Asuntolaina asiaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minna"

Vieras
Olisin ostamassa omakotitaloa mh:39 500e josta ei puutu yhtään nollaa halpa asunto niin mulla on vakituinen työpaikka ja säästöjä 18000e eli voisinko ottaa pankista lainaa taloa varten sillälailla että talo on vakuutena lainalle 21500e tarvisin enään lainaa joten se on aika pieni summa talon hintaa kohden,toivottavasti selitin oikein???

Etkös sä eilen juuri tätä samaa täältä kysynyt.

Kyllä voit ottaa lainaa ja talo käy varmaan kokonaan vakuudeksi, muita vakuuksi et tarvitse.

Muista myös, että kiinteistökaupasta joudut mahdollisesti maksamaan leimaveroa. Tämän lisäksi pankki perii varmaan lainan perustamisesta kuluja. Eli lainasumma voi olla vähän suurempikin.

Onko pakollista olla jokin vanhempi (isä tai äiti)mukana pankissa laina neuvotteluissa vai pystynkö itse kirjoittaan lainapaperit että omakotitalo on vakuutena 21500e lainalle ettei tarvitsisi olla vanhempia henkilö takaajana lainalle enään.Olen ensi asunnon ostaja ja 31vuotias.

[QUOTE="minna";22936732]Olisin ostamassa omakotitaloa mh:39 500e josta ei puutu yhtään nollaa halpa asunto niin mulla on vakituinen työpaikka ja säästöjä 18000e eli voisinko ottaa pankista lainaa taloa varten sillälailla että talo on vakuutena lainalle 21500e tarvisin enään lainaa joten se on aika pieni summa talon hintaa kohden,toivottavasti selitin oikein???[/QUOTE]

paljonko tulot ovat? minkä alan työpaikka? talon kunto, tontin arvo, muiden alueen asuntojen arvo?

haettava laina on niin pieni että saat sen myös pelkästään kulutusluottoja myöntävistä yritystä mutta kovaan hintaan.

Jos talo on purkukuntoinen rintamiestalo keskellä ei mitään toi lainasumma saattaa olla yhtä riskialtis kun maalta Espooseen muuttaneiden nuorten 300.000 euron lainat.

[QUOTE="minna";22936748]Onko pakollista olla jokin vanhempi (isä tai äiti)mukana pankissa laina neuvotteluissa vai pystynkö itse kirjoittaan lainapaperit että omakotitalo on vakuutena 21500e lainalle ettei tarvitsisi olla vanhempia henkilö takaajana lainalle enään.Olen ensi asunnon ostaja ja 31vuotias.[/QUOTE]

Ei, jos sä olet VASTA 31-vuotias, kyllä sun vanhempien pitää tulla selittämään asiat sun puolestasi.

Ainakin kaikki etuovi.comissa myynnissä olevat 39500€ maksavat omakotitalot ovat tyydyttävässä kunnossa. Sellaista täytyy ihan reilusti remontoida. Ei siis riitä, että rahaa on myyntihinnan verran. Vanhempia et mukaan tarvitse sen enempää kuin muitakaan, mikäli et tarvitse takaajaa tai useampaa. Sinuna kuitenkin miettisin hyvin tarkkaan kannattaako tuon hintaisen omakotitalon osto, varsinkin ilman ensisijaista remontointisuunnitelmaa. Pyydä ainakin rakenteellinen kuntokartoitus. Yleensä myyjäosapuoli kustantaa kuntokartoituksen, jossa ei kajota rakenteisiin (eli kurkita pintojen sisään). Omakustanteinenkin rakenteellinen kartoitus kannattaa maksaa, sillä se saattaa säästää sinulta kummeniä tuhansia euroja tai jopa enemmänkin.

paljonko tulot ovat? minkä alan työpaikka? talon kunto, tontin arvo, muiden alueen asuntojen arvo?

haettava laina on niin pieni että saat sen myös pelkästään kulutusluottoja myöntävistä yritystä mutta kovaan hintaan.

Jos talo on purkukuntoinen rintamiestalo keskellä ei mitään toi lainasumma saattaa olla yhtä riskialtis kun maalta Espooseen muuttaneiden nuorten 300.000 euron lainat.

Talo on 1979 vuodelta 119neliöinen ei korvessa vaan hyvällä asutus alueella omalle rinnetontilla.Kulutusluottoja olen yrittänyt 2 kertaa hakea,mutta ne ei anna kuin 6000e ja eivät kysele säästöjä vaikka niitä oilisikin.
Talo ei ole purkukuntoinen vaan siihen on tehty osittain remppaa 2010 vuonna,mutta kunto tyydyttävä.Tulot ovat 1360e kk.

Kuntokartoitus olisi nyt kyllä poikaa. 70-luvun taloissa oin USEIN kosteusongelmia. Hometaloon tuskin haluat...

Laina-asioissa ei liene ongelmaa, pankkiin vaan, et tartte äitiä mukaan :D

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=12953878705150&itemcmd=move2&listSize=26&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.4&itemgroup_id=50.2&itemgroup_id=50.6&itemgroup_id=50.5&itemgroup_id=50.10&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1469205

Asunto löytyy kiinteistökanava sivulta raahe paikkakuntana ja kohde numerolla:47994

"Tässä oiva kohde remonttitaitoiselle toteuttaa kiva koti." Tehdyistä remonteista huolimatta tuo ei vaikuta asumiskuntoiselta ilman remontointia. Olen viime aikoina perehtynyt omakotitaloihin ja niihin hintoihin. Alhainen hinta ja varsinkin tuo kuntoluokitus tyydyttävä viittaavat siihen, ettei talossa ole kaikki kunnossa.

Oletko käynyt katsomassa tuota taloa? Oletko käynyt katsomassa jonkun sellaisen kanssa, joka ymmärtää remontoinnista ja kuntoasioista? Onko myyjä luvannut kuntokartoituksen? Onko talossa ollut vesivahinkoa tai muutoin syntyneitä kosteusvaurioita? Onko tontilla toimiva salaojitus? Suosittelen sinua perehtymään asiaan perusteellisemmin ennen päätöksen tekoa. Tuo ei vaikuta luotettavalta kohteelta.

kuntotarkastus tehty ei ole hometta,eikä muutakaan mutta miksi talo on tuon hintainen kun tuolla alueella muut talot maksavat yleensä yli 70 000e on että maaperä on todella vähän ensimmäisen makuuhuoneen kohdalta liikkunut joten se on todella vähän kallellaan muuta vikaa talossa ei ole.

Tosin riippuu miten monetkin haluaa kotinsa rempata ja eihän sitä tarvi heti kaikkea laittaa uusiksi vaan pikku hiljaa ja tuskin kaikki haluaa niin modernia kotia kuin jollaon esim.kimi räikkösellä tyyliin..
Minusta tuossa ei pahemmin ole laitettavaa maalia,tapettia,kattoon uudet laudat,saunan lauteet/lattia uusiksi,vessa uuteen kuosiin,keittiön kaapin ovet pystyy vaihtaan jos kaapin rungot ovat hyvät,makuuhuoneisiin uudet lattiat vaikka parkeit siinäpä ne ois kyllä määkin voisin muuttaa tuonne vaikka heti :)

[QUOTE="minna";22936913]kuntotarkastus tehty ei ole hometta,eikä muutakaan mutta miksi talo on tuon hintainen kun tuolla alueella muut talot maksavat yleensä yli 70 000e on että maaperä on todella vähän ensimmäisen makuuhuoneen kohdalta liikkunut joten se on todella vähän kallellaan muuta vikaa talossa ei ole.[/QUOTE]

Home ei välttämättä löydy pintapuolisessa kuntotarkastuksessa vaan vaatii rakenteellisen tarkastuksen. Tiedän tämän liiankin hyvin, sillä lähipiirissäni on surullinen tapaus homeen paljastumisesta remontin yhteydessä. Maaperän liikkuminen ja talon kallistuminen puolestaan ovat asioita joita et välttämättä pysty korjaamaan. Kallistuminen täytyy kuitenkin pysäyttää, ettei maaperän liikkuminen aiheuttaisi lisää ongelmia. Paaluttaminen ei ole ilmaista lystiä ja vaatii asiantuntevan porukan toteutuakseen mahdollisimman hyvin.

Huopakate oli hyvässä kunnossa ja jos ois ollut huononpi niin olisin laitanut siihen uuden huopakatteen mieheni kanssa ja tarkoitukseni ois mieheni kanssa ja yhden kaverini kanssa joka on rakennusalalta ja alalla töissä niin neuvomassa meitä remppaamisessa.Tarkoituksemme on pikku hiljaa rempata talo oman näköiseksi siinä riittää puuhaa ja emme halua uutta modernitaloa.

Minä pidän tuon ostamista huomattavana riskinä, mutta itsehän te päätöksenne teette. Toivottavasti on onnea matkassa ja vältytte hometalon ongelmilta ja muiltakin hankaluuksilta. Ihan kivan näköisenhän tuosta remontoimalla saa, mutta se onkin eri asia tuleeko siitä hukkaan heitettyä rahaa. Halvalla ei yleensä saa hyvää.

Hyvää jatkoa sinulle ja onnea asuntokauppoihin! Minä siirryn nyt uneksimaan tulevasta omasta talostani. :wave: