Asunnottomien määrä nousee – palkat eivät riitä enää asumiskuluihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tässä vähän pohdittavaa teillekin jotka kovasti olette sitä mieltä että palkkoja pitää alentaa ja suomen on ehdoton pakko maksella velkaisten eu-maiden velkoja.

– Ihmiset eivät pysty enää omalla palkallaan maksamaan asuntoja. Asunnottomuus kasvaa tulevaisuudessa, koska tässä taloustilanteessa näyttää aika nihkeältä, että rakennettaisiin lisää kohtuuhintaisia asuntoja, Lehtonen sanoo.

Asunnottomuus lisääntyy tällä hetkellä Helsingissä nopeammin kuin koskaan 2000-luvun aikana. Myös koko maan asunnottomuusluvut ovat olleet kasvussa.

”Asunnottomien m

mulla on kohta asunnottomuus käsillä. ero tulossa, olen työtön enkä saa asuntoa mistään. en tiedä sitten minne helkkariin mennä majailemaan niiksi öiksi jos ei yhdelle ja ainoalle ystävälleni käy.

kimppakämppiäkin olen katsellut hintansa vuoksi.

oon mä ainaki miettinyt miten kallista asuminen on vaik olis oma talo. sähkö sen kun nousee ja kiinteistöverot, mikä vaikuttaa myös kerrostaloasumiseen ja ekomaksut yms...ei voi aina vaan jatkua tälleen et kaikkee korotetaan ja korotetaan....koko ajan vaan lisää veroja ettei vaan jäis palkasta mitään käteen.

Niin. Helsingissä on outo asuntopolitiikka. Asuntoja saavat lähinnä tuella elävät, yksityiselle joutuvat kaikki varakkaammat vaikka heilläkään ei olisi kunnolla varaa niiden vuokriin. Ja koska vuokra on liian kallis, Kela huomioi vain osan siitä jos tulee tarve asumistuelle. Jos jää työttömäksi/sairastuu ja joutuu sossun luukulle, sossu räkyttää että miksi helvetissä otitte liian kalliin asunnon vastaan. Vaan kun kaupunginasuntoja ei riitä kaikille ja osassa asuu sellaista porukkaa, että sinne ei herkempi ihminen edes tahdo muuttaa...

(Meillä menee tuloista 60% vuokraan. Tämä on meidän valintamme: emme ole isotuloisia mutta tahdomme asua mukavalla alueella, hyväkuntoisessa asunnossa jossa on tarpeeksi neliöitä. Moni kauhistelee että olisihan tuossa aika lähellä noita kaupungin kämppiä, joissa vuokra jopa 400€ alhaisempi...joo niin olisi- vaan kun niissäkin nousee vuokra sitä tahtia että kohta ovat tasoissa tämän kanssa (vuokra muuten pysynyt samana nyt 2 vuotta), osa taloista on homeessa ja siellä asuu sellaista porukkaa johon en tahtoisi lapseni törmäävän vakituisesti pihalla. )

mulla on kohta asunnottomuus käsillä. ero tulossa, olen työtön enkä saa asuntoa mistään. en tiedä sitten minne helkkariin mennä majailemaan niiksi öiksi jos ei yhdelle ja ainoalle ystävälleni käy.

kimppakämppiäkin olen katsellut hintansa vuoksi.

En voi uskoa, ettetkö saisi asuntoa. Haet asuntoa jostain jumalan selän takaa tai susirajalta, niin ihan varmasti saat asunnon.

Jos äänestit kok, sdp, vihr, vas, krist tai rkp niin syy on itsessäsi. Mamutus, piigs-tuet yms vie rahat. Sen takia veroja nostetaan, korkojen vähennystä rajoitetaan jne.

Omistusasuminen on jo neljättä vuotta peräkkäin poikkeuksellisen halpaa suhteessa vuokra-asumiseen. Tästä huolimatta vuokrat nousevat tänä vuonna 3,5 prosenttia. Tämä on seurausta kotitalouksien kokemasta työttömyysepävarmuudesta ja vähäisestä vuokra-asuntotuotannosta.

Vuonna 2014 haitallisen suuret muutokset asuntomarkkinoilla ovat tavanomaista todennäköisempiä.

ja sitten en näkisi lapsiani koskaan? he jää nyk asuntoon miehen kanssa koska tämä on heidän koti. kyllä mä lähempää haluan asunnon jotta voin olla mukana lasten elämässä.

Oi sori, kristallipalloni on aika epäkunnossa, kun se ei kertonut sinulla olevan lapsiakin. My bad.

Mutta on se lasten tapaaminen aika haasteellista myös ilman asuntoa. Lapset ei välttämättä tykkää olla koko viikonloppua jossain sillan tai veneen alla.

Noh,... Aika monella olisi sitä palkkaa vara alentaa. Itse olen nyt kotona lasten kanssa ja mies töissä, käteen jää yhteensä n. 2000e/kk. Eli hyvin vähän. Silti meillä on varaa maksaa koti, vesi, sähkö, lämpö, ruuat, vaatteet, JNE. Paljon ei bailata näillä tuloilla, mutta toimeen tullaan.

Juhana Vartiainen on sitä mieltä, että työssäkäynti on aina kannattavamapaa kuin työttömänä oleminen. Patistelee ihmisiä enemmän matalapalkka-aloille töihin. Saksassahan tästä on jo tullut iso ongelma yhteiskunnassa, kun työllä ei pysty elättämään itseään. Voisi Vartiainen näyttää ensin kaikille mallia, miten sillä matalapalkka-alan palkalla sitten elätetään itsensä ja perheensä esim. pääkaupunkiseudulla.

Suomeen otetaan vuosittain tuhansia turvapaikanhakijoita, joista iso osa jää tänne riesaksi ja heille annetaan kohtuuhintaiset asunnot. Ei niitä enää riitä suomalaisille. Ainakin pääkaupunkiseudulla tilanne on jo ihan katastrofaalinen.

Noh,... Aika monella olisi sitä palkkaa vara alentaa. Itse olen nyt kotona lasten kanssa ja mies töissä, käteen jää yhteensä n. 2000e/kk. Eli hyvin vähän. Silti meillä on varaa maksaa koti, vesi, sähkö, lämpö, ruuat, vaatteet, JNE. Paljon ei bailata näillä tuloilla, mutta toimeen tullaan.

Teille jää käteen enemmän kuin meille tulee bruttona ennen mitään veroja tai esim. vuokraa. :D Ja vuokralla asutaan, koska kukaan ei varmastikaan takaa lainaa matalapalkka-alan duunarille ja tämän työkyvyttömälle vaimolle.

perusongelma on se, että vuokranantajia tuetaan asumistukien kautta, jolloin hintataso on kaikille kauhea. Köyhiä pitäisi tukea suoraan eikä asumistuen kautta. Toinen ongelma on se, että omistusasumiseen ei pääse kiinni ilman pakkoliittoa pankin kanssa, koska todella pieniä ja siten halpoja asuntoja ei ole tarpeeksi. Niitä ei edes osata vaatia väärien elintasohaaveiden takia - ihmiset ovat mieluummin velkaorjuudessa kuin eläisivät ahtaasti epävarmojen työmarkkinoidenkin oloissa vaikka järkevää olisi minimoida velkaantuminen.

Sitten eletään jatkuvassa pelossa ja tehdään liikaa töitä. Lapset kärsii, aikuiset tappelee. Kuka kotonaan, kuka riitelee täällä siitä kumpi on ainoa kelvollinen kansalainen, kotiäiti vai työnsankaritar.

Suomeen otetaan vuosittain tuhansia turvapaikanhakijoita, joista iso osa jää tänne riesaksi ja heille annetaan kohtuuhintaiset asunnot. Ei niitä enää riitä suomalaisille. Ainakin pääkaupunkiseudulla tilanne on jo ihan katastrofaalinen.

Lieksassakin asuu yksi somalinuorukainen, joka saa tukia KÄTEEN 1300 e/kk ja sen päälle tietenkin maksetaan asuminen ja muut pakolliset menot. Miksi hemmetissä jollekin loispummille pitää näin isoja rahoja maksella tyhjästä? Ei tavalliset palkansaajatkaan saa niin paljon rahaa.

[QUOTE="Linda";27919817]Lieksassakin asuu yksi somalinuorukainen, joka saa tukia KÄTEEN 1300 e/kk ja sen päälle tietenkin maksetaan asuminen ja muut pakolliset menot. Miksi hemmetissä jollekin loispummille pitää näin isoja rahoja maksella tyhjästä? Ei tavalliset palkansaajatkaan saa niin paljon rahaa.[/QUOTE]

Se on kato sitä sopeutumisavustusta!!!

[QUOTE="joo";27919619]Niin. Helsingissä on outo asuntopolitiikka. Asuntoja saavat lähinnä tuella elävät, yksityiselle joutuvat kaikki varakkaammat vaikka heilläkään ei olisi kunnolla varaa niiden vuokriin. Ja koska vuokra on liian kallis, Kela huomioi vain osan siitä jos tulee tarve asumistuelle. Jos jää työttömäksi/sairastuu ja joutuu sossun luukulle, sossu räkyttää että miksi helvetissä otitte liian kalliin asunnon vastaan. Vaan kun kaupunginasuntoja ei riitä kaikille ja osassa asuu sellaista porukkaa, että sinne ei herkempi ihminen edes tahdo muuttaa...

(Meillä menee tuloista 60% vuokraan. Tämä on meidän valintamme: emme ole isotuloisia mutta tahdomme asua mukavalla alueella, hyväkuntoisessa asunnossa jossa on tarpeeksi neliöitä. Moni kauhistelee että olisihan tuossa aika lähellä noita kaupungin kämppiä, joissa vuokra jopa 400€ alhaisempi...joo niin olisi- vaan kun niissäkin nousee vuokra sitä tahtia että kohta ovat tasoissa tämän kanssa (vuokra muuten pysynyt samana nyt 2 vuotta), osa taloista on homeessa ja siellä asuu sellaista porukkaa johon en tahtoisi lapseni törmäävän vakituisesti pihalla. )[/QUOTE]

Väärin. Helsingin kaupungin asunnoissa politiikka on se, että asunnot annetaan työssäkäyville hyväosaisille. Asunnottomat ja vähävaraiset eivät hevin asuntoa saa.

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää;27919810:
perusongelma on se, että vuokranantajia tuetaan asumistukien kautta, jolloin hintataso on kaikille kauhea. Köyhiä pitäisi tukea suoraan eikä asumistuen kautta. Toinen ongelma on se, että omistusasumiseen ei pääse kiinni ilman pakkoliittoa pankin kanssa, koska todella pieniä ja siten halpoja asuntoja ei ole tarpeeksi. Niitä ei edes osata vaatia väärien elintasohaaveiden takia - ihmiset ovat mieluummin velkaorjuudessa kuin eläisivät ahtaasti epävarmojen työmarkkinoidenkin oloissa vaikka järkevää olisi minimoida velkaantuminen.

Sitten eletään jatkuvassa pelossa ja tehdään liikaa töitä. Lapset kärsii, aikuiset tappelee. Kuka kotonaan, kuka riitelee täällä siitä kumpi on ainoa kelvollinen kansalainen, kotiäiti vai työnsankaritar.

juuri näin. jossain berliinissä on paljon halvempaa asua koska siellä ei makseta asumistukia kenellekään. jos jotain tuetaan muissa euroopan maissa niin perheiden ensiasunnon ostamista. kun vuokranantajille ei maksella tukiaisia , asumistukia, niin sehän laskee vuokria. tätä kautta myös omistusasumisen hinnat laskevat.

suomessa tuetaan aina niitä joilla on jo paljon. kuten nyt vuokranantajia. toinen tapa tukea rikkaita on nämä palkkatuet, ilmaisharjoittelijat, jne. miksi ei anneta samaa rahaa työttömälle joka työllistäköön itsensä vaikka tekemään hyväntekeväisyystyötä, miksi se raha pitää antaa jollekin rikkaalle yritykselle.

Yhteistyössä