asuntolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Kertokaapa hieman..
Kuinka suuri asuntolaina? Mistä pankista (kilpailutitteko/ kyselitkö monesta pankista)? Ja millaisilla tuloilla? Ovatko kaikki tarvinneet takaajia?

Itselläni 1900 e bruttotulot ja vakipaikka kaupungilla. Omasta pankista hain 90 000 e lainaa, mutteivät myöntäneet. Halvemmalla ei täältä 3 h+ köökkiä saa. Mietin mihin pankkiiin suuntaan seuraavaksi.. Vai tyydynkö vuoralla asumiseen, vaikka rahaa siltikin menee 700 e kuussa vuokraan (Tampereella siis.)

Meillä miehen kanssa molemilla tulot parisen tonnia (miehellä vakityö ja mulla määräaikainen) ja saatiin juuri ja juuri 130 000 takaajien kanssa. Eihän se ole kuin jotain 60-80 tonnia mitä tuollaisella surkealla palkalla saa per nuppi.

Meillä asuntolaina oli alkuaan 145000, useita pankkeja haastateltiin mutta kaikkien ehdot oli suunnilleen samaa (me oltiin silloin molemmat isossa työpaikassa jonka kahvipöydässä tiedettiin aina jos korkomarginaalit muuttuivat ja pankit tiesivät että me tiedettiin).

Tulot ovat piisanneet lainanhoitokuluihin (tonni kuussa) ja voitais lyhentää rivakamminkin jos haluttais. Valtion takaus on ollut käytössä mutta ei henkilötakaajia. Jomman kumman vanhemmat varmaan suostuisivat takaajiksi jos tarvittaisiin ja mun vanhemmat ovat taanneet mun siskoille.

Viimeksi muokattu:
Tilavaa kaksiota en saisi juurikaan edullisemmin täältä. Tosin vastike tietenkin olisi hieman pienempi. Pieneen kaksioon ei mahduta, kun toimin tukiperheenäkin! Mutta kiitos vastauksista, saa hieman viitettä siitä millaisia lainoja porukka on saanut.

Olisiko kovin hankalaa muuttaa johonkin ympäristökuntaan? Missä päin käyt töissä?

Aika kovalta lainalta tuo minusta kuulostaa noilla tuloilla, varsinkin, kun tuon hintaisissa asunnoissa yleensä pitää varautua siihen, että pian tulee isoja remontteja. (Ja niitä tulee, vaikka ne eivät vielä lukisi papereissa. Se, ettei niitä mainita esim. pts-suunnitelmassa tarkoittaa enemmänkin sitä, että taloyhtiö on varautunut huonosti kuin sitä, että esim. putket olisivat yhtään uudemmat.)

[QUOTE="alkup.";22550547]Niin ja siis tosiaan omiakin lapsia on :)[/QUOTE]

Sekin kuules estää lainan saamista. Laskevat kuinka paljon sinulla menee lapsiin rahaa ja se määrä on heidän mukaansa iso. Vaikka saisi vaatteita muualta ja iskä maksaisi osan, eivät aina ota sitä huomioon. Olet riskitapaus monella tapaa pankille ja et saa ilman takaajia/omaa pääomaa paljonkaan lainaa.

No meillä on tätä nykyistä lainaa jäljellä n.114te. Nyt haettiin lisää ja se alustavasti myönnettiin.. Ostetaan siis uus, joka maksaa melkeen 210te.. Laina pompsahtaa siis n. 200te:n. Vähän saadaan luultavasti voittoa tästä, kun on tätä jo maksettu. Yht.nettotulot on 3500e, mulla vajaa työviikko+lapsia 2.

Yhteistyössä