Asunnossa muuttosiivous tekemättä ja asunto siivoton, vuokranantaja ei välittänyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Kyselen mielipiteitä asiaan. En siis itse ole muuttamassa.
Ystäväni vuokrasi asunnon (opiskelija-asunto tms). Huoneistossa ei ole takuuvuokraa. Asunto oli täysin siivoton ja ystäväni mukaan jopa asumiskelvoton, kun oli niin likainen. Hän soitti isännöitsijälle, joka sanoi että voi voi. Eli ei ollut kiinnostusta alkaa toimenpiteisiin. Ystäväni ehdotti ulkopuolista siivoojaa asuntoon, mutta isännöitsijä ei lämmennyt. Hänen on kuitenkin pakko ottaa asunto vastaan, koska muuten hänestä tulisi asunnoton.

Mitä mieltä? Siis eikö vuokranantajan pitäisi siihen siivooja hankkia ja laskuttaa sitten edelliseltä asukkaalta? Vai onko hänellä velvollisuutta? Ystäväni sanoi ettei halua edes vuokranalennusta, koska siivouksessa on niin kova homma eikä hän siitä yksin selviä (mm. jääkaapin taus likainen).

[QUOTE="vieras";23860638]Edelliset asukkaat maksamaan siivous. Tai siis taloyhtiö maksaa ensin, mutta perivät maksun sitten edellisiltä vuokralaisilta.[/QUOTE]

Minkä lain mukaan? Jos vuokranantaja on ottanut vastaan lopputarkastuksen jälkeen asunnon siinä kunnossa, eikä ole esittänyt vaatimuksia silloin, niin myöhäistä se enää on.

[QUOTE="vieras";23860638]Edelliset asukkaat maksamaan siivous. Tai siis taloyhtiö maksaa ensin, mutta perivät maksun sitten edellisiltä vuokralaisilta.[/QUOTE]

Siis isännöitsijä ei ollut lämmennyt ajatukselle, että siellä kävisi ulkopuolinen siivousfirma, koska ilmeisesti oelttavat etteivät tule saamaan edelliseltä asukkaalta mitään. Ja takuuvuokraa ei siis ole, joka tässä kummallista onkin.

Eli joutuuko ystävä itse siivoamaan paskat? Oli ottanut nyt valokuvia ja aikoi ne maanantaina näyttää.

Valitettavasti joutuu kyllä itse siivoamaan. Vuokranantajaa nimittäin kiinnostaa vain se raha tuossakin tilanteessa. Jos ystäväsi ei asuntoa ota vastaan, niin joku sen kyllä vuokraa -kaikkine sotkuineen.

Laki asuinhuoneisto vuokrauksesta:

"20 §
Asuinhuoneiston kunto ja sen puutteellisuus
Huoneiston on vuokrasuhteen alkaessa ja sen aikana oltava sellaisessa kunnossa kuin vuokralainen huoneiston iän, alueen huoneistokannan ja muut paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuudella voi vaatia, jollei muusta kunnosta ole sovittu. Sopia voidaan myös siitä, että vuokralainen huolehtii vuokrasuhteen johdosta vuokralaisen käytössä olevien tilojen ja laitteiden kunnossapidosta tai kiinteistölle kuuluvista velvoitteista.

Jos huoneisto ei vuokrasuhteen alkaessa ole vaadittavassa tai sovitussa kunnossa tai vuokrasuhteen aikana muusta syystä kuin vuokralaisen laiminlyönnin tai huolimattomuuden takia tulee puutteelliseen kuntoon ja vuokranantaja on vastuussa huoneiston kunnosta, vuokralaisella on oikeus purkaa vuokrasopimus, jos puutteellisuudella on olennainen merkitys eikä vuokranantaja kehotuksen saatuaan viivytyksettä tai sovitussa ajassa huolehdi puutteellisuuden poistamisesta taikka puutteellisuutta ei voida korjata. Jos vuokranantaja laiminlyö puutteellisuuden korjauksen, vuokralainen saa vuokrasopimuksen purkamisen sijasta korjata puutteellisuuden vuokranantajan kustannuksella paitsi, jos puutteellisuus johtuu rakennuksen keskeneräisyydestä tai viranomainen on kieltänyt huoneiston käyttämisen. Vuokralaisen on huolehdittava siitä, että puutteellisuuden korjauksesta vuokranantajalle aiheutuvat kustannukset pysyvät kohtuullisina.

Jos huoneisto on vuokrasopimuksen ehdon mukaan vuokrattu siinä kunnossa, jossa se oli sopimusta tehtäessä, voi vuokralainen silti käyttää edellä tässä pykälässä säädettyä oikeuttaan, jos vuokralainen sopimuksen tehdessään ei tiennyt huoneistossa olevasta puutteellisuudesta eikä olisi tavallista huolellisuutta käyttäen voinut havaita tai odottaa sitä huoneiston iän, alueen vastaavaan tarkoitukseen käytettyjen huoneistojen kunnon ja muut paikalliset olosuhteet huomioon ottaen."

Käsitykseni tuon mukaan ystäväsi voi palkata ulkopuolisen siivoojan vuokranantajan kustannuksella, mikäli asunto on siis täysin siivoton.

Käsitykset siisteystasoista voivat toden totta olla erilaiset. Siskonikin muutti kaupungin asuntoon, joka oli ihan kaameassa kunnossa. Tuskin edellinen asukas oli siivonnut sitä mitenkään ja muutenkin oli elellyt siellä kuin porsas. Hellanpäällys ja uuni olivat ihan kauheassa rasvassa ja karstassa. Hellanalus piti liottaa ja raaputtaa veitsenterällä ennenkuin paskat lähtivät sieltä irti. Jääkaapissa oli hometta. Lattiat hän myös liotti ja pesi juuriharjalla ja vessa piti desinfioida lattiasta kattoon. Isännöitsijän mielestä lopputarkastus oli asuntoon tehty ja asioitten oli todettu olevan kunnossa. Jos "normaali" siisteystaso ei hänelle kelvannut, niin itse voi sitten siivota lisää...

Mä olen muuttanut kolmesti aivan siivottomiin asuntoihin. Yksi oli Sivakan, toinen VVO:n, kolmas yksityisen. Sivakalle en reklamoinut asiasta kun oli itellä kiire päästä muuttamaan, VVO:lla isännöitsijä kohautteli olkiaan kun valitin asiasta. Yksityiselle en sitten edes jaksanut vaivautua valittamaan. Siivosin joka kerta itse et ilkes asua. Ja joka kerta olen sit vastaavasti jättänyt loppusiivouksen imuroinnin ja irtoroskien keräämisen tasolle kun kerran olen itse joutunut sisään muuttaessa sen loppusiivouksen tekemään. Eikä kertaakaan ole tullut mitään sanomista siivottomuudesta vuokranantajan taholta. Parempi ois muuttaa siivouskäytäntö "alkusiivoukseksi".

Tää meidän nykyinen vuokra-asunto on kaupungin ja kyllä mulla iso itku pääsi kun viimesillään raskaana tähän muutin kun näin miten järkyttävän likaisessa kunnossa tää asunto oli. Suoraan sanottuna yököttävä johon ei olisi voinut tuoda pientä vauvaa. Meni pari kuukautta että sain siivottua tän putipuhtaaksi, vaati kyllä melkoisen paljon voimakkaita pesuaineita.

Otin yhteyttä isännöitsijälle joka kävi tarkastamassa asunnon ja totesi että onhan tämä vähän ikävässä kunnossa mutta ei ihan mahdottomassa kuitenkaan kun ei ole ulosteita yms mihin he joskus törmää. Löytyi kuitenkin erilaisia toukkia ja ötököitä sekä jokaisesta kaapista löytyi jotakin edellisen asukkaan tavaroita - jopa kuvottavia. Sain kuitenkin seinien maalaukset, uuden hellan ja jääkaappipakastimen siitä hyvästä että itse siivoan edellisen asukkaan sotkut. Ihan hyvä diili, koska uuni ja jääkaappi olivat todella yököttävän likaisia. Vaikka erittäin ällötävä siivousduuni se oli vaikka muuten kyllä rakastan siivoamista.

Aiemmin olen asunut lähinnä yksityisillä jotka ovat loistaneet puhtautta ja itsekin olen aina edellisen asunnon siivonnut hyvin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="apuva";23860629]Kyselen mielipiteitä asiaan. En siis itse ole muuttamassa.
Ystäväni vuokrasi asunnon (opiskelija-asunto tms). Huoneistossa ei ole takuuvuokraa. Asunto oli täysin siivoton ja ystäväni mukaan jopa asumiskelvoton, kun oli niin likainen. Hän soitti isännöitsijälle, joka sanoi että voi voi. Eli ei ollut kiinnostusta alkaa toimenpiteisiin. Ystäväni ehdotti ulkopuolista siivoojaa asuntoon, mutta isännöitsijä ei lämmennyt. Hänen on kuitenkin pakko ottaa asunto vastaan, koska muuten hänestä tulisi asunnoton. Kuulun siis niihin joka ei itsekään puunaa asuntoa - imurointi ja sotkujen pyyhkiminen riittää.

Mitä mieltä? Siis eikö vuokranantajan pitäisi siihen siivooja hankkia ja laskuttaa sitten edelliseltä asukkaalta? Vai onko hänellä velvollisuutta? Ystäväni sanoi ettei halua edes vuokranalennusta, koska siivouksessa on niin kova homma eikä hän siitä yksin selviä (mm. jääkaapin taus likainen).[/QUOTE]

Tästä viimeisestä lauseesta tulee kyllä mieleen, että vuokralaisen näkemys asumiskelvottomuudesta voi olla hieman eri, kuin monella muulla. Kuinka moni teistä oikeasti on katsonut miten likainen jääkaappi on TAKAA ja se on merkittävä ongelma? Onko siivottomuus silkkaa ulostetta vai vain pölyä ja pinttynyttä likaa siellä täällä? Kuitenkin jokainen meistä haluaa itse siivota asunnon ennen muuttoa, joten ei sen tartte säihkyä sentään.

Mutta miksi soittaa isännöitsijälle, eikö vuokranantaja ole oikea osoite? Vai ne ovat samaa firmaa?

Viimeksi muokattu:
Tästä viimeisestä lauseesta tulee kyllä mieleen, että vuokralaisen näkemys asumiskelvottomuudesta voi olla hieman eri, kuin monella muulla. Kuinka moni teistä oikeasti on katsonut miten likainen jääkaappi on TAKAA ja se on merkittävä ongelma? Onko siivottomuus silkkaa ulostetta vai vain pölyä ja pinttynyttä likaa siellä täällä? Kuitenkin jokainen meistä haluaa itse siivota asunnon ennen muuttoa, joten ei sen tartte säihkyä sentään.

Mutta miksi soittaa isännöitsijälle, eikö vuokranantaja ole oikea osoite? Vai ne ovat samaa firmaa?
Joo siis asunto on kuulemma yltä päältä liassa. Siis jääkaapin taus on likainen päätellen kai siitä, että siellä on kai likaa alla ja välissäkin.Sisältäkin saastainen. Samoin hella. Lika on niin vanhaa ja pinttynyttä, ettei siihen tavan ihmisen pesuaineet tehoa.
Ja isännöitsijä ja vuokranantaja on samaa poppoota. Kiinteistöhuolto oli käynyt asunnossa kun oli antanut avaimet, muttei ollut sen kummemmin tarvistanut asuntoa. Kun ystävä oli kysellyt häneltä, mihin valittaa epäsiisteydestä, oli kiinteistöhuolto antanut isännöitsijän yhteystiedot.

herää kysymys mihin helvetin asuntoihin te muutatte näkemättä niitä?
kertokaa..minä en KOSKAAN ole ottanut asuntoa vastaan näkemättä ensin sitä,saati johonkin läävään muuttanut,

Alkuperäinen kirjoittaja mitähemmettiä?;23861220:
kertokaa..minä en KOSKAAN ole ottanut asuntoa vastaan näkemättä ensin sitä,saati johonkin läävään muuttanut,

Meillä oli tosi kiire saada uusi asunto ja se saatiinkiin viikon varoitusajalla. Oli toisella puolen kaupunkia ja oli paljon kaikenlaisia asioita hoidettavana silloin joten ei ollut aikaa käydä katsomassa asuntoa ja toisaalta oli PAKKO ottaa se kun ei muutakaan niin nopeasti saanut, yhtä edullisesti :) Läävähän tämä on lähiössä mutta väliaikainen koti tämä on, ei tässä kauaa toivottavasti tarvi asua.

Alkuperäinen kirjoittaja mitähemmettiä?;23861220:

Kuule... ystävälläni tullut ero ja mies on häntä hiillostanut väkisin ulos kämpästä. Joten oli otettava se asunto, jota ekana tarjottiin. Ja joo, opiskelijakämpät yleensä menee vähän eri tavalla kuin muut.

Vuokranantajani ilmoitti,että asunto oli siivoomatta,vaikka pesimme ikkunat,imuroimne kaikki lattiat,pyyhittiin kaapit,jääkaappi,lattiat pestiin,siis asunto hänen mielestään likainen,Siivous apuna oli siskoni joka on siivoija ammatiltaan.Se äijä on vanha kuffa puoli sokea impotentti,

Yhteistyössä