokuussa on edullista verrattuna heinäkuuhun ja esim. Kreikassa, Turkissa ja Kyproksella on jo todella lämmintä. Ja ihan Kreetalta löytyy jo vaikka mitä katsomista, jos vaan haluaa. Se on ihan itsestä kiinni. Niistä perusrantakohteistakin pääsee tutustumaan muihin paikkoihin.

Kreikkaa en suosittele keväällä kosteuden vuoksi. Itse menisin manner-Espanjaan, jos nuo ovat vaihtoehdot. Niiden ulkopuolelta valitsisin Nizzan tai Kroatian rannikon.

Toukokuun loppu Kreikassa on ihanaa aikaa, suosittelen =) Ja Nizzahan onkin ap:n kaipaama edullinen lomakohde ;)

Kroatiaa kyllä suosittelisin, mutta hintataso on siellä kovempi kuin Kreikassa tai Turkissa. Kuinka rajoittava tekijä tuo raha on?

Jos keväällä lähtisin niin Kreikka olisi noista minun valintani. Itse lähden luultavasti alkukesästä 2011 taas Italiaan, viime kesänä oli oikein onnistunut ja aurinkoinen loma Italiassa, sekä Roomassa että pikkuisessa toscanalaisessa vuoristokaupungissa.

[QUOTE="vieras";22264376]Toukokuun loppu Kreikassa on ihanaa aikaa, suosittelen =) Ja Nizzahan onkin ap:n kaipaama edullinen lomakohde ;)

Kroatiaa kyllä suosittelisin, mutta hintataso on siellä kovempi kuin Kreikassa tai Turkissa. Kuinka rajoittava tekijä tuo raha on?[/QUOTE]

Olen ollut touko-kesäkuun vaihteessa Kreetalla, ja huone oli koko ajan todella kostea! Siivouksen jälkeen lattian kuivuminen kesti monta tuntia, lakanat pistetään petiin niin tiukasti että olivat illalla nukkumaan mennessä vielä aivan kosteat. Tämä sanotaan myös joissakin matkaesitteissä; tuohon aikaan vuodesta on kosteaa. Muutenhan aivan ihanaa. Mutta minä en pidä kosteudesta, joten en menisi Kreikkaan ennen juhannusta.

Eipä siellä Espanjassa turistikohteissa juuri Nizzaa edullisempaa ole.

Olen ollut touko-kesäkuun vaihteessa Kreetalla, ja huone oli koko ajan todella kostea! Siivouksen jälkeen lattian kuivuminen kesti monta tuntia, lakanat pistetään petiin niin tiukasti että olivat illalla nukkumaan mennessä vielä aivan kosteat. Tämä sanotaan myös joissakin matkaesitteissä; tuohon aikaan vuodesta on kosteaa. Muutenhan aivan ihanaa. Mutta minä en pidä kosteudesta, joten en menisi Kreikkaan ennen juhannusta.

Kreetalla en ole toukokuussa ollut, manner-Kreikassa monesti. Kosteaa ei koskaan ole ollut niin että sitä mitenkään noteeraisi. Eri paikoissa eri jutut :)

Oisko ollut jotenkin erikoinen sää sitten tuolloin koska mulla ei tuollaista kokemusta ole, kuitenkin useamman kerran olen toukokuun alussa ollut Kreikassa. Sekä Kreetalla (parissa eri kohteessa) että Rhodoksella ja Falirakissa.

[QUOTE="Kristiina";22264448]Oisko ollut jotenkin erikoinen sää sitten tuolloin koska mulla ei tuollaista kokemusta ole, kuitenkin useamman kerran olen toukokuun alussa ollut Kreikassa. Sekä Kreetalla (parissa eri kohteessa) että Rhodoksella ja Falirakissa.[/QUOTE]

Tämä sanottiin kyllä matkaesitteessä miinuksena. Tuskin sitä esitettä painaessa he ovat tienneet että just silloin on erikoinen sää.

mistä ihmeen kosteudesta oikein puhut? olen ollut kreetalla usein juuri toukokuussa, ekan kerran jo lapsena ja juuri tänäkin vuonna ja mitään kosteutta ei siellä ilmastossa ollut, vaikka meille osui yksi sadepäiväkin. edellisen kerran olin siellä toukokuussa ennen tätä vuotta vuonna 2001 ja silloinkin ilma oli ihana.

ap:n kysymykseen: kreetaa suosittelen, on tarpeeksi iso saari ja erilaista nähtävää. myös espanjassa olen ollut toukokuussa, sekin hyvä vaihtoehto. turkista ei ole kokemusta lainkaan, minkään kuukauden osalta siis. kreikka on ihana toukokuussa kun kukat ovat kauneimmillaan ja kesän kuivuus ei ole vielä kuihduttanut kaikkea "palaneeksi heinäksi". suosittelen lämpimästi! myös ruoka on ihanaa!

Yhteistyössä