asuuko täällä kukaan yksin / lasten kanssa omakotitalossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eroko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eroko

Vieras
millainen laina, millainen palkka, millainen lyhennys...?

mulla tilanne se, että ero miehestä taitaa olla edessä.. mulla kouluikäinen lapsi edellisestä suhteesta, vakituinen duuni josta jää käteen autolainan jälkeen n.1000euroa ja kolme valtavaa koiraa joiden kanssa en voi kerros- tai rivitaloon muuttaa...

takaajan saisin, vaikka kolme, mutta kaikki omakotitalot täällä on melkeinpä yli 200.000 euroa tai sitten tyyliin asumiskelvottomia ja remonttiin uppois sievoinen summa.. en tunne ketään joka tulis remontoimaan enkä itse osaa..

koirista luopuminen olis mulle niin kova paikka että ei mikään ja vaikka ei olis koiria, niin kerrostaloon en muuttais ikinä..

tuntuu niin toivottomalta tää tilanne...

Minä asun. Tyttö 7kk ja lisäksi kolme koiraa.
Lainaa 166 000e(+10 000e autolainaa),takaaja "pääsi" juuri eroon lainasta. Talo on ostettu viime kesänä 200 000e hintaan,ja nyt sijoituskämpän myydessäni sijoitin siitä tulleet voitot tähän lainaan,ja se oli edellytykseni tämän lainan kokonaan itselleni saamisessa. Eli eksä omisti puolet,kunnes hänet juuri ulos tästä ostin.

Tällä hetkellä olen vanhempainvapaalla,ja lyhennän vain korkoja,mutta normaalilyhennys tulee olemaan 770e/kk, kunhan töihin menen,palkkaa jää käteen n.1600e/kk,eli ei paljon.

Tällä hetkellä pärjäämme ihan ok,tulevaisuudesta en osaa sanoa,mutta en ole tottunut elämään mitenkään "leveästi",ja saan myös säästöön pahan päivän varalle.

Ja jos itse olisin ollut pankkitäti,en olisi tätä lainaa itselleni myöntänyt. On se tuloihin verrattuna niin suuri,mutta tästä tontista on mahdollisuus lohkoa osa,ja tähän taloon kuuluu erillinen yksiö,jonka olen vuokraamassa,joten mahdollisuuksia on monia. Laina-aikaa on 24vuotta jäljellä.

[QUOTE="milli";23436883]Kirjoitin pitkän viestin,mutta se meni spämmifiltteriin :o Hitsi![/QUOTE]

Tiivistettynä,minulla on siis tilanne,että asun 7kk tyttäreni kanssa omakotitalossa,ja lainaa on 166 000e (+10 000e autolainaa)takaajia en tarvinnut. Tällä hetkellä lyhennän vain korkoja,mutta lyhennys tulee olemaan 770e/kk. Kun menen takaisin töihin,saan käteen n.1600e/kk.

[QUOTE="milli";23436913]Tiivistettynä,minulla on siis tilanne,että asun 7kk tyttäreni kanssa omakotitalossa,ja lainaa on 166 000e (+10 000e autolainaa)takaajia en tarvinnut. Tällä hetkellä lyhennän vain korkoja,mutta lyhennys tulee olemaan 770e/kk. Kun menen takaisin töihin,saan käteen n.1600e/kk.[/QUOTE]

Aika tiukille oot vetänyt... Laina-aika 25v, siitä ei paljon enää jousteta jos korot nousee. Reippaasti yli puolet palkasta menee asumiskuluihin ja autonkin kustannukset päälle...
Toivottavasti sulla on hyvä tukiverkosto ja nouseva palkkakehitys, muuten mua kyllä pelottaisi!

Aika tiukille oot vetänyt... Laina-aika 25v, siitä ei paljon enää jousteta jos korot nousee. Reippaasti yli puolet palkasta menee asumiskuluihin ja autonkin kustannukset päälle...
Toivottavasti sulla on hyvä tukiverkosto ja nouseva palkkakehitys, muuten mua kyllä pelottaisi!

Tiedän,ja pidemmässä viestissä selitin tarkemmin,että tilanne ei ole "niin paha",miltä se vaikuttaa. Tästä tontista on mahdollisuus lohkoa osa rivitalolle,ja tähän kuuluu erillinen yksiö,minkä olen vuokraamassa. Ja tukiverkosto löytyy kyllä pahan päivän varalle. Vaihtoehtona oli kerrostalokaksio samanlaisilla lyhennyksillä,joten mielummin jäin tähän,kun mahdollisuuden sain.

Mutta sen sanon rehellisesti,että jos olisin ollut pankkitäti,en olisi tätä lainaa itselleni myöntänyt noilla summilla.

[QUOTE="milli";23437153]Tiedän,ja pidemmässä viestissä selitin tarkemmin,että tilanne ei ole "niin paha",miltä se vaikuttaa. Tästä tontista on mahdollisuus lohkoa osa rivitalolle,ja tähän kuuluu erillinen yksiö,minkä olen vuokraamassa. Ja tukiverkosto löytyy kyllä pahan päivän varalle. Vaihtoehtona oli kerrostalokaksio samanlaisilla lyhennyksillä,joten mielummin jäin tähän,kun mahdollisuuden sain.

Mutta sen sanon rehellisesti,että jos olisin ollut pankkitäti,en olisi tätä lainaa itselleni myöntänyt noilla summilla.[/QUOTE]

OK, no ei susta sitten tarvitse olla huolissaan. Hyvä toisaalta, että uskallat. Tuohan vaikuttaa oikeastaan aika hyvältäkin sijoitukselta!

OK, no ei susta sitten tarvitse olla huolissaan. Hyvä toisaalta, että uskallat. Tuohan vaikuttaa oikeastaan aika hyvältäkin sijoitukselta!

Elämässä on otettava riskejä. Kunhan tietää,että hankaluuksiin ei joudu. Ja tätä pidän sellaisena. "Varmana riskinä". Ja kieltämättä tuntuu oudolta, ikää vasta 22v, mutta sain sijoitusasunnostani (jonka taannoin myin) ihme kyllä sen verta suuret voitot,että sain tuon lainan tiputettua 200 000eurosta tuohon nykyiseen,ja ostettua eksän tästä pois. Kerrankin siis pelasin korttini oikein.

[QUOTE="milli";23437227]Elämässä on otettava riskejä. Kunhan tietää,että hankaluuksiin ei joudu. Ja tätä pidän sellaisena. "Varmana riskinä". Ja kieltämättä tuntuu oudolta, ikää vasta 22v, mutta sain sijoitusasunnostani (jonka taannoin myin) ihme kyllä sen verta suuret voitot,että sain tuon lainan tiputettua 200 000eurosta tuohon nykyiseen,ja ostettua eksän tästä pois. Kerrankin siis pelasin korttini oikein.[/QUOTE]

Vou... itse kulutin 22vuotiaana vielä koulunpenkkiä ja kulutin vielä pitkään sen jälkeenkin, joten omistusasunnon hankkiminen oli hyvin kaukainen ajatus. Kun kolmekymppisenä sen ekan omistusasunnon ostin, niin harmitti kovasti, etten ollut aiemmin uskaltanut. Aika paljon olet jo elämää nähnyt ja omaisuutta kerryttänyt 22-vuotiaaksi. Tsemppiä ja hyviä kortteja jatkossakin, niin onnen kuin omaisuudenkin saralla!

Vou... itse kulutin 22vuotiaana vielä koulunpenkkiä ja kulutin vielä pitkään sen jälkeenkin, joten omistusasunnon hankkiminen oli hyvin kaukainen ajatus. Kun kolmekymppisenä sen ekan omistusasunnon ostin, niin harmitti kovasti, etten ollut aiemmin uskaltanut. Aika paljon olet jo elämää nähnyt ja omaisuutta kerryttänyt 22-vuotiaaksi. Tsemppiä ja hyviä kortteja jatkossakin, niin onnen kuin omaisuudenkin saralla!

Kiitos ja kumarrus! :) Olen miettiny sen niin,että kun "normaali-ihmiset" alkaa kolmekymppisinä ottamaan asuntolainoja,olen maksanut jo puolet pois. Mutta,jokainen tavallaan,ja mitään en kadu. Odotan kesää,että saan poimia omia omenoita,ja kasvattaa omia mansikoita. Voihan se olla,että menen takapuoli edellä puuhun,mutta kuka tahansa meistä voi sen tehdä!

ai vitsi... tuollaiseenhan mulla ei ole mahdollisuutta... :/ mut hienosti oot "milli" hommas hoitanut! :)

mehän muutettiin lapsen kanssa kerrostalosta tähän miehen omakotitaloon joskus 7v sitten ja kuvittelin et tää on sit tässä loppuelämän, mutta jos olis taas tajunnu, niin olis voinu ajatella aikanaan, et "mitä jos" ja kerryttäny säästöjä tai jotain.. nythän mulle ei jää kun pari hassua huonekalua tästä käteen jos lähden.. :/

Minä asun yksin lasten (3- ja 5-vuotiaat) ja koiran kanssa omakotitalossa. Lapset ovat virallisesti minulla kirjoilla mutta ovat joka toinen viikko isällänsä. Erotessamme (ei oltu naimisissa) sovimme, että minä jään taloon asumaan, koska talo ja laina oli muutenkin yksin nimissäni. Ehdimme maksaa lainaa kuitenkin yhdessä reilut puolitoista vuotta ja lyhennys oli 1000e kuussa. Nyt maksan joka kuukausi reilu 700e asuntolainaa ja reilu 80e autolainaa. Vuositulot on noin 32.000€, asuntolainaa on reilu 182.000e/laina-aika 28 v ja autolainaa 4000e/laina-aika 5 v...joten kyllä joka aamu jaksaa nousta hyvin töihin näillä lainamäärillä. Korkojen noustessa, nousee myös maksuerät, joten kyllähän se välillä hirvittää, että pystyykö pitämään talon, mutta periksi en kyllä heti anna - suomalaisella sisulla tässä pärjätään, kun on pakko pärjätä. Kerrostaloon vuokralle muuttaminen olisi minulle suorastaan murha. Ei ikinä!! Sitä kun on lapsuudesta asti tottunut asumaan näin, joten tästä pidän kiinni viimeiseen asti.

Nurmikon leikkaan itse ja trimmaan ojat ja penkat. Lumityöt tein muutenkin aina, vaikka äijä asuikin talossa. Pienet korjaushommat sujuu itseltäkin ja apua olen aina saanut isompiin juttuihin. Vanhemmat asuu valitettavasti monen sadan kilsan päässä, joten heitä en voi hätäavuksi hälyyttää, mutta aina on apua saanut naapureilta tms. Nuohoukset on hoidossa ja polttopuut talveksi tilauksessa - puuhommia odotellessa.

Jäisin kyllä voitolle, jos myisin talon, mutta ei ole nyt vaihtoehto...arvostan niin paljon väljää asumista ja lapsilla on hoitopaikka ihan vieressä ja kaikki kaverit ympärillä. Vallan mainiosti olen pärjännyt - korkojen nousu on ainoa, mikä vähän huolettaa, mutta pankin tätiä lainaten "aina löytyy joku ratkaisu ja asioista voidaan neuvotella ja sopia, mikäli tilanne menee liian tukalaksi. Ketään ei ajeta omasta talosta pihalle."

Mulla on tällä hetkellä n. 112000 asuntolainaa ja asun 2 lapsen kanssa yksin. Lainanlyhennys on korkoineen 540€ kuussa ja tulot on n. 1500-2000€ kuussa. Ihan hyvin olen pärjännyt ja tarkoitus olisi pärjätä jatkossakin ja mulla on hädän tullen kyllä turvajoukkoja ympärillä, mutta toivottavasti heitä ei tarvita.

Mä sanoisin että tonnin tuloilla et kyllä mitenkään päin lyhennä 200 000 euron lainaa, ja päälle vielä elätä itteäs, lastas ja kolmea isoa koiraa. Lyhennys nousee väkisin jonnekin 700-800 euroon, siihen päälle muut talon kulut, ja sillä lopulla teidän pitäis elää?

Miten ois vaikka rivari jossa ois isohko takapiha koirille?

Yhteistyössä