Asunnon vuokraaminen - kuka maksaa mitäkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Olen miettinyt kerrostaloasuntoni pistämistä vuokralle. Varmasti googlettamalla löytyisi vastaukset, mutta kokeilen josko joku asiasta tietävä jaksaisi vastata näihin kysymyksiin. Eli mitä kaikkea vuokran hintaan yleensä sisältyy, eli kuka maksaa:
- yhtiövastikkkeen (hoitovastike)
- vesimaksun
- sähkömaksun
- vakuutuksen?

Ilmeisesti yhtiövastikkeen + vesimaksun maksaisin minä ja se ns. sisältyisi vuokran hintaan? Hoitaako vuokrallaolija itse sähkösopimuksen ja maksaa itse sähkön käytön mukaan, vai hoidanko minä asian? Mites vakuutus? Eikö vuokrallaolija itse hanki vakuutuksen? Täytyykö minullakin olla vakuutus silti asuntoa varten? Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.

Sä maksat kaiken ja asujalta vaadit kotivakuutuksen. Niin vesimaksun voi sopia että vuokralainen maksaa tai sisällytät vuokran hintaan. Mun tietääkseni ei sun tarvii vakuutusta ottaa mutta helpsoti saat tarkistettua vakuutusyhtiöstä. Niin ja sähkö yleensä on vuokralaisen omissa nimissä.

Vastikkeet maksat sinä.
Vesimaksu on yleensä kiinteä per hlö hinta ja maksu voi sisältyä vuokraan tai vuokralainen maksaa suoraan taloyhtiölle, miten sovitte, mutta on kuitenkin vuokralaisen kulu.
Sähkösopimuksen hoitaa vuokralainen itse ja myös maksaa.
Kotivakuutuksen hoitaa vuokralainen, mutta kotivakuutus turvaa myös sinua, joten itse ainakin vaatisin vuokrasopimuksen liitteeksi kopion otetusta vakuutuksesta. Ja vaatisin, että kotivakuutus otetaan laajalla turvalla. Tokihan sen aina voi vuokralainen irtisanoa, mutta laittaisin tämän ehdoksi sopimukseen ja tätä käyttävät myös vuokravälitysfirmat.

Sähkösopimuksen tekee vuokralainen energiayhtiön kanssa ja ottaa kotivakuutuksen vakuutusyhtiöstä.
Asunnon omistaja maksaa yhtiövastikkeen ja vesimaksun asuntoyhtiölle.
Kahta päällekkäistä kotivakuutusta ei ole järkevää pitää (vain kerran olisi siitä ollut hyötyä omalla kohdalla)
Tärkeintä on vuokralaisen maksukyvyn arvioiminen ( 100% varmistusta tuohon ei saa luottotie-
doistakaan)
Vesimaksusta on joskus tullut isännöitsijältä huomautus että asunnossa asuu kaksi vaikka vesimaksua
maksetaan vain yhdestä.

Vuokralainen maksaa vuokran, veden, sähkön ja ottaa irtaimistolleen vakuutuksen jos haluaa. Muutenhän asunnon omistaja vakuuttaa rakenteet. Ei meille ainakaan koskaan ole muuta vakuutusta tarjottukaan kuin irtaimiston vakuutus, kun vuokralla ollaan asuttu useammassa paikassa ja vakuutus ollut kolmesta eri vakuutusyhtiöstä. Laajaturva on ja korvaa siis vesivahingossa, palossa, varkauksissa ja joissain tapauksissa muutenkin rikkoutuneita kodin tavaroita. Jos vaikka vesivahinko tulisi niin ei meidän vakuutuksesta mitään rakenteita maksettaisi. Tottakai asunnon omistaja vakuuttaa oman omaisuutensa ja siitä korvataan, jos jotain sattuu.

Sinä maksat yhtiö/hoitovastikkeen.

Vesimaksu riippuu vähän siitä tavasta, miten se hoidetaan muutenkin. Jos se laskutetaan hoitovastikkeen mukana, sinä maksat, muuten voi vuokralainen maksaa suoraan.

Jos on oma sähkösopimus, niin vuokralainen tekee oman sopimuksen ja maksaa sen perusteella.

Vaadit vuorkalaiselta kotivakuutuksen vuokraehdoissa, taloyhtiö vakuuttaa itse talon.

Yhteistyössä