Asumuserosta ja avioehdosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eroamassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eroamassa

Vieras
Eli kun nyt olen mun miehen kanssa naimisissa niin olen ymmärtänyt että puolet hänen omaisuudestaan kuuluu minulle,ja olemme tekemässä avioehtoa,niin että mies saa pitää oman talonsa ja muun omaisuutensa. Mutta alunperin oli tarkoitus että olisin jäänyt hänen taloonsa vuokralaiseksi,koska haluaisimme molemmat että lapset saisivat asua tutussa kodissa. Kysymys kuuluukin näin että onko puolet tästä talosta minun avioeroon asti,vai huomioidaanko asumuserossa jo avioehtosopimuksen mukainen omaisuuden jako?

Onko joku syy, miksi suostut avioehdon tekemään?

Varsinaiseen kysymykseen en valitettavasti osaa varmasti sanoa, luulisin, että omaisuus olisi yhteistä ositukseen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko joku syy, miksi suostut avioehdon tekemään?

Yksi työkaveri laittoi vaimon allekirjoittamaan avioehdon kun sai selville että vaimolla oli toinen. Vaimo ei siis tiennyt/ollut varma tiesikö mies tästä suhteesta..

Asumusero ei ole mikään juridinen tapahtuma minkä yhteydessä omaisuuden ositusta tehtäisiin. Avioero pitää laittaa ihan virallisesti vireille. Ilman avioehtoa lähtökohtana on että puolet on sinun mutta osituksissa on aina poikkeksen poikkeuksen poikkeuksia...

avioehdon haluan tehdä siksi koska mies on itse ostanut talon jo ennen kun olemme tavanneet,enkä koe että se minulle kuuluisi.Onko tästä eriäviä mielipiteitä?

epäilen myös että omaisuus on ositukseen asti yhteistä,pitää vielä konsultoida jotain lakimiestä tai vastaavaa asiasta. lähinnä nyt mietityttää kaikki raha-asiat kun olen vielä hoitamassa nuorinta lasta kotona.tuntuu että eroaminen virallisesti on tosi hankalaa..mutta eiköhän ne asiat tästä selviä ajan kanssa.

Kiitoksia vastauksista:)

Siis jos te olette eroamassa niin miksi nyt haluat avioehdon tehdä? Te saatte avioerossa jakaa omaisuuden ihan niinkuin haluatte ilman ehtojakin. Jaatte sen ja teette paperin, jossa sanotaan, ettei kummallakaan ole toiselta enää "saatavia" ja nimet alle. Soon siinä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:
Siis jos te olette eroamassa niin miksi nyt haluat avioehdon tehdä? Te saatte avioerossa jakaa omaisuuden ihan niinkuin haluatte ilman ehtojakin. Jaatte sen ja teette paperin, jossa sanotaan, ettei kummallakaan ole toiselta enää "saatavia" ja nimet alle. Soon siinä!!

Just näin.

Eihän tossa nyt oo mitään järkee lähtee hakemaan sitä avioehtoa enää se nimittäin tulee maksamaanki ja asia käsitellään käräjillä mahdollisesti. Näin ainakin joskus oli, et ei siihen muutamat nimet vaan alle riitä.

en mä tiedä. oon ihan sekasin koko tän eroasian kanssa,kun yks neuvoo yhtä ja toinen toista. no josko nää asiat selviäis vähän ku tavataan miehen kanssa perjantaina ja keskustellaan asioista. tuntuu että pitäis ottaa joka virastoon yhteyttä ja täyttää papereita jos jonkinmoisia. pitäis varmaan perustaa uus ketju ja kysellä yleisesti avioerosta ihmisiltä että mitä pitäis ottaa huomioon :)

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:

Just näin.

Eihän tossa nyt oo mitään järkee lähtee hakemaan sitä avioehtoa enää se nimittäin tulee maksamaanki ja asia käsitellään käräjillä mahdollisesti. Näin ainakin joskus oli, et ei siihen muutamat nimet vaan alle riitä.

Avioehto on vapaaehtoinen sopimus, josta ei tarvitse mennä minnekään käräjille, eikä se maksa mitään. Avioehtomalleja on netissä pilvin pimein. Kaksi todistajaa ja viedään vain kirjattavaksi maistraattiin. Jos asunto on ollut miehen jo ennen avioliittoa, niin osituksessa se otetaan huomioon, jos omaisuudesta riidellään erossa. Voitte myös sopia aivan vapaasti, miten omaisuus jaetaan. Vasta jos toinen ei hyväksy jakoa, tekee kärjäoikeus osituksen. Se voi taas tulla kalliiksi ja vaatia laskiasiantuntijan mukanaoloa.

Yhteistyössä