Asumuseroon, kysymyksiä elatusmaksuista ja asumistuesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Avioliitossa aikalisä, emme ole eroamassa mutta mies muuttaa eri asuntoon - toivottavasti ei lopullisesti. Yhteishuoltajuus, lapset jäävät minun asuntooni.

Elatusmaksuista: lapsia on neljä. Onko elatusmaksuille jotain ohjemääriä? Jos isän tulot eivät ole hyvät, ja elatusmaksu on sen takia pieni, karhuaako kela minimielarista puuttuvaa osuutta takaisin joskus tulevaisuudessa mikäli miehen tulot nousevat?

Vaikuttavatko eri osoitteessa asuvan puolison tulot asumistukeeni? Olen itse kotihoidontuella.
Kiitos jos osaat ja viitsit vastata.

asumistukeen ei vaikuta muualla asuvan tulot
jos mies on maksukyvytön kela maksaa sen noin 140e/lapsi.jos taas maksukykyä on mies maksaa kokonaan tai sovitun summan.laskelma kannattaa tehdä lastenvalvojan luona.
lapsilisään myös yksinhuoltajakorotus 46e/lapsi kelalta

Ei taida vaikuttaa asumistukeen. Mahdolliseen tomeentulotukeenhan tuo elatusmaksu sitten lasketaan tuloksi, kuten lapsilisätkin.

Ja minimielarit voi lapsista sopia, jos sopii pienemmät elarit, ei taida saada sitä puuttuvaa osaa kelastakaan takaisin. Varma en tuosta ole, mutta jostain muistan lukeneeni jotain tuon suuntaista. Mies voi sitten itse kelan kanssa asioida ja anoa tarvittaessa joko kokonaista tai osittaista maksuvapautta (saikohan tällaista, kokonaisen vapautuksen ainakin saa, eli kelasta selvitystä ja varmasti lastenvalvojallakin tietävät). Mielestäni noita ei karhuta takaisin, jos vain on tehnyt nuo maksuvapautushakemukset. Jos jättää maksamatta, niin ulosottoon päätyvät.

Tarvittavia papereita nyt vain yhteisymmärryksessä lastenvalvojalle tekemään, niin pääsee kelankin kanssa sitten eteenpäin.

Yhteistyössä