Atooppinen ihottuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rupisammakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rupisammakko

Vieras
Onko kellään kokemusta atooppisen ihottuman pahentumisesta raskausaikana? Ootteko uskaltaneet käyttää kortisonia ihan normaalisti, vaiko jotain muuta konstia? Mulla vasta rv 11 menossa, mut tuntuu et käsi-ihottuma on pahentunut huomattavasti ja kutisee ihan hirveesti koko ajan. Lisäksi olen löytänyt kehostani ihan uusia ihottumaesiintymiä, jee jee. Voiko oikeesti raskaus vaikuttaa näin atoopikkoon, vai onko mulla vilkas mieleikuvitus? Hirvittää ihan jos tämä viel pahenee ja kun jostain syystä ei kortisonivoiteen käyttökään tunnu niin mukavalta kun tiedän sen aineen menevän verenkiertoon, mut pakko kait se sitten vaan on... Ja kait sitä pitäis sit vaan mennä lääkärin pakeille?

Joo-o, kokemusta on, valitettavasti. Tein vaan sen virheen että pitkitin lääkäriin menoa ekalla kerralla liian pitkään, kärsin ihottumistani ja itkin kun joka paikkaan vaan sattui ja kutisi ja raavin itteni verille ennen ku menin lääkäriin. Sillä seurauksella että olin joutua sairaalaan vuodeosastolle kun iho oli niin pahasti tulehtunut. Sain sit antibiootit ja ihan mietoa kortisonia joka tehoskin neljässä päivässä Vähän aikaa oli hyvänä pelkillä perusvoiteilla ton kuurin jälkeen ja sit taas sama, ainoo vaan että mulla kans sittemmin on ihottuma levinnyt täysin koko vartaloon, aiemmin esim. kasvot sai olla rauhassa. Toinen antibioottikuuri tehos jotenkuten, ahkeralla rasvauksella ja kuurittaisella kortisonilla sain pysyy aisoissa melkeen kaks kuukautta mut nyt taas kahta kauheampana iho,levinnyt sisäkorvaan asti. Kasvot
, rinnat, maha, kaikki tyynni kutisevan ihottuman peitossa ja itku on herkässä kokoajan.
Lääkärissä kävin jälleen kerran tänään enkä saanut muuta kun samasen rasvausohjeen joka ei enää auta pätkääkään, en saanut edes antibiootteja hetkellisesti helpottamaan. Laittoi sentään lähetteen kunnon ihotautilääkärille kun sitä oikein pyysin. Sitä odotellessa täytyy vaan purra hammasta vaikka kuinka kutisis ja itkettäs siitä johtuva kipu.
En mäkään tykkää kortisonia käyttää mutta kyllä se silleen ohjeen mukaisesti käytettynä on ihan turvallista.
Mene kuitenkin mahdollisimman pian lääkärille, älä ala omin päin lääkitsemään itseäsi.
Periaatteessa voin ohjeeksi antaa että rasvaa perusvoiteilla aamuin illoin ja käytä Sibicortia 14 päivän ajan kaks kertaa vuorokaudessa ihottuma-alueille. Setiritsiiniä sisältävät antihistamiinit kutinaan myös ok. Jollei näillä helpota niin yhteys lääkäriin.
uskoisin että jotakuinkin tollaset ohjeet saat mutta käy nyt silti lääkärissä äläkä vaan näihin mun neuvoihin luota.
Mutta siis kysymykseesi, kyllä on kokemusta tosiaan atopiasta ja allergioista raskauden aikana. Valitettavasti.
Tsemppiä Sulle, toivottavasti aurinko tois edes hieman helpotusta.

Voi ei, voimia sulle atopian kanssa. Oon itse nyt rv 29 ja kärsinyt koko raskaaden ajan eriasteisesta ihottumasta. Kasvoihin se palasi parin vuoden jälkeen, kun en voinut enää käyttää protopicia. Käsi-ihottuma helpottui heti raskauden alussa, mutta paheni sitten taas. Nyt ilmeisesti kevät on onnellisesti vaikuttanut niin, että on vähän helpottunut tämä ihon vointi.

Mä menin ihotautilääkärille melko alussa raskautta, kun halusin asiantuntevat hoito-ohjeet. Mietoja korttareita ja pienillä alueilla vahvempiakin (mulla määräs jotain ibaril-sekoitusta) voi käyttää kuureittain tosiaan. Ja yksi mitä kannattaisi ehkä kokeilla, jos lompakko kestää on valohoito. Mä kuvittelin, ettei se olisi sallittua, mutta ihotautilääkäri ehdotti sitä heti. Olin vuosi sitten ensimmäistä kertaa valohoidossa (kapeakirjo UVB) ja koin sen helpottavan ihottumaa. Kyllä se nyttenkin auttoi jonkin verran. Eli jos kokee auringon valolla olevan merkitystä ihon vointiin (siis positiivista) niin kannattaa koittaa nauttia auringosta (kohtuudella siis) tai harkita tuota valohoitoa.

Nyt ihan viime aikoina muuten kekkasin Bepanthen-voiteen, joka on auttanut hillitsemään mm. kasvojen ihottumaa. Harmi, etten tajunnut aiemmin kokeilla. Se on ihan turvallista raskauden aikana ymmärtääkseni. Oon kokeillut sekä sitä paksumpaa että ohuempaa, mutta koen sen paksumman helpottavan kasvojen ihottumaa paremmin (vaikka se siis on tosi stydiä ja kasvoille suositellaankin sitä löysempää versiota).

Mä en oo ihoon saanut antibioottikuuria, mutta virtstietulehdukseen syödyt antibioottikuurit (pari joskus raskauden alkuaikoina) helpottivat myös ihon vointia.

Niin ja lääkärit ja terkkarit ovat kaikki sanoneet mulle, että vähemmän niistä korttareista on haittaa (ohjeen mukaan käytettynä) kuin siitä alituisesta stressistä, jota ihottuma aiheuttaa. Kannattaa kuitenkin keskustella lääkärin kanssa ennen kuin käyttää mitään lääkevoiteita (paitsi tuo bepanthen nyt lienee turvallista, sen vaikuttava aine on b-vitamiiniksi muuttuva depanthenol vai mitäs se nyt oli...)...

Koita jaksella ja hae tosiaan lääkäriltä apua!

Kiitos Mari ja Iiq vastauksistanne! Viime yö meni taas rapsutellessa ja rasvaillessa, joten kyllä mä nyt taidan vaan ottaa itseäni niskasta kiinni varailla sinne lääkärille aikaa. Taidan ihan ensi hätään koittaa työterveyshuollon kautta (yksityinen). Kovin olen koittanut sitä tähän mennessä välttää, lapsena kun sai ihan tarpeekseen lääkärillä ravaamisesta. Taidanpa myös koittaa sitä bepanthenia ainakin kasvoille ihan ensihätään, kiitti vaan vinkistä.

Ihan uteliaisuuttani olisin vielä kysellyt, oletteko jo raskausaikana huomioineet tulokkaan mahd. atopiaa/allergioita? Omalla jälkeläiselläni tiedän olevan aikamoiset riskit näihin, koska itseni lisäksi myös miehelläni on yliherkkyyttä (mm.astma). Olen jostain lukenut/kuullut, että esim. maitohappobakteerien suosimisella raskausaikana vois olla hyödyllisiä vaikutuksia? Olisi hienoa jos voisi jotenkin edesauttaa pienokaisen välttymistä samalle rumballe ja kärsimykselle, jonka itse koin aikanaan, olin lapsena allerginen suurin piirtein kaikelle mahdolliselle (paitsi mustikat ja banaani) ja iho-oireet olivat melkoiset.
Joka tapauksessa jaksamista myös teille ja hyvää kesää!

En ole raskaana, joten ei ole ihottuman pahenemisesta raskauden aikana kokemusta ;) Sen sijaan omaan atooppisen iho ja sain Protopic -nimistä voidetta. On ainakin minulla ollut tämän talven pelastus!!! Voide on kallis, mutta auttaa. Voide kuumottaa aluksi eli ekaa kertaa kannattaa laittaa kotona illalla, kun voi mennä nukkumaan tai muuten olla omassa rauhassa. Myöhemmin ihon ollessa paremmassa kunnossa ei tunnu ikävältä. En tiedä saako voidetta käyttää raskaana ollessa. Kannattaa mun mielestä ainakin kysyä ko. voidetta lääkäriltä.

En itse ole atooppinen enkä erityisen allerginenkaan. Suvussani ja mieheni suvussa kuitenkin kumpaakin löytyy, joten tankkasin raskausaikanani Gefilus-kapseleita (Lactobacillus GG) ja täydensin muilla maitohappobakteereilla (idoform, lactoseven).
Luin nimittäin juuri raskauden alussa Turun yliopistossa tehdystä tutkimuksesta, joka puolsi niiden käyttöä. Ohessa linkki.
http://www.tekes.fi/ajankohtaista/uutisia/uutis_tiedot.asp?id=628&paluu=

Tiedä sitten oliko näillä valmisteilla vaikutusta, mutta vauvalla on syntymästään asti ollut todella kaunis iho (lukuunottamatta hormooninäppyjä). Suosittelen siis lämpimästi!

Linkkipä ei näköjään toimi vaikka ottaisi prosentitkin pois.
No, www.tekes.fi ja vasemmalla olevaan hakuun sana isolauri. Toinen artikkeli käsittelee allergioilta suojautumista.

Protopic on tosi hyvä, mutta sitä ei tosiaan saa käyttää raskaana ollessa eikä imettäessäkään :( Protopicia ei myöskään saa käyttää samanaikaisesti valohoidon kanssa.

Itse olen kokenut parhaana kaikki tosi rasvaiset voiteet, myös mulle tuo Bepanthen on sopinut. Samoin Bellavita on ihanan rasvainen. Siinä on kyllä A-vitamiinia, mutta silloin tällöin olen käyttänyt.

Muita hyviä rasvoja ovat olleet Ceridal Lipogel, Eucerin dry skin 5% karbamid face cream, Aqualan Plus ja Ceralan. Nämä ovat sellaisia voiteita, jotka estävät kosteuden haihtumisen iholta, tekevät ikäänkuin kalvon ihon pintaan. Mulla on monta voidetta, joita vaihtelen melkein päivittäin. Jotenkin tuntuu, että rasva menettää tehonsa, jos sitä yhtä ja samaa käyttää pitkään.

Yritän juoda paljon vettä ja syödä monipuolisesti, mutta lisäksi otan Obsidania (aloitin kun Hb tippui sataan), Multitabs 2+:a, maitohappobakteereja (Rela purutbl) ja Omega-3:a. Tiedä sitten onko noista apua ihoon...

Mulla ihottumat rehottavat kaikissa taipeissa, kasvoissa, kaulalla ja päänahassa. Toivottavasti kesä ja aurinko auttavat!

olen atoopikko, rv 38 - ja atopia on miltei loistanut poissaolollaan koko raskausajan! No joo, käsiin, kaulaan ja kyynärtaipeisiin joskus 1% korttaria, mutta siinä kaikki! Ehkä marraskuinen etelänmatka paransi ihoani, aurinko kun ainakin mulla auttaa. Eipä vaan kevättalvellakaan ihottuma pahentunut, vaikka matkasta alkoi olla aikaa. Joskus siis ihottuma voi pysyä hyvin kurissakin raskausaikana :) Perusvoidetta toki päivittäin, aqualan l.

Juu, mä oon kyllä ajatellut kovasti tuon tulokkaan mahdollisia allergioita, eipä niille oikein mitään mahda itse. Meillä on ""onnellisesti"" niin että miehen puolelta ei ole mitään allergioita ja sitten taas meikäläisellä on astmat, siitepölyallergiat, ruoka-aineallergiat, eläinallergiat, eli siis lähes kaikki mitä nyt vaan voi kuvitella. Eli vaavilla on sellai fifty-sixty todennäköisyys periä nää inhottavuudet vaikka rukoilenkin ettei näin käy.
Mä myös oon lukenut tuon maitohappobakteerien hyödyllisen vaikutuksen joten oon syönyt niitä ihan varmuuden vuoksi heti kun siitä kuulin eli jostain rv19 asti, nyt siis rv28. Mutta muuten ei voi tosiaan ku pitää sormet ja varpaat ristissä ettei vauva peris allergisia taipumuksia. Sen näkee sitten elokuussa.
Tuli vielä mieleen jotain kotikonsteja mitä voit kokeilla josko helpottais oloa. Eli mä oon syönyt myös säännöllisesti e-epakapseleita, niistä saa jotain hyödyllistä rasvaa kaiketi ja näin sisäisesti nautittuna se auttaa ehkä pikkiriikkisen verran ettei iho ole ihan niin kuiva. Sen vaikutuksen kyllä huomaa vasta ajan kanssa. Jos huomaa, mulla on auttanut vähän, ei toimi välttämättä kaikilla.
Ja noita rasvoja lisää, mä taas löysin jokunen tovi sitten sellasen ku Helosan. SIinä on desinfiointiainetta vähän mukana, oon saanut helpotuksen siitä jos iho on vähän tulehtunut. Se on kans tosi rasvainen. Ja mulla on kans kauhea kirjo muita perusvoiteita joita sitten vaihtelen koska kuten joku muukin sanoi ni tuntuu että tehoaa paremmin jos ei käytä yhtä ja samaa pitkään putkeen. Mulla käytössä siis Helosan, Aqualan, Aqualan L, Aqualan plus, Apo Base OIly creme, Essex.. Todellinen kotiapteekki..;) Ja esim nänneihin mulla on Bebanthen kans auttanut. Ja sit jos iho on paremmassa kunnossa niin meikin alle mulla on Cliniquen voiteita.
Ja myös mulla aurinko auttoi hetkellisesti tooosi paljon, tossa ennen wappua otin arskaa ja vot kun oli iho heleässä kunnossa, täytyy toivoa että kohta päästäis taas auringon hoitavasta valosta nauttimaan. (vaikkakin sateet tuovat kyllä siitepölyjen suhteen helpotuksen..)
Että tämmöstä tänne.

Mulla on vähän sama tilanne kun Jennalla, eli raskauden aikana iho ollu paljon paremmassa kunnossa kun yleensä. Tuntuu et se on jotenkin ""rasvaisempi"" nyt joten ei luonnollisestikaan edes kutise yhtä paljon kuin sellanen korpunkuiva iho.

Vielä rasvavinkki: mun iholle yks parhaista on ollu ihan marketeista saatava HTH. Sisältää vaikuttavina aineina karbamidia ja maitohappoa. Halpaa kuin mikä ja kosteuttaa todella tehokkaasti, tosin kirvelee vähän laitettaessa jos iho on kovin pahana (tosin musta toi kirvelykin tuntuu sata kertaa paremmalta kuin helvetillinen kutina ;)) Apteekin rasvaisista perusvoiteista oon luopunut kokonaan, koska ne tuntuu jäävän ihon pintaan paksuksi kalvoksi joka vaan kuivattaa entisestään.

Mulla iho ollut muuten hyvä (siis tavallisen kuiva =/) koko raskauden, mutta pakkasilla paheni voimakkaasti. Neuvolasta suosittelivat myös tuota Ceridal Lipogel:iä ja se tehosikin parissa päivässä. Olo oli aika tahmea ja voide sotkee kovasti, mutta mielestäni oli sen arvoinen. Sen jälkeen olen käyttänyt sitä kuuriluontoisesti aina kun iho meinaa paheta.

Yhteistyössä