asuntokaupassa ostajan vastuulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan mietin :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan mietin :)

Vieras
Eikö se ole näin että asuntokauppoja tehtäessä on ostaja vastuulla "selvittää/hyväksyä" se mitä ostaa, kukapa muukaan? ;)

Ni eikö ole vähän nurinkurista että esittelyssä ei ole tapana aukoa kaappeja ym. ja sitten kaupat tehtyä ja muuttaessa vasta huomaa että kaappien saranat vetelee viimeisiä ja ikkunaluukku/saunan paneeli on kissan raapima. Seinässä taulun takana on kohta joka on joskus muinoin maalattu huonosti ym.

Meillä on asunto myynnissä ja juuri tuollasta "pikkuvikaa" ihan reippaasti ku asunto on +20v vanha.

Oltaisko me oltu velvollisia kertomaan kaikista tälläsistä iän tuomista ja kuitenki helposti korjattavista viosta välittäjälle ja hän ostajalle? Mutta eikö myös ole oletettavaa et tämän ikäisessa talossa on kulumaa ja asumisen jälkeä..

Mitä tuumaat?

Kai se on välittäjän tehtävä selvittää pikkuviat ym. Ja kyllä näytöissä auotaan esim. keittiön kaappeja, jos keittiö on sellainen ettei sitä aio uusia. Minä ainakin auon. Kaikkia kiinteitä kalusteita saa testailla.

Kukaan ei oleta, että 20v vanhan asunnon kunto olisi muuta kuin 20 vuotta vanha. Jos on parempi, niin sitä kyllä hehkutetaan.

Joo on ostajan vastuulla havannoida sellaiset viat mitä nyt on selvästi näkyvissä. Myyjän vastuulla on jos vikoja on yritetty peitellä, vaikka reikä seinässä on piilotettu ryijyn taakse. Kaappien saranoiden ei voi olettaakaa toimivan täydellisesti enää 20 vuoden jälkeen. Saattakaa kaikki tietämänne puutteet välittäjän tietoon, niin silloin myös välittäjällä on vastuu niistä.

kaikkiin kiinteisiin kalusteisiin saa ja kannattaa tutustua ihan häpeilemättä. omaa rahaa menee niihinkin. se on sitten jokaisen oma asia miten kaapit on järjestetty, mutta kyllä siisteistä kaapeista saa sen vaikutelman, että tavaraa mahtuu ja sotkuisista sen, että ei mahdu vaikka siististi laitettuna mahtuisikin!

me kävimme vielä yleisen näytön jälkeen yksityisnäytöllä ja siellä myyjä oli henkilökohtaisesti paikalla ja näytti rehellisesti erilaiset pikku viat mitä itse oli huomannut, esim. saunan lauteen alla lohjennut laatta, taulun takana olevat taulua varten poratut reiät (useita) ja sen, että eteisen ovi ei pysy auki jostain maagisesta syystä (painovoima tms. :))

jäi hyvä fiilis!

Se on ostajan vastuulla. Ostajan tulee selvittää mahdolliset viat. Jos esittelyssä ei ostaja huomaa, että ikkunassa on särö, niin ei sitä jälkikäteen voi rueta vaatimaan korvauksia uuteen ikkunaan. Kaikki pienet viatkin ostajan tulisi ymmärtää selvittää ja välittäjän parhaansa mukaan ottaa tietoon kaikki.
Jos myyt 20v vanhaa taloa, niin ei voi olettaa et saranat on uudenverosia, se on ihan selvä juttu. Mutta jos sulla on siellä taulun takana koiran kokonen reikä, niin siinä vaiheessa asia on eri, koska se on tahallista piilottelua.

Myyjällä siis ei ole vastuuta olla korvaamassa uusia saranoita tai jotain kissan raapimaa parrua.

Minä ainakin auoin kaikkia kiinteitä kaappeja silloin kun käytiin katselemassa asuntoja. Nehän jäävät asuntoon ja myyjäkin sen tietää, joten se on myyjän häpeä jos ei ole niitä siivonnut :D

Samoilla linjoilla.

Tosin hiukka yllätti, kun olin laittamassa omistamaani huoneistoa vuokralle (eli asuin yhä itse omassani, mutta olin muuttamassa toiselle paikkakunnalle) niin erään opiskelijatytön äiti aukoi vaatekaapit sun muut ihan kyselemättä. Minusta olisi vähintäänkin kohteliasta kysyä (jos asukas on paikalla) saako kaappeja avata, jos on selvää, että asunnossa yhä asutaan.

Yhteistyössä