Asumusero-mies kielsi lapsen kirjojen muuttamisen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nelli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nelli"

Vieras
Mitä seuraa tilanteesta, että yhdessä (enemmän tai vähemmän yhdessä) ollaan tultu tulokseen että erotaan. Ollaan naimisissa ja meillä on 1v 3kk lapsi. Miehen pyynnöstä siirsin kirjat siskoni luo (omat ja lapsen) ja nyt kuun vaihteessa saadaan lapsen kanssa oma asunto. Maistraatilta meni miehelle lappu, jolla kysyttiin suostumusta lapsen kirjojen siirtoon, mies ei antanut suostumusta ja kirjoitti siihen ettei häneltä ole kysytty lapsen muutosta eikä hän ole antanut siihen lupaa. Mitä h**** mä nyt teen? Meneekö oikeuteen vai miten? Maistraattiin soitan huomena, mutta tulee pitkä yö...

No tottahan se on, että jos teillä on yhteishuolto, niin teidän tulee yhdessä päättää lapsen asuinpaikasta. Kannattaa pikaisesti mennä lastenvalvojalle sopimaan siitä, missä lapsi asuu, tapaamisoikeuksista ym.

En tiedä, onpa kummallista. Mä olen muuttanut lasten ,joista yhteishuoltajuus, monta kertaa eikä ole mitään isän suostumuksia kysytty ikinä.
Mä olen siinä ymmärryksessä että Suomen rajojen sisällä saatte muuttaa miten vaan.

Niin kyllähän mä tiedän, että yhdessä pitäisi sopia. Ja luulin, että sovittiinkin...Mutta tilanne on nyt tämä ja kauhulla odotan tulevaisuutta. Mun täytyy kahden viikon kuluessa ilmoittaa, otanko lapselle haetun päivähoitopaikan vastaan (muutettiin naapurikuntaan) ja enhän mä voi sitä vastaan ottaa mikäli lapsi ei kunnassa asu...Voi perse.

En tiedä, onpa kummallista. Mä olen muuttanut lasten ,joista yhteishuoltajuus, monta kertaa eikä ole mitään isän suostumuksia kysytty ikinä.
Mä olen siinä ymmärryksessä että Suomen rajojen sisällä saatte muuttaa miten vaan.

Kun ensimmäistä kertaa muuttaa lapsen kanssa eri osoitteeseen kun toinen huoltaja pitää toisen huoltajan ilmoittaa maistraattiin että se on ok.

Kyllä mullakin on kysytty isän suostumus muuttoon silloin kun oli vielä yhteishuoltajuus. Ainakin jos yhteisestä kodista muuttaa pois, niin se suostumus käsittääkseni pitää olla.

[QUOTE="nelli";26234079]Niin kyllähän mä tiedän, että yhdessä pitäisi sopia. Ja luulin, että sovittiinkin...Mutta tilanne on nyt tämä ja kauhulla odotan tulevaisuutta. Mun täytyy kahden viikon kuluessa ilmoittaa, otanko lapselle haetun päivähoitopaikan vastaan (muutettiin naapurikuntaan) ja enhän mä voi sitä vastaan ottaa mikäli lapsi ei kunnassa asu...Voi perse.[/QUOTE]

Soitat vaan aamulla lastenvalvojalle, järjestät tapaamisen ja sovitte asioista. :)

No niin kai se on tehtävä. Voi hemmetti, minkä teki...Kaikista omituisinta on se, ettei maistraatista ole tullut mulle mitään ilmotusta siitä ettei mies ole suostunut muuttoon. Silti tänään kelassa asioidessa muuttoilmotus ei ollut rekisteröitynyt (siis edes mulle). Miehen sanomistenhan ei mun osotteeseen pitäisi vaikuttaa pätkän vertaa.

Kun asuinkuntaa vaihtaa, täytyy tosiaan saada se toisen huoltajan suostumus. Vaikea tilanne, et kyllä varmasti ole ainut vastaavassa tilanteessa. Tuo suostumus vaikuttaa esim myös siihen että lapsi ei voi käyttää uuden asuinkunnan terveys- yms palveluja ennenkuin isä antaa siirtää kirjat vanhasta osoitteesta. Ja tuo päivähoito-ongelma tietysti nyt päällimmäisenä.

Toivottavasti joku osaisi täällä nyt neuvoa miten eteenpäin. Lastenvalvojalle kehottaisin ottamaan hetimiten yhteyttä!

Maistraatti on menetellyt ihan oikein. Erotilanteessa kannattaa jäädä asumaan vanhaan osoitteeseen lasten kanssa ja saada toinen puolisko muuttamaan pois. Jos siis haluaa pedata lähihuoltajuuden itselleen. Toisaalta fiksut vanhemmathan nämä asiat tietysti sopivat yhteisymmärryksessä, mutta erotilanteet ovat harvoin yksimielisiä.

Yhteistyössä