Atooppinen ihottuma?

Kuvailtaa minkänäköistä on atooppinen ihottuma. Meillä pojalla 4kk ensin karkeita kuivia kohtia kasvoissa ja reisissä sekä käsissä. Muuttuivat punakoiksi ja reisissä iho paksuni lisäksi. Ihottuma on kuin pienenpientä näppyryyhkää ja rasvaamalla ne yksittäiset näpyt häviää, jää vain punoitus. Pahimmillaan ihottuma eritti visvaa, joka kuivui keltaiseksi. Onko eritys tulehdusta vai joko punoitus on? Aluksi kortisoni (0,5%) auttoi lähes heti, nyt tuntuu että huomattavasti hitaammin ja reisien paksihin kovahkoihin punoittaviin kohtiin ei vaikutusta. Mitä niille pitää tehdä???? Olen ihan pihalla näistä kuvioista. Suihkutan pojan joka päivä tai rasvapesen esim. Humektanilla. Sitten laitan Essex plussaa ja ihottumiin kortisonia. Miten kauan kortisonia pitää käyttää ennen kuin voi taas siirtyä pelkkään rasvaan? Pitääkö ihon värin muuttua normaaliksi vai jäädä haalen punakaksi? Onko vinkkejä? Kiitos jo etukäteen jos vaivaudutte auttamaan meitä onnetomia...
 
JUULISKA
MOIKKA!MEILLÄ OLI POJALLA IHAN SAMAN TYYPPISTÄ IHOTTUMAA.TULOKSENA MAITOALLERGIA.NEUVOLASSA EI PAHEMMIN KANTAA OTTANEET JOTEN MENIN YKSITYISELLE,IHOKOKEISSA EI NÄKYNY MITÄÄN MUTTA MAIDOTTOMAN DIEETIN JÄLKEE ALTISTUKSESSA TULI REAKTIO.JA EI OLE ENÄÄ IHOTTUMAA KUN SYÖMME ALMIRON KORVIKETTA.
 
Maitoallergia ei välttämättä näy ihotestissä tai verikokeessa. Meillä kaikilla kolmella ollut maitoallergia, mutta vain altistuksessa näkynyt, ei testeissä. Maidon vaikutus ei häviä elimistöstä vielä parissa päivässä. Vasta viikon kahden päästä voi nähdä helpottaako tilanne almironilla. Kaikille ei tosin sovi myöskään almiron, mutta allergialääkärin ohjeiden mukaan kannattaa edetä.
 
Meillä pojalla ja minulla on lievästi atooppinen iho, ei allergioita. Olen käyttänyt colose-sarjan vartalorasvaa ja se todella toimii. Sitä voi käyttää myös pienillä lapsilla. Mutta kannattaa tietysti selvittää myös ettei ole mitään allergiaoireita se ihon kuivuminen.
 
Heip!

Meillä on tytsyllä atooppinen iho ja ihottumaläikkiin on tullut kuvailemasi kaltaista ihottumaa joka on osoittautunut märkäruveksi.
Suosittelisin ehdottomasti varaaman lääkärin joka katsoo ihottuman ja määrää sopivat lääkkeet, erityisesti kun kyseessä on noinkin pieni ihminen.
 
Märkärupi on todella tarttuvaa, joten se on kyllä sitten koko perheellä jos sitä olis. Ja paranee antibiootilla. Maitoallergia aiheuttaa monille samankaltaista ihottumaa kuin märkärupi ja ennen ainakin sitä kutsuttiin maitoruveksi. Se ei rasvaamalla parane, niin kuin ei muutkaan ruoka-allergiat. Maito pois ruokavaliosta ja pari viikkoa katselet jos helpottaa. Ja allergialääkärille kannattaa mennä, ne osaa katsoa tilanteen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 23:38 vieras kirjoitti:
Märkärupi on todella tarttuvaa, joten se on kyllä sitten koko perheellä jos sitä olis. Ja paranee antibiootilla. Maitoallergia aiheuttaa monille samankaltaista ihottumaa kuin märkärupi ja ennen ainakin sitä kutsuttiin maitoruveksi. Se ei rasvaamalla parane, niin kuin ei muutkaan ruoka-allergiat. Maito pois ruokavaliosta ja pari viikkoa katselet jos helpottaa. Ja allergialääkärille kannattaa mennä, ne osaa katsoa tilanteen.

Meillä on ollut märkärupi kahdesti, eikä ole kummallakaan kerralla tarttunut muihin perheenjäseniin, ystäviin tai sukulaisiin. Totta on, etttä märkärupi voi tarttua myö herkästi, mutta meillä tosiaan ei ole tarttunut edes itse märkärupi kohdasta muualle vartaloon. Meillä ollut myös AP:n kuvailemat alkuoireet ennen varsinaista märkärupea. Märkärupi on usein atoopikoiiden kiusa. Jos kyseess on märkärupi sen osaa diagnisoida yhtä hyvin tk-lääkäri kuin yksityinenkin lääkäri.
 
Atooppinen ihottuma (35v kokemuksella :/ ) on sellaista punoittavaa ihottumaa kaikkialla kropassa. Välillä on laajempaa aluetta, välillä epämäärisiä läiskiä siellä täällä. Mä en muista, että mulla olisi koskaan erittänyt keltaista, vaikka ihoa olisi raapinut ja sitä kautta tulehtunut.
Esikoisella tuli aikoinaan ihottumaa 1kk ikäisenä ja 3kk ikäisenä se oli levinnyt kaikkialle. Ihottuma eritti keltaista nestettä, varsinkin käsivarret ja kaula. Ihottuma oli sellaista röpöliämäistä ja koholla olevaa. Alkoi taipeista, nilkoista ja ranteista leviten poskille ja sitä kautta kaikkialle.
Kyseeessä oli maitoallergia, joka ei näkynyt iho- eikä verikokeessa, vain altistuksessa.
Sanoisin, että melkeinpä poikkeuksetta noin pienillä oleva ihottuma on peräisin jostain ruuasta. Tämä on mun mielipide, mutta samaa sanoi aikoinaan myös yksi lastenlääkärikin.
 
Just, sun vauva kuuluu kyllä ehdottomasti allergioihin perehtyneen lastenlääkärin hoitoon. Mun lapsella oli kuiva läiskäinen iho heti syntymän jälkeen ja mä rasvasin sitä esim novalanilla, basanilla ym rasvaisilla voiteilla aamuin illoin ja täysimetin. Korviketta sai 9 kk ikäisenä vellinä, ja silloin iho paheni todella paljon. Tuloksena oli maito, muna ja vilja-allergiat, eli mars lääkäriin vaan. Mä olin hoitanut sitä ihoa niin tehokkaasti, että ei ollut tulehtunut, ym ennenkuin sai sit itsekin sitä maitoa. Viljoja en myöskään ollut vielä hänelle ehtinyt antaa. Sun vauvakin reagoi siis jo sun ruokavalion kautta, jos imetät, tai sitten maidosta pelkästään, jos annat korviketta.
 

Yhteistyössä