Asuntolainan nopeampi takaisinmaksu

mites te jotka olette makselleet ylimääräisiä lyhennyksiä pankille? oletteko maksaneet jonkun käsittelymaksun tai prosenttiosuuden pankille ylimääräisistä lyhennyksistä?

Entäs jos olette lyhentäneet laina-aikaa eli nopeuttaneet maksamista, onko tullut kustannuksia uudesta suunnitelmasta?

Nämä riippuu ihan sopimuksesta. Esim. meillä saa maksutta tehdä 3 ylimääräistä lainanlyhennystä vuodessa. Maksusuunnitelman muutoksesta ei myöskään meille ole tullut mitään kuluja.

Eli jos kaivaisit ne teidän lainapaperit esiin, ja luet mitä niissä lukee.

En maksa mitään. Koska olen sopinut että se on ilmaista. Mulle ei olisi tullut mieleenkään, että tekisin sopparin jossa lyhennykset maksaa jotain. En tee mitään muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan, ei ole tarvetta. Se on sellainen minimimäärä ja maksan ihan oman suunniteleman mukaan. Muutama kerran sitä saa mulla muuttaa ilmaiseksi.

Toki kiinteän koron lainoissa joutunee jotain maksamaan.

vieras
Aina on pystytty maksamaan vapaasti ilman kustannuksia ylimääräisiä lyhennyksiä. Meillä lainat ovat olleet tasalehenteisiä eli lainan takaisinmaksuosuus on ollut sama kuukausittain ja siihen päälle on maksettu kertynyt korko. Aina lainaa otettaessa on varmistettu, että lainaa saa maksaa takaisin nopeammassakin tahdissa.

Meillä näyttäisi olevan maksullista....onko kukaan saanut neuvoteltua muutosta alkuperäiseen sopimukseen? Onko edessä tyyliin vain pankinvaihto jos ei asiaan saa muutosta. Onko joku vaihtanut pankkia, paljonko siitä tulee kuluja? Jos joku ihmettelee että miksi olet nimesi pannut ko. sopimukseen niin ei ollut kauheasti vaihtoehtoja kuin ainoastaan yksi pankki koko kaupungissa antoi lainaa sen jälkeen kun koko suku oli soitellut että please antakaa niille, nykyään onneksi näin ei ole.

"Bianca"
Vanha ketju mutta nostampa ylös kun samasta aiheesta asiaa. Tällaista kysyisin, että kun mulla on myös taloudellinen tilanne sellainen, että voisin tehdä isompiakin ylimääräisiä lyhennyksiä, niin kannattaako se jos suunnitelmissa on myydä asunto pois jo vajaan parin vuoden päästä (jolloin siis saan myydä asunnon verovapaasti, nyt olen asunut asunnossa vasta muutaman kk:n). Eli onko mun tilanteessa myyntihetkellä väliä kuinka paljon lainaa on maksettu pois/paljonko sitä on jäljellä?
Kysymys voi olla "tyhmä", mutta otan sen riskin :)

[QUOTE="Bianca";23524746]Eli onko mun tilanteessa myyntihetkellä väliä kuinka paljon lainaa on maksettu pois/paljonko sitä on jäljellä?
Kysymys voi olla "tyhmä", mutta otan sen riskin :)[/QUOTE]

Ei sillä myymiseen ole mitään vaikutusta, mutta ehkä omaan rahapussiisi :) Toki kannattaa miettiä, saatko rahat muuten sijoitettua tehokkaammin (eli saat enemmän voitto esim rahastosijoituksesta kuin maksat pankille korkoja). Alhaisilla koroilla voi olla järkevämpää sijoittaa pieni summa kuin maksaa sillä lainaa pois. Mutta tämän voi ihan itse laskea sen mukaan mihin sijoittaa ja kuinka paljon sekä kuinka paljon sinulla tulee korkoja.

Yhteistyössä