Atooppisen ihon tietäjät! Kysymyksiä !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi jestas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi jestas

Vieras
Ja varmaan osa ihan tyhmiä, mutta koittakaa jaksaa - ensimmäinen lapsi kyseessä :)

eli voiko tuo atooppinen iho puhjeta vasta joskus 1-vuotiaana vai onko tuo synnynnäinen "haitta" ?
Lapseni on nyt 1 - vuotias ja jalat ovat alkaneet todella pahasti kuivua ja punoittaa. Johtunee varmaan ahkerasta ja päivittäisestä pyllyn pesusta vaipan vaihdon yhteydessä. Yleensä en ole ikinä rasvaillut lasta, kun ei ole ollut mitään tarvetta ennekuin nyt nuo jalat alkanu tuollasiksi. Muualla ei ole mitään.. Ja tuokin kuivuminen menee ohi ihan parin päivän tehorasvauksilla ,esim. erisanilla leppyy.
Oisko tuo atopiaa vai ihan normi kuivumista ? Vai mitä ? Isällään on atooppinen kuivahko iho, minulla ei.

Voi olla ihan vaan atopiaa, ei muuta kuin säännöllistä rasvausta jollain kunnon perusvoiteella. Meillä tosin pojalla oli vastaavat oireet (paitsi sen verta pahemmat että jalat ja posket meni rikki) maitoallergiasta joka diagnosoitiin n. 1vuotiaana.

Kyllä voi atopia puhjeta vasta 1 vuotiaana. Jos raskaana syö maitohappobakteereja voi puhkeemisen siirtää jopa 2 vuotiaaksi asti. Jalkojen kuivuminen voi olla ihan vaan pyllyn pesusta ja ilman kuivumisesta johtuvaa, en ehkä ensimmäisenä olisi huolissaan atopiasta. Kannattaa jatkaa rasvailua, vaikkei sitte mitäään vakavampaa olisikaan.

Muista rasvata myös silloin kun iho ei ole pahana. Rasvauksesta ei ole haittaa. Iho ei muutu siitä lopullisesti. Parempi terve iho kuin iho joka halki tai vereslihalla ja ottaa vastaan bakteereita.

Mulla puhkesi kunnolla atopia vasta parikymppisenä. Ehkä jotain pientä oli ollut lapsenakin, muttei niin paljoa, että sitä olisi tajuttu atopiaksi. Eli voi puhjeta sen puolesta vaikka minkä ikäisenä. Ihotautilääkärini sanoi tuolloin, että jostain syystä tietää paljon tapauksia, joilla atopia menee yhtäkkiä pahaksi parikymppisenä ja rauhoittuu sitten jonkun vuoden kuluttua. Näin kävi itsellenikin.

Itsellä myös lapsena (taaperona) todettu atooppinen iho, maitorupea ym, sitten oli moooonta vuotta rauhallista, mitä nyt iho oli kuiva. Parinkympin tietämillä aktivoitu taas ihan älyttömästi ja kyllä tuli lääkärisedät tutuksi :) Nyt taas lähemmäs kolmekymppisenä iho normaali, mutta kuivahko ja aina on suihkun jälkeen rasvattava.

Tuosta ap:n tapauksesta en olis vielä ihmeemmin huolissani, kun tavalliset voiteetkin auttavat.

Kutina on tosiaan yksi atopian oire, muistaakseni se puhkee yleisimmin pikku lapsilla taipeisiin ja kasvoihin. Itellä ollu pienestä asti ja voi että oli inhottava ja kutiseva vaiva. Kannattaa aluksi vaan rasvailla perusvoiteella aina kun ihottumaa tulee, kun iho on ehjä ja hyvä kuntoinen niin silloin ei tarvi. Iho voi tottua rasvaukseen jos sitä turhaan hölväillään..

Kuten näistä vastauksista huomaa, atooppista ihoa hoidetaan monella tapaa ja eri ihmisille eri tavat on parhaita. Minulla on ollut atooppinen iho 40v (vauvana, murrosiässä oikein pahana ja aikuisiällä stressiaikoina) ja yhdellä lapsistani on samantyyppinen herkkä, kuiva iho. Poikaa rasvaan päivittäin ja itseäni yritän ehtiä ainakin jonkun kerran viikossa. Kesällä käytössä kevyemmät voiteet kuin talvella. En tiedä tottuuko iho rasvaamiseen, mutta kyllä sen itse huomaa koska rasvaa tarvitsee, ehkä siksi minun on helpompi hoitaa tuota poikaakin kuin miehen jolla ei itsellä kokemusta kuivasta ihosta. Ja omasta ja pojan puolesta voin sanoa: kyllä kutina voi olla tosi tuskaista!

Yhteistyössä