aurinkolasit?

  • Viestiketjun aloittaja anneli
  • Ensimmäinen viesti
%
Jouduin lopettamaan koulun kesken allergian takia ja elin toimeentulotuella vajaa vuoden. (yksinasuvan perusosa 380 € kuussa vuokran ja sähkölaskun jälkeen).

Tuolla 380€:lla ostin itselleni vaatteita kun oli tarvis, söin ihan normaalia kotiruokaa ja usko tai älä, laitoin joka kuukausi 20 euroa säästöön. Ja yleensä seuraavien rahojen tullessa tilillä oli vielä parikymppiä edellisiäkin jäljellä.
 
Mymmeli
Niin hetken kun säästää ja työpaikalta saa lomarahoja tms. säästää veronpalautuksista niin kyllä sitä saa.

Ja mä säästän esim. puolet summasta ja toisen puolen otan kerralla. Kukin tyylillään. Ja mä pystyn säästää, miksi siitä nostaa haaloota??
 
=D
Siis uskomatonta... miten te edes onnistutte saamaan näin kauheen äläkän jostain aurinkolaseista ja säästämisestä... huh huh...
Eikö se nyt herranjumala ole jokaisen oma asia satsaako itseensä ja lapseensa, minä en henk. koht. näe sitä ollenkaan huonona asiana.
Itse olen kummallekkin lapselleni aurinkolasit ostanut lastentarvikeliikkeestä, on olleet oikeen hyvät.
Itselle olen tähän saakka ostanut juuri niitä halpislaseja johon toteaisinkin että ne tosiaankin ""pyörryttää"" kun ne ottaa pois... (asia johon jotkut kerkesivät taas leukoja loksuttaa...) joten niitä en todellakaan lapselle suosittelisi.
Ja tästä säästämisestä... tosiasia on (menkäähän oikeen ja koittakaa) että jokainen pystyy säästämään... vaikka euro per päivä, siitähän tulee jo 30 euroa kuussa. Oikein ihanaa kevättä teille kaikille, olipa sitten kalliit tai halvat lasit päässä, mulle aivan sama =)
 
$$
Samaa mieltä: Rauhoittukaa.. Alkuperäinen aihehan oli AURINKOLASIT.
Anyway, ostimme lapselle 36€ aurinkolasit optikolta, juuri tuon uv-suojan takia. Halpis-lasit eivät suojaa yhtä hyvin. Menee ainakin 2 kesää. Emme ole köyhiä eikä rikkaita, mutta lapsemme terveys on etusijalla.

P.S. Olen samaa mieltä parin edellisen kanssa että kyllä aina pystyy pari egee laittaa kirstuun vaikka olisi kuinka tiukkaa. Olen ollut itse tilanteessa, kun kaikki meni mitä tuli,toisen ihmisen velkoihin+elättämiseen (huh..onneksi se on jo entistä elämää). Kuitenkin sain säästettyä. Järjestelykysymys.

Kuitenkin: Aurinkoista kevättä kaikille!
 
Diivan äiti
Asiaan:

Ostin 5 kk:n ikäiselle tytöllemme Polaroidin aurinkolasit, pään taakse tulevan hihnan kanssa maksoivat 49€. Optikon mukaan lasit olivat nyt jo sopivan kokoiset, ja menevät pari kesää.

Itselläni on ollut -7 likinäkö, silmät operoitu laserilla muutama vuosi sitten, sen jälkeen olen aina suojannut silmäni auringossa. Ja huomasin, että meillä ainakin pikkuinen kärsii kirkkaasta auringosta, joka paistaa matalalla tähän aikaan vuodessa ja vielä lumi lisää kirkkauden tuntua, alkavat pienet silmät vuotaa vettä.

Ja asian vierestä:
Onko se kauhea synti, jos haluaa laittaa rahansa lapsen aurinkolaseihin tai juhlamekkoon? Jos haluaa matkustaa lapsen kanssa? Jos ostaa keväällä ja syksyllä uuden haalarin? Niin kauan kun se ei ole muilta pois, niin minä ainakin teen sen, vaikka se tuntuukin herättävän erinäisiä mielipiteitä joissakin ihmisissä. Ei kai se muille kuulu, minne meidän perhe rahansa käyttää.
 
Mymmeli
Palaan vielä aiheeseen.

Ja miksi se jotain suututtaa jos ostan meidän perheen rahoilla aurinkolasit optikolta lapselle, itselle ja miehelle ja pian myös toiselle lapselle.
Ne ovat meidän rahoja ne vähäisetkin ja ostamme niillä asioita joita me itse haluamme, kysymättä asiaa muilta.
 
Z
Poika nyt 1v4kk ja on pienestä pitäen aurinkolaseja pitänyt,hyvin ovat ainakin toistaiseksi saaneet päässä olla.Optikolta ollaan ostettu,noin 30eurolla,ei paha hinta mun mielestä :p. Löytyyhän sieltä kalliimpiakin laseja lapsille,mutta meidän pojalle nuo 30e lasit istuvat päähän oikeen hienosti :)

Itselläni valuu vesi silmistä todella helposti aurinkoisella ilmalla,pää rupeaa särkemään ja silmiin sattuu jne. Silmäni ovat siis tosi arat auringonvalolle.Joku väitti,että aurinkolasien pitäminen pienestä pitäen tekee silmistä arat valolle,mutta kyllä mun silmät ainaki on tämmöset olleet aina,vaikka ekat aurinkolasit ostin vasta pari vuotta sitten :p Eli mun silmiä ei ainakaan ole aurinkolasit pilanneet,vaan ne ovat olleet sellaiset niin kauan kuin voin muistaa.En usko,että aurinkolasien pitäminen pienellä lapsella olisi pahaksi tai tekisi lapsen silmät aroiksi,eiköhän se ole ihan yksilöllinen asia kenen silmät ovat valoaremmat ja kenen eivät,en usko sen johtuvan siitä onko/ei ole tottunut pitämään aurinkolaseja.Auringolta on hyvä suojata silmät,niin aikuisen kuin lapsenkin.Suojaammehan me ihoammekin auringolta rasvoilla jne.,miksemme suojaisi silmiämme?

 
Äippäli
joopajoo, minä ostin heti muutaman kk ikäselle esikoiselle aurinkolasit ja totutin hänet niihin. Ne oli aina keväällä, kesällä ja jos oli kirkasta, päässä sillä seurauksella, että nyt ei osaa olla kirkkaassa lainkaan. Sorastaan ulvahtaa kun aurinko yhtäkkiä alkaa käikäsemään ja vetää sitten pipon silmille tms. Minä oon vakuuttunut että se johtuu lasien käytöstä. Tästä syystä mieheni ei kannata nyt koupuksellekaan lasien hankkimista kun pelkää että tästäkin tulee samanlainen herkkäsilmä.
Esikoisella on ollut yleensä ihan sellaisia halpislaseja mutta viimeisimmät, jotka viime kesänä kadotti, maksoi 65 euroa. Olivat hyvät niin kauan kun ne oli olemassa. Mutta sinne sitten meni sekin raha. Ostan joko halpikset tilalle tai sitten saa lapseni omilla säästöillään (parempi vaihtoehto) ostaa uudet ja jättää omat lelunsa ostamatta.
 
=/
Joutuuko teillä lapsi ostamaan omat lelunsa???
Ikää on??

Meillä sitten saavat itse osallistua kunhan ovat esim. kesätöissä, mutta millä rahalla he muuten ostavat. Viikkorahoillako, joka on tarkoitettu musta muuhun kuin, että nyt ostat itselles...
 
katju
Tässä ihan lyhyitä otteita teksteistä mitä netistä löytyy. Noitten + optikon kerronnan perusteella me siis ostimme pojallemme optikolta aurinkolasit.

""Aikuisen silmän linssi suodattaa osan säteilystä, mutta lapsilla kirkas mykiö päästää UV-valon lävitseen suoraan silmän pohjaan. Siksi varsinkin lasten silmät on tärkeää suojata kovalta auringonvalolta. UV-säteilyn haitat voivat tulla esiin vasta vuosikymmenien kuluttua"".
www.terve.com

""Halpalaseissa on paljon monen mutkan kautta maahantuotuja laseja, joiden valmistusmateriaali vaihtelee. Halvin tapa tehdä aurinkolaseja on puristemuovin maalaaminen tummaksi. Tällainen linssi päästää läpi UV-säteilyn, eivätkä silmät olekaan suojassa vaikka näkökenttä hämärtyykin"".
utain.uta.fi
 
hmm
Ja tuon voi sitten jo unohtaa, että silmä tottuu aurinkolaseihin, eikä kestä kirkasta auringonvaloa enää sen jälkeen. Äippäli, ethän voi olla mitenkään varma, vaikka lapsesi silmät olisivat ihan syntymästä saakka olleet valoherkät? Ja kuten noissa faktatiedoissa luki, lapsen silmät ovat muutenkin herkempiä valolle, kuin aikuisen silmät.

Juu, kylläpä tästäkin saatiin hieno ja asiallinen keskustelu aikaan.. Oikein tuli kisa, että kuka saa olla köyhin ja kurjin ;) Mutta kuka mihinkäkin rahansa käyttää, siitä ei voi kiistellä.

Tosiasia kuitenkin on nyt se, että UV-säteily on haitallista, paljon haitallisempaa=enemmän, kuin meidän ollessa lapsia. Ja aivan kuten mainittiin, ei ne vaikutukset heti näy vaan niitä säteilyn vaikutuksia maksellaan sitten myöhemmin, ja raskaasti.

Minä sijoitan lapseni silmien terveyteen, mutta kaikkien ei tarvitse tehdä niin. :)
 
$$
Toi on kyllä ihan totta, että ei silmien arkuus johdu aurinkolaseista. Mieheni äidin ja isovanhempien silmät ovat olleet pienestä pitäen TODELLA herkät ja nyt nykyajan UV-säteilyllä heidän on pakko pitää aurinkolaseja aina kirkkaalla säällä. Ennen oli vaan pakko sietää aurinkoa, kun eipä ollu polaroideja 50-luvulla eikä etenkään 20-luvulla, kun isovanhemmat oli pieniä!! Pienten lasten silmät ovat tosi herkät, että kyllä ne kannattaa suojata hyvin.
Mielenkiintoisen väittelyn tämäkin aihe sai aikaan..
 
Ei aurinkolaseja
Pienelle lapselle (vauvalle) ei missään nimessä kannata ostaa aurinkolaseja. Näin meillä sanoi kaksikin optikkoa, kun laseja 1 vuotiaalle mentiin katsomaan.

Lapsen silmän iiris tottuu aurinkolaseja käytettäessä ""pimeään"", eikä näin enää osaa supistua normaalissa auringonvalossa kun ollaankin sitten ilman laseja joskus (iiriksen supistuminen siis silmän oma puolustuskeino auringonsäteitä vastaan)

Optikot sanoivat, että lippalakin lippa tms sitäpaitsi suojaa silmiä paremmin kuin itse aurinkolasit. Sanoivat lasten aurinkolasien olevan ihan vain koristeita, ja haitallisia sellaisia.
 
Ulpu
Minäkin olen kuullut tästä, mutta en tohtinut asiaa esille tuoda, kun en muista mistä sen olen kuullut.

Mutta juuri tuo, että lippiksen lippa tai hatun lieri on parempi kuin aurinkolasit, kuulostaa tutulta.
 
marika
Mistäköhän tähän nyt saisi varman vastauksen, että kannattaako aurinkolasit vai ei. Kun yksi optikko sanoo toista ja toinen toista... Täytyykö kysyä seuraavaksi silmälääkäriltä?
 
katju
Mielestäni a.lasit on hyvä hankkia, eihän niitä sit koko aikaa tarvitse lapsen silmillä pitää. Mut esim. näin keväällä kun valk.hanki ja kirkas aurinko, niin lasit on hyvä olla. Kesällä aurinko ei häikäise niin pahasti. Ja esim. meillä autossa on lähinnä pojalla ollut lasit tähän asti, kun monesti se aurinko paistaa suoraan kaukaloon ja vaikka mitä virityksiä suojaksi laittaisi, niin jostakin se auringonsäde pääsee silmiin häikäisemään...
 
sanoi silmälääkäri
minulle että mitkä tahansa aurinkolasit joissa on UV-suojaustarra suojaa silmät UV-säteilyltä. oikein kysymällä kysyin näistä cittarin tms laseista ja kyllä nekin kelpaavat. itseasiassa ehdotin josko ostaisin kalliit lasit optikolta, silmälääkäri sanoi sen olevan turhaa mutta saisin ostaa jos haluaisin.

tai no itseasiassa hän ei ollut ""vain"" silmälääkäri vaan ihan maailmalla tunnustettu silmäkirurgi.

keväällä kannattaa laseja pitää, samoten veden äärellä, veneillessä tms tms mutta ylenpalttisesti, eli silloin jos ei häikäise, ei tarvitse pitää.
 
*
Auringon paisteessa hankikelillä tai veden äärellä valo heijastuu, jolloin aurinkolasit suojaavat heijastukselta. Pelkkä lippa tai lieri ei silloin riitä. Muutoin päähine on riittävä suoja.
 
aino
En todellakaan jaksanut vaivautua lukemaan koko ketjua läpi (taas kissatappelu menossa?), mutta kerronpa mitä mieltä itse olen.

Poikamme on nyt vajaa 5 kk vanha ja tänään aion mennä katsomaan arskoja lastentarvikkeesta ja vertailun vuoksi, aion käydä katsomassa niitä myös instrumentariumilla.

Huomaa että pojalla käy aurinko silmiin, ja kun se itselläkin käy, ja itsellä on arskat niin kyllä lapsellekin hankin omat. Eipä tarvi pitää silmiä kiinni koko matkaa jos ei nukuta:)
 
ajattelija
Kylläpä tässä aurinkolasitouhussa suurimpia rahastajia taitavat olla optikkoliikkeet. Hinnat on usein ihan älyttömiä ja taitavat olla Suomessa kalleimmat hinnat laseilla koko maailmassa. Onko joku muu kuullut saman?

Lippis kannattaa silti pitää kesällä pienen päässä vaikka lasit onkin. Auringolta täytyy suojata pää ja iho. Kaukaloissa on usein aurinkosuojat, niitä saa myös autojen ikkunoihin. Vaunuissa on kuomut ja joissakin jopa käännettävät työntöaisat. Aurinkolasit ovat vain yksi suojatekijä, mutta auringolta pitää suojautua muutenkin, varsinkin lasten. Kun suojautuu auringolta asianmukaisesti, eivät silmätkään saa niin helposti liikaa säteilyä vaikka arskat ei aurinkoisella säällä olisikaan silmillä.
 

Yhteistyössä