AUKILEESTA!!!

  • Viestiketjun aloittaja EntinenOdottaja
  • Ensimmäinen viesti
EntinenOdottaja
Meidän tytöllämme 1v3kk on aukile vielä auki...onko se normaalia että ei ole vielä mennyt kiinni? Eivät ole ainakaan neuvolassa huomauttaneet siitä.
Miten muilla?
 
tiitukkainen
*Korjatkaa muut tietävämmät,jos olen väärässä*
Tietääkseni aukile umputuu 2 ikävuoteen mennessä.Kun kallo kasvaa siihen asti(?)
Itse olin paniikissa kun en enää reilun vuoden ikäisellä pojallani aikoinaan aukiletta enää näppi tuntumalla tuntenut.Neuvolassa kuulema aina kuitenkin sen löysivät,vaikka hyvin pieni jo olikin..
 
juuli
Aukile häviää yleensä n. 1vuoden iässä. Eli on normaalia jos vähän reilu vuoden ikäisellä se vielä on. Puhumaan oppimisella ja kävelyn oppimisella on myös yhteyttä asiaan, siinä vaiheessa kun lapsi on oppinut nuo taidot on aukile myös yleensä sulkeutunut. Itse jouduttiin pojan kanssa tutkimuksiin kun oli auki vielä pojan ollessa 1v10kk. Jos aukile on 1,6v tarkastuksessa vielä kunnolla auki ja sykkivä niin kannattaa mainita neuvolassa (meillä ei ainakaan yhdeltäkään lapselta oo enää 1v tarkastuksen jälkeen sitä tutkittu)
 
Esikoisella ja keskimmäisellä en tainnut asiaa sen kummemmin edes tarkkailla. Kuopus oli hyvin pieni syntyessään ja se aukile tuntui aina jotenkin hurjan suurelta... Nyt neidillä on ikää kohta 1v9kk ja itse asiassa juuri eilen totesin, että pienen pieni aukile on vielä olemassa.

Itselläni umpeutui aukile juuri ennen 1 ikävuotta ja siihen aikaan neuvolassa "pelottelivat" vanhempiani, että en varmaan opi koskaan puhumaan :/ ... mutta aloin puhua pälpättää ennen 1,5v.

Että uskoisin sen umpeutumisen tapahtuvan lähempänä 2v kuin 1v.
 
jopas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2005 klo 22:15 juuli kirjoitti:
Aukile häviää yleensä n. 1vuoden iässä. Eli on normaalia jos vähän reilu vuoden ikäisellä se vielä on. Puhumaan oppimisella ja kävelyn oppimisella on myös yhteyttä asiaan, siinä vaiheessa kun lapsi on oppinut nuo taidot on aukile myös yleensä sulkeutunut. Itse jouduttiin pojan kanssa tutkimuksiin kun oli auki vielä pojan ollessa 1v10kk. Jos aukile on 1,6v tarkastuksessa vielä kunnolla auki ja sykkivä niin kannattaa mainita neuvolassa (meillä ei ainakaan yhdeltäkään lapselta oo enää 1v tarkastuksen jälkeen sitä tutkittu)
Mistä olet tietosi saanut? Entä jos oppii puhumaan yli 2-vuotiaana, kuten monet lapset oppivat? Olisko ajallisesti vain sattumaa, että nuo tapahtuvat samoihin aikoihin?
 
juuli
Olen ammatiltani terveydenhoitaja niin jotakin tietoa on asiasta. Yleensä 1,5 ikävuoteen mennessä aukile on kiinni. Omalla lapsella ei ollut ja jouduttiin tutkimuksiin ja sieltä kanssa sanottiin että pitäisi jo olla sulkeutunut. Ja jos lapsella vielä pieni kuoppa päässä joka ei kumminkaan syki niin kun aukile tekee niin ei voi puhua enään aukileesta.
 

Yhteistyössä