Asun maalla, voiko naapuri tuoda tuohon meidän "pihaan" hevosensa, tosin tontti on sen naapurin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vaan

Vieras
Tarkemmin selitettynä siis niin, että meidän tontti on aika pieni, joka puolella peltoa ja naapuri meinaa, että saartaa meidät hevosillaan, siis talon nurkalta hevosaitaukseen olisi jotain 5-10m... onko se sallittua, että naapuri tuo hevosensa siihen ilman kysymistä multa? En halua tappeluketjua aikaiseksi... haluaisin vain tietää, että onko mulla mitään vastaan sanomista? Kuulin aikeista toiselta kaukaisemmalta naapurilta eilen, kauheasti ei huvita tämä idea kun koirat ja lapset kuitenkin menee sinne hevosten sekaan ja tiedä mitä sattuu.

Minkä takia sun koirat ja lapset menee toisen tontille? Ei niillä ole sinne mitään asiaa ilman tontinomistajan lupaa. Jos jotain sattuu niin sinä olet siitä vastuussa.

jos sillä on siinä peltoa, niin totta ihmeessä saa siihen hevosensa laittaa. aika kummia lapsia jos sinne sekaan menevät. itse olen päivittäin hevosten kanssa tekemisissä ja koskaan ei ole pienet lapset menneet hevosten sekaan lankojen alta.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Siihen tarttee se naapuri viranomaisilta jonkinlaisen luva, heppaa ei niinvaan voi omalle pihalle lykätä. Mutta jos lupa on ni sinä et siihen voi vaikuttaa.

Jos tontti ei ole taajamassa niin hevosen pitoon ei tarvitse lupaa,ilmoitus toki pitää ympäristöviranomaiselle eläimen pidosta tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä takia sun koirat ja lapset menee toisen tontille? Ei niillä ole sinne mitään asiaa ilman tontinomistajan lupaa. Jos jotain sattuu niin sinä olet siitä vastuussa.

No luonnossa on jokaisella oikeus liikkua kunhan ei tule pihaan.

Tällasen löysin http://keskustelu.suomi24.fi/node/9031949: Sipoossa mm näin:Kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä on kirjattu, että uutta tallia tai jaloittelutarhaa ei saa sijoittaa 50-100 m päähän naapurin asunnosta tai oleskelupihasta, koulusta, päiväkodista tai puistosta.
-Ottaisin yhteyttä omaan kuntaanne ja kysyisin sieltä asiasta.

Ei saa tuoda kovin lähelle. Terveystarkastaja varmaan tietää kuinka lähelle saa tuollaisen hevosaitauksen naapurin asuinrakennusta tuoda. Olen kerran itse ollut vastaavassa tilanteessa ja silloin hevoset eivät saaneet niin lähelle asutusta tulla. Joten otapa yhteyttä terveystarkastajaan. Löytyiskö myös netistä tietoa lisää. Tuo katsotaan varmaan terveysriskiksi, niin meidän tapauksessa ainakin katsottiin.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Toki hän saa omalle tontilleen laitumen väsätä.

Totta tämäkin. En kuiteskaan usko että ihan noin yksioikoista. Kannattaa soittaa kuntaan ja kysyä..

Kuten sanoit. Ei ole todellakaan noin yksioikoista. Naapureita on kuultava tuossa asiassa ja eläintenpidolle on olemassa tarkat määräykset asuin alueella ja taajamissa. Oman talonsa voi toki saartaa vaikka sioilla mutta ei naapurin. :D Kunnan terveystarkastaja ja eläinlääkäri osaavat vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No luonnossa on jokaisella oikeus liikkua kunhan ei tule pihaan.

Se on toisen tontti, ja siellä ei hypitä ilman lupaa.

Ottaisin yhteyttä kuntaan ja kysyisin, mutta ihan ensiksi kyllä ottaisin yhteyttä naapuriin, ja kysyisin, onko tämä tosiaan tarkoituksena. Toisen käden tieto kun ei ole ihan satavarmaa. ;) Ja muutenkin voisi ehkä ensin kannattaa esittää mielipiteensä siitä, ennen kuin alkaa tehdä jutusta jotain riitaa.

Meillä on hevosia ja naapurit ovat lähellä,eläinlääkäri ja ympäristöviranomaiset tarkastaneet paikan ja kaikki ok,eli omalla tontillaan saa pitää hevoset kunhan eivät saastuta kaivoja.

Mä antasin kyllä laittaa sen suurempia riitelemättä. Sen tontti ja hevonen. Kauhea ajatus että pitäisi pitää oma tontti tyhjänä ja ei omaa hevosta sais siihen laittaa vaan kun naapuri nitisee. Sai laittaa tai ei niin antasin kyllä laittaa. Asun maalla ja oma tontti rajottuu lehmiin ja hevosiin. Koira on irti ja ei sinne mene kun on opetettu. Saatikka lapset. Jokainen hoitakoon tonttinsa ;)

Hevonen on kulkuneuvo, jolla saa ratsastaa omalla maallaan vaikka sitten ihan rajan tuntumassa, joten et voi kyllä sitä mitenkään kieltää, koska et ole maanomistaja. Meillä ei ole hevosia, mutta meidän naapurilla on. Me ollaan annettu ihan luvan kanssa pitää hevosia meidän etupihan tuntumassa, vaikka meidän talo on todella lähellä. En vaan viitsi nipottaa ja lapselle opetan, ettei toisten hevosiin mennä koskemaan ilman lupaa vaan ainoastaan aikuisen valvonnassa. Koirat pitää pitää kiinni myös maalla ellei ole metsästysaika, mutta omakotitalojen lähellähän ei saa edes metsästää tai ampua riistaa, joten siellä koirien on oltava kytkettyinä tai häkissä.

Yhteistyössä