aurinkolasit?

  • Viestiketjun aloittaja anneli
  • Ensimmäinen viesti
anneli
Oletteko ostaneet lapsellenne aurinkolasit? Miten on niihin tottunut? Itse en ole koskaan oppinut laseja käyttämään ja mietin, pitäisikö vuotiaalle tytölleni moiset ostaa....
 
Mymmeli
Kyllä ehdottomasti lapselle aurinkolasit.
Lapsen iiris suhteessa aikuisen iiristä suurempi ja täten auringonvaloa ja lumiheijastetta pääsee enemmän lapsen silmään. Ja lapsella herkemmät silmät, jotka tulee suojata auringolta, varsinkin näin keväällä.

Meillä viimekeväänä hankittiin pojalle (5kk) BabyBanz lasit ja ne riittivät rattaissa suojaamaan. Nyt 1v5kk ja ostettiin ihan optikolta kunnon lasit. Hintaa toki laseilla oli mutta olemme ainakin suojanneet lapsemme silmät.

Enään ei ulos lähde ilman laseja, joten ne on laitettava, vaikka aurinko ei paistaisi.
 
malla
Me ostettiin vuoden ikäiselle tytöllemme aurinkolasit. Ostettiin ne optikkoliikkeestä ja on tosi hyvän malliset, istuu siis päähän loistavasti. Sangat on myös joustavat, joten ei pitäisi mennä ihan helposti rikki. Maksoi 33 euroa.

Toistaiseksi tyttö on suostunut pitämään laseja päässään. Tähän varmasti vaikuttaa se, että ulkoillessa kädessä on paksut tumput, joilla lasien pois ottaminen ei onnistu. Mulla itselläni on ainakin parempi olo, kun tytön ei tarvitse siristellä silmiään ja käännellä päätään auringosta pois.

Suosittelen siis aurinkolaseja, mutta itseäkin vähän epäilyttää onnistuuko niiden pitäminen enää kesällä, kun paljain käsin lapsi saa ne riisuttua. Aika näyttää.
 
*
Meillä ostettiin kans viime kesänä pojalle nuo Baby Banz-lasit ja hyvät ovat, kun pysyvät päässä kuminauhalla.

Poika on nyt 1v ja kyllä aiomme niitä edelleen käyttää. Ovathan nekin suojatut ja ihan yhtä hyvät kuin optikoiden lastenaurinkolasit.
 
elina
Ostettiin optikolta lasit, tyttö tykkää kun näkyvyys parani, ei tarvii siristellä vaan voi katsella maisemia. Optikolla käynnisssä oli ainakin se hyvä puoli, että optikko kokeilemalla etsii vauvalle sopivat pehmeäsankaiset lasit, jotka ei paina mistään ja pysyy hyvin päässä. Suosittelen!
 
Optikolta
Ostimme juuri 7 kk tytöllemme arskat ja ajateltiin alkaa harjoittelu jo nyt. Eli aina ulos mennessä arskat päähän ja nyt kun on vielä hanskat 8 ei siis saa nitä otettua pois ), niin toivotaan, että ehtisi tottua niihin. Sitten kesällä ne olisivat niinkun vakiovarusteena koko ajan. Katsotaan sitten, miten käy???

Itse ostaessa kuulin sellaisen neuvon, että sankojen tulee olla sellaiset pehmeät. Olen nähnyt ainakin marketeissa Naperon ym. arskoja suht edulliseen hintaan. Meidän arskat optikolta maksoi 22€ eli ei paha hinta sekään.

Hauskaa kevään odotusta!
 
Malla
Ostin pojalle aurinkolasit kun oli 4 kk. Turvakaukalossa hätääntyi kun aurinko häikäisi silmiin. Hyvin on antanut pitää, ei mitään hankaluuksia. Ostin kunnon lasit, maksoi 40 euroo Instrusta. Ne mahtuu päähän vielä pitkään. Vekkulin näköinen ilmestys ne lasit päässään! :)
 
Mymmeli
Meillä nuo BabyBanz-lasit eivät sitten pitkään toimineet, kun pojalla todella pitkät silmäripset ja olivat aina mutkalla siellä laseissa.

Ja nyt opitikolta ostimme juuri siksi, että ovat sitten todella juuri sopivan kokoiset. UV-suoja on se tärkein kriteeri ja tietenkin, että lasit istuu lapselle hyvin ja peittävät koko silmän, ettei aurinko pääse mistään välistä paistamaan silmään.

Meille parhaat olivat RayBanit, vaikka hinta oli suolainen 65e, mutta nuo olivat ainoat jonne mahtui myös ripset =)
 
hmm
köyhälle: kyllä kannattaa ihan satsata niihin optikolta hankittuihin laseihin. Noissa lindex-kappahl-h&m-ym. parin euron laseissa saattaa olla se uv-tarra lätkäistynä, mutta hyvin todennäköisesti niistä se 100% uv- suoja kuitenkin puuttuu.

Tämän lisäksi (juttu menee jotenkin näin, en tarkalleen muista, korjatkoon ken osaa!) noi halpislasit aiheuttaa lapselle optisen harhan tms. eli voi tulla jotain huonovointisuutta tms. Nyt on siis tosi vaikea selittää tätä kun ei ole termit hallussa, mutta siis sen huomaaan ihan itsekin kun käytän halpisaurinkolaseja, että kun ne ottaa pois päästä, on jonkin aikaa vähän sellainen kierosilmäinen olo..eli vaikutus voi olla voimakkaampi pienellä lapsella.

Mieluummin minäkin köyhänä satsaan kunnon tavaraan, koska maksu voi olla vuosien päästä moninkertainen (harmaakaihi ym. mitä nyt aiheutuukaan kovasta uv-säteilystä ja häikäistymisestä). Puhumattakaan siitä, että uv-säteily on juuri näilläkin hetkillä erittäin korkea. Joten kunnon lasit käyttöön! :)
 
M
EHDOTTOMASTI EI !!!!
Anoppi osti tyttärensä pojalle aurinkolasit,oikein kunnolliset optikolta,kun lapsi oli hieman alle vuoden.
Ja lasit piti olla aina päässäaurinkoisella ilmalla.
neljävuotiaasta lähtien ei ole voinut aurinkoisella/kirkkaalla ilmalla olla ulkona ilman aurinkolaseja.Ja silmät vuotavat vettä vähänkin kirkkaamalla ilmalla ja lapsi narisee siitä kun silmiä koskee/kirvelee,tämä myös sisätiloissa joissa on kirkasta.

TAI SITTEN KANNATTAA TODELLA PITÄÄ HUOLI ETTEIVÄT SILMÄT TOTU LIIKAA!!!

Omissa silmissäni ei mitään vikaa ole (mitä nyt likinäköisyys vuosikausia) vaikkei silloin edes ollut keksitty voimakkuuksilla olevia aurinkolaseja kun olin nuori.Järki käteen tässäkin asiassa,jos on pärjätty vuosisadat ilman,niin miksi ihmeessä pitäisi hankkia?
 
Pahvi
Ei kait nyt silmälasien käyttö totuta mihinkään huonoon, kumma väite!!!

Mä sain omat aurinkolasit ehkä 15 vuotiaana ja siihen mennessä olin viettänyt yli 10 vuotta kaikki kesät merellä ilman silmälaseja (ei ne ollu muotia silloin...)

Tänä päivänä kun on hiemankaan kirkasta, niin minä siristelen ja silmiin koskee auringossa. Käytän siis itse aurinkolaseja ja lapseni myös.

En usko, että pienestä alkanut aurinkolasien käyttö vaikuttaa negatiivisesti mihinkään!!!
 
katju
Me ostettiin kans optikolta pojalle aurinkolasit (4kk). Optikko valitsi hänelle sopivimmat lasit, siis että ne istuivat ja pysyivät päässä hyvin. Hinta oli 39 €, mutta ehdottomasti hintansa väärti. Laseista poika ei ole moksiskaan.
En usko, että jos noin pienellä pitää laseja niin siitä haittaa ois, itse en ole koskaan tuollaista väitettä kuullut. Ja nyt varsinkin kun on kirkas kevät aurinko ja valkoinen hanki, niin ei ulkona voi olla ilman a.laseja, ihan pahaa silmiin tekee, saati sitten miltä se lapsesta tuntuu...
 
Ulpu
Kuulun kyllä niihin ""köyhiin"", jotka ei meinaa optikolta niitä lapsen aurinkolaseja ostaa. Lastentarvikkeen lasit saa kelvata, ja nekin on jo kalliit ollakseen vain vauvan aurinkolasit. Kaikella sitä ihmisiä nyhdetäänkin rahoista.

Tuskinpa minunkaan lapsuudessani on aurinkolaseja ollut. Mahdoin olla jotain 5-vuotias, kun oli jotkut muoviset lasten aurinkolasit.
En tällä hetkelläkään omista muita kuin yhdet halpis-lasit.
Näkö on hyvä (sekä silmien että ulko ;) ), vasta kävin tarkastuksessa ja lääkäri oli ihan ihmeissään.

Mutta hällä väliä, miten itse olen toiminut, mutta lapseni saa ne Lastentarvikkeen lasit, hinta n. 25 eur.
 
hmm
M:lle: Ei silmät totu aurinkolaseihin. Ei minullakaan ole ollut ihan pienenä aurinkolaseja, ja silti silmäni oireilevat lievässäkin valossa juuri samalla tavalla, kuin anoppisi tyttärenpojalla, joka sitävastoin on pitänyt laseja vauvasta lähtien. Periaatteessa voisin pitää aurinkolaseja, vaikka olisi melko pilvistäkin. Saati sitten aurinkoisella säällä! Ehkä joillain vain on tavallista valoherkemmät silmät, eikä se riipu aurinkolasien vauvana pitämisestä pätkääkään.

Lainaus tekstistäsi: ""Omissa silmissäni ei mitään vikaa ole (mitä nyt likinäköisyys vuosikausia) vaikkei silloin edes ollut keksitty voimakkuuksilla olevia aurinkolaseja kun olin nuori.Järki käteen tässäkin asiassa,jos on pärjätty vuosisadat ilman,niin miksi ihmeessä pitäisi hankkia?""

Nykyään kuitenkin auringon UV-säteily on ohentuneesta otsinikerroksesta johtuen moninkerroin voimakkaampaa ja haitallisempaa kun silloin, kun sinä olit lapsi! Se, että sietää auringon valon ilman että silmät vuotaa, ei kerro kuitenkaan mitään siitä, että silmät eivät saisi säteilyä.

Miksi siis ehdoin tahdoin pilata lapsen silmät, kun sen voi välttää? Miksi pitää aina tehdä niin kun on vuosikaudet tehty, kun ajat ja olosuhteet kuitenkin muuttuvat? UV-säteily ei ole mikään leikin asia. Mieluummin ""totutan"" lapseni aurinkolaseihin, kuin hankin hänelle (tuskallisellakin) siedättämisellä silmäsyövän tai vast.

Mutta... kuten kaikissa muissakin asioissa tällä palstalla, jokainen tekee, niin kuin parhaaksi näkee :) Aurinkoista päivänjatkoa ;)




 
hmm
siis otsOnikerros, ei otsinikerros :)

Ja Ulpulle, uskon, että Lastentarvikkeen lasit on hyvät ja suojaavat. Sitä vastoin uskon ja tiedän, että lindexin ym. parin euron lasit eivät ole. (Optikoltakin muuten saa a.laseja parillakympillä :) ) Ja täytyy hieman korjata, ei auringon uv-säteily vaikuta silmässä itse näköön. Näkö voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta silmänpohjansairaushan ei näy heti päälle päin. Tai siis näkyy, mutta itse ei välttämättä sitä heti huomaa. No joo, ehkä minä lopetan! :)
 

Yhteistyössä