Asunto-/talolaina 22-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on järkevän ihmisen päätös! Kyllä näin jälkikäteen ajateltuna munkin olisi kannattanut ottaa laina jo nuorena, eikä vasta 30-vuotiaana. Mitäs väliä, jos sitten muuttaakin! Sitten vaan myy asunnon jne.

Itse otin asuntolainan 19 vuotiaana, elikkäs 1,5vuotta sitten. Muutama ihminen kauhisteli,miten niin nuorena sotken itseni sellaisiin asioihin,mutta suurinosa oli sitämieltä,että fiksu veto maksaa itselle pois :) Nyt tosin asunto on vuokralla,ja asun itse vuokralla avokkini kanssa,mutta se vuokralainen maksaa lainaa pois,en tee sillä yhtään voittoa,joten tavallaan se laina on olemassa,mutten sitä "huomaa". Mun mielestä parikymppisenä ei ole ollenkaan paha ottaa lainaa,jos siihen vaan kykenee.

Alkuperäinen kirjoittaja jepsulle!:
Se on järkevän ihmisen päätös! Kyllä näin jälkikäteen ajateltuna munkin olisi kannattanut ottaa laina jo nuorena, eikä vasta 30-vuotiaana. Mitäs väliä, jos sitten muuttaakin! Sitten vaan myy asunnon jne.

ihan samaa sanon, vasta kolmekymppisenä uskalsin ottaa lainan.

Olin 21, kun otettiin asuntolaina, mies oli 22. Asuttiin asunnossamme onnellisesti 6 vuotta, jonka aikana asuntojen hinnat nousivat aika kivasti ja me saimme lainaa maksettua pois hyvän summan. Samalla summalla olisimme asuneet vuokralla, emmekä saaneet mitään itselle. Kun myimme asunnon aloitettuamme oman kodin rakentamisen, teimme 30000 euroa myyntivoittoa ja lisäksi sen, mitä olimme jo lainaa pois maksaneet. Kiva pesämuna! Saimme opintolainat ja autolainan maksettua pois ja vielä jäi rahaa ylikin.

No mulle kaveri (pari vuotta vanhempi, itse ensimmäistä asuntoaan ostamassa) tokaisi, että ei todellakaan tossa iässä kannata vielä mitään lainoja ja pysyviä asioita ees harkita.

Sitä jäin ihmettelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Olin 21, kun otettiin asuntolaina, mies oli 22. Asuttiin asunnossamme onnellisesti 6 vuotta, jonka aikana asuntojen hinnat nousivat aika kivasti ja me saimme lainaa maksettua pois hyvän summan. Samalla summalla olisimme asuneet vuokralla, emmekä saaneet mitään itselle. Kun myimme asunnon aloitettuamme oman kodin rakentamisen, teimme 30000 euroa myyntivoittoa ja lisäksi sen, mitä olimme jo lainaa pois maksaneet. Kiva pesämuna! Saimme opintolainat ja autolainan maksettua pois ja vielä jäi rahaa ylikin.

me otettiin asuntolaina kun olin 22v. nyt kk:si sitten myytiin samainen asunto 50 tuhatta kalliimmalla ku mitä oltiin maksettu, tähän ku laskee ne rahat mitä lainaa oli jo maksettu niin ihan kiva pesämuna uutta varten. uusi kun ostettiin niin päästiin melki 300tuhannen asuntoon käsiksi 200tuhannen uudella lainalla. :D helppo hymyillä, etenki niille ihmisille jotka piti hulluna kun niin nuorena otettiin eka laina. :) Anoppi mukaan lukien....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mulle kaveri (pari vuotta vanhempi, itse ensimmäistä asuntoaan ostamassa) tokaisi, että ei todellakaan tossa iässä kannata vielä mitään lainoja ja pysyviä asioita ees harkita.

Sitä jäin ihmettelemään.

:D Vähän pisti naurattamaan tuo "pysyviä asioita".. mulla on kaksi lasta, olen naimisissa ja asuntolainakin löytyy.. ikää tuli kesällä 23v täyteen.. B)

Ite olin 20v ku ostettiin eka paritalonpuolikas... Vuokralla asuttiin kotoota poismuuton jälkeen 8kk... Ja oikeesti ihan sama raha meni lainanlyhennykseen mitä meni vuokran maksuun. Ja kun myytiin tuo paritalokämppä, niin siitä sai oikeesti paaaljooon enemmän mitä maksettiin... Kannattavaa siis oli!

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sitä jäin ihmettelemään.

:D Vähän pisti naurattamaan tuo "pysyviä asioita".. mulla on kaksi lasta, olen naimisissa ja asuntolainakin löytyy.. ikää tuli kesällä 23v täyteen.. B)

No kaveri tarkoitti varmaankin sitä, että harvi noin nuorena tietää mitä haluaa elämältään ja minne meinaa asettua ja silloin mitkään isot lainat eivät välttämättä ole se paras juttu.

Mutta tietty vähän eri asia sulla jos on mies ja lapsia, niin tottakai sä olet niissä kiinni.

Yhteistyössä