Asuntoautomatkailu, kokemuksia kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hienoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hienoa

Vieras
Meillä on kaksi pientä lasta, joista toinen on moniallergikko, ihan vaan muutama ruoka-aine käy. Tämän takia emme ole päässeet ulkomaille, ruoat joutuisi periaatteessa ottamaan mukaan, eikä matkalaukussa kovin monen päivän sapuskoita kuljeteta. Nyt keksin, että voisihan sitä matkailuauton vuokrata ja vaikka Keski-Eurooppaan lähteä reissaamaan.

Oletteko te olleet pienten lasten kanssa asuntoautolla reissussa? Miten on sujunut, missä olette käyneet? Plussat/miinukset? Minkä hintaista on?

Jotenkin sitä ajattelisi, että voisi olla pienten kanssa ihan mukava tapa reissata, olisi majapaikka koko ajan mukana, tavaraa mahtuisi matkaan normaalia enemmän ja voisi mennä minne lystää. Itselläni ei ole kokemuksia asuntoautoista/-vaunuista, mies on pienenä perheensä kanssa ollut ja sanoi sen olevan ihan kamalaa. Kokemuksia kaivattaisiin muiltakin.

Ihan ekana: jos miehen mielestä on kamalaa niin en kyllä lähtisi. Kokeilkaa ensin kotimaassa joku viikonlopun reissu.

Aiotte siis ilmeisesti vuokrata as-auton, vai siasitteko joltain tutulta? Ulkoimaille vientiä varten pitää si tolla valtakirja ja green card sun muut kunnossa Autoliiton sivulita löytyy öisätietoa.

Kannattaa huomioida että lasten istuinten kiinnittäminen ei ole aina ihan helppoa... ja ilman istuinta as-autossa matkustaminen on tosi vaaarallista.. Jos kolari tulee nii se auto leviää kuin korttipakka pitkin tietä.

Ulkomailla saa/kannattaa ehdottomasti olla yötä VAIN leirintäaluiella. kandee lainata kirjastosta sellainen kirja jossa on suunnileen kaikki euroopan leirintäalueet. Niiden löytäminen ei aina ole ihan yksinkertaista gps-koordinaatit helpottaa kummasti asiaa. Leirintäalueilal yöpyminen on ainakin itäeuroopassa tosi edullista. Tosin ei ole aina taattua tuleeko suihkusta lämmintä vettä jne. Saksassa on suunnilelen suomen hinnat.

Mitähän muuta näin äkkiseltään tulis mieleen... ainakin se että as-autossa on syytä olla turbo ja muutenkin tehokas moottori, jos aikoo alpeille asti mennä.

Miehellä tosiaan muistissa reissut, jossa neljä lasta ja vanhemmat ahdettuna pikkupurkkiin. Kaikki tappelivat ja miehellä oli matkapahoinvointia. Kävivät aina samassa paikassa pohjoisessa ja kenelläkään ei ollut kivaa.

Just tota istuinasiaa mietin. Meillä lapset on alle kolmivuotiaita. Ensi vuodeksi reissua mietittiin, joten tässä on vielä aikaa järkkäillä asioita. Auto pitäisi vuokrata, parilla tutulla olisi sellainen, mutta heillä on myös eläimiä. Meillä kun on myös tietty elukka-allergiaakin...

Mä haluaisin käydä Tanska-Saksa-Unkari-akselilla. Pitäisi kyllä varmaan tosiaan ensin käydä jossain Suomessa vaikka testaamassa, ettei mennä mihinkään ulkomaille vaan tappelemaan.

Kiitos vinkeistä!

No jos vasta ensi vuonna matkaa suunnittelette niin kokeilkaa tosiaan tänä kesänä vaikka suomessa. Muutenkin jo sleirintäalueet eioo teilel tulluja, niin kotimaan matkaailuss aniidenkin rutiinit tulee tutuiksi. Sama "toimintaperiaate" on kaikkialla muuallakin. Ja se tosiaana kannattaa heti alussa selvittäää saako vuokra-autoa viedä ulkomaille, vakuutusasia sun muut-- Hinta voi olla kalliimpi jos lähtee muihin maihin.

Onhan nuo autot ja muut miehesi lapsuudesta toki kehittyneet. Ja sit sekin vähän vaikuttaa reissun "tunemmaan" et viihtyvätkö lapset autossa.. ja ruoka-allergiatkin tapaavat helpottaa kun lapsi kasvaa vähän. Monesti jo siinä 3-4 v iässä alkaa useampikin ruoka-aine sopimaan.

Me olemme matkustaneet paljon vaunun kans. Meillä tällä hetkellä kuusi lasta. Ja me olemme tykänneet.
Uuseimmissa vaunuissa ja autoissa on pakastelokerot. Et voit tehdä etukäteen niitä ruokia ja pakastaa. Niin minä olen tehnyt. Siihen ei ihan kauheita mahdu mut yhden lapset viikon ruuat ihan hyvin.
Kaikkein tärkein reissussa on se että koko perhe sitoutuu siihen reissuun. Ei ole kiirettä.

ja mä kans suosittelen et kokeiletta eka pienemmällä reissulla kotimaassa ja sit vaikka ruotsissa ja sit laajennatte eurooppaan. Saatte eka tuntumaa siittä hommasta ja hoksaat itsekkin et mikä teille sopii.
Yllättävän paljon muuten menee vettä. et kannattaa varata kunnon vesikanisterit mukaan.

Miehelle yritin tätä vakuutella, että nyt ei olla vuodessa 85, eikä mukana ole miehen tappelevat vanhemmat... Ihan loppukesästä/alkusyksystä olisi meillä kanssa mahdollisuus lähteä reissuun, miehellä on kolme viikon ylimääräiset lomat siinä. Saksassa asuisi useampi tuttava, siksikin sinne suunnalle kovasti haluaisin kyläilemään.

Muksut ovat ihan hyviä automatkaajia, nuorempi on nyt 6kk. Tänäkin viikonloppuna oltiin taas mökillä ja hienosti menee sellaiset yhtäjaksoiset parin tunnin ajot. Äiti on kehittynyt loistavaksi autoviihdyttäjäksi!

Toivon kovasti, että allergioihin saataisiin jotain helpotusta. Itsekkin olen mm. vehnälle allerginen, joten ulkomailla en tahdo saada esim. leipää ollenkaan. Olisi helppoa pakata omat puurot ja hapankorput matkaan. Meillä on myös esikoisen kanssa kummallakin hajusteaineallergia, joten pari kertaa Suomessakin ollaan hotellissa oltu sen takia pulassa.

ei liian pitkää matkaa/pv ja nouskaa välillä POIS sieltä autosta: syökää ja kahvitelkaa huoltoasemilla ja kupungeissa. monet tekee sen virheen, että piheyksissään keittää joka kahvikupinkin siellä kopissa ja se on yhtä murustelua ja siivoamista ja tavaroitten kaivelua ja lapset kitisee.

Me olemme matkustaneet paljon vaunun kans. Meillä tällä hetkellä kuusi lasta. Ja me olemme tykänneet.
Uuseimmissa vaunuissa ja autoissa on pakastelokerot. Et voit tehdä etukäteen niitä ruokia ja pakastaa. Niin minä olen tehnyt. Siihen ei ihan kauheita mahdu mut yhden lapset viikon ruuat ihan hyvin.

Just tota ajattelin. Saisin puurohiutaleet, hapankorput, sopivat juustot ja jugurtit matkaan. Ja vaikka vähän muutakin ruokaa pakastimessa.

Mullahan alkaa tässä ihan matkakuume nousta! Pitää kyllä ensin käydä vaikka viikonlopun kokeilemassa jossain päin Suomea ettei suunnata suinpäin viikoksi-kahdeksi jonnekkin Eurooppaan itkemään.

Siis mä olen omassa päässäni ajatellut näin, että ei todellakaan vaan missään autossa/leirintäalueella istuta, vaan käydään kattelemassa kaupungilla ja eri paikoissa. Mä haluan nähdä maailmaa, en leirintäaluetta... Ennen lapsia reissasin aika paljon, nyt en ole edes Tallinnassa käynyt kolmeen vuoteen. Ja autolle tullaan sitten illalla, kun alkaa nukkumaan meno aika lähestyä, eikä olla koko päivää vaan paikallaan.

Nyt pitää alkaa ylipuhua miestä. Sanoi kyllä, että mennään vaikka heti, jos mäkin suostun ajamaan. Ongelma on vaan se, että en täällä kotimaassakaan aja koskaan..

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Nainen, miksi et aja autoa!!!???!!

Kun me asutaan ihan keskustassa ja joka paikkaan pääsee kävellen tai julkisilla... Oon nyt jopa kehittynyt kauhun ajamista kohtaan, viimeksi oon ollut ratissa noin 10 vuotta sitten. Pitäisi käydä varmaan parilla ajotunnilla uudelleen, mutta jotenkin vaan pelottaa.

Yhteistyössä