Asumme vuokralla Helsingin keskustassa. Kaksi lasta 4 ja 7 v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me asuttiin pari vuotta sitten vielä Kalliossa ns. linjoilla. 46 neliön kaksiossa ja vuokra 500e sis. sähkön, netin ja veden! Oli joo pienoinen lottovoitto se kämppä. Ja hieman vatutti muuttaa pois, mutta eipä siihen oltaisi mahduttu mitenkään kahden pienen lapsen kanssa. Nyt maksamme n. 1000e noista kaikesta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mä vaihtaisin isompaan.

Enkä ymmärrä ollenkaan tätä ainaista jauhantaa, OTTAKAA LAINAA, tolla vuokralla maksaa jo omaakin... Maksaa ehkä juu jonkinlaista lainaa, mutta saako tarpeeksi ison lainen, jotta saa mieluisan ja tarpeeksi ison kodin alueelta jossa haluaa asua? Ja jääkö sitten muuhun elämiseen rahaa, siis sikäli että jos vaikkapa jääkaappi hajoo, voiko tosta vaan ostaa uuden? Vuokralla saa helposti uudet vehkeet tilalle, jos jokin hajoo... Se on vuokra-asumisen yksi iso etu. Samoin vuokraan kuuluu monia maksuja, joita omistusasunnossa maksetaan vielä sen lainan lisäksi, esim jätemaksu, vesimaksu, joillain jopa sähkö kuuluu vuokraan...

Ja mun mielestä vuokranmaksu ei ole rahan hukkaan heittoa. Moni vissiin unohtaa, että sillä vuokralla kuitenkin saa KODIN, joskaan ei ehkä omaa kotia, mutta yhtä rakas ja tärkeä se vuokrakoti voi olla kuin se lainalla ostettukin.

Ja sitten jos iskeekin joku taloudellinen kriisi, vuokrakotiin saa asumistukea, jos omat rahat eivät siihen vuokraan riitä... Joten se on sikäli turvallinenkin asumismuoto...

Itse siis puollan vuokra-asumista henkeen ja vereen, enkä koe että vuokralla asuessani heitän rahaa hukkaan. Maksan vuokraa kodistamme, joka on meille mieluinen, tärkeä ja rakas, ja sijaitsee alueella jossa todella viihdymme!

Oon täysin samaa mieltä. En tiedä haluanko ikinä lainaa noin paljon, jotenkin karsastan ajatusta että olisin sidoksissa vuosikaudet johonkin tollaseen, mihin luultavasti kyllästyn kuitenkin.. Ehkä sitten joskun myöhemmin.

Niin... sehän on ihan oma valinta haluaako sitoa itsensä lainaa maksamaan moneksi vuodeksi vai vuokraa maksamaan lopun ikäänsä etkä sen jälkeen edes omista mitään. Minä valitsin ensimmäisen vaihtoehdon.

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Hei vaihtakaa, mut kaikkein miel ostakaa oma! Lainaa lyhentäis tuolla isomman vuokralla 12 000? / vuosi jo melkoisesti!!

Omassa on muitakin kustannuksia eli vastike, ehkä lämmityskulut päälle jne. eli ei se koko tonni mene kokonaan mihinkään lainanlyhennyksiin ja korkoon.

Laskin Nordean lainalaskurin kanssa:
"Jos maksaa nykyisin vuokraa kuukaudessa 1000 euroa, ja haluaa laina-ajaksi 20 vuotta, niin nykyisen vuokrasi määrällä voisit maksaa noin 145373 euron suuruista asuntolainaa."

Luultavasti kuitenkin hieman suurempaa, sillä korkoja voi kilpailuttaa jonkin verran alaspäin.

Ei sillä kuitenkaan kovin kummoista lukaalia saisi pk-seudulta.

Mitä tulee itse asiaan, ottaisin sen paritalon, jos on ok sijainti.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä vaihtaisin isompaan.

Enkä ymmärrä ollenkaan tätä ainaista jauhantaa, OTTAKAA LAINAA, tolla vuokralla maksaa jo omaakin... Maksaa ehkä juu jonkinlaista lainaa, mutta saako tarpeeksi ison lainen, jotta saa mieluisan ja tarpeeksi ison kodin alueelta jossa haluaa asua? Ja jääkö sitten muuhun elämiseen rahaa, siis sikäli että jos vaikkapa jääkaappi hajoo, voiko tosta vaan ostaa uuden? Vuokralla saa helposti uudet vehkeet tilalle, jos jokin hajoo... Se on vuokra-asumisen yksi iso etu. Samoin vuokraan kuuluu monia maksuja, joita omistusasunnossa maksetaan vielä sen lainan lisäksi, esim jätemaksu, vesimaksu, joillain jopa sähkö kuuluu vuokraan...

Ja mun mielestä vuokranmaksu ei ole rahan hukkaan heittoa. Moni vissiin unohtaa, että sillä vuokralla kuitenkin saa KODIN, joskaan ei ehkä omaa kotia, mutta yhtä rakas ja tärkeä se vuokrakoti voi olla kuin se lainalla ostettukin.

Ja sitten jos iskeekin joku taloudellinen kriisi, vuokrakotiin saa asumistukea, jos omat rahat eivät siihen vuokraan riitä... Joten se on sikäli turvallinenkin asumismuoto...

Itse siis puollan vuokra-asumista henkeen ja vereen, enkä koe että vuokralla asuessani heitän rahaa hukkaan. Maksan vuokraa kodistamme, joka on meille mieluinen, tärkeä ja rakas, ja sijaitsee alueella jossa todella viihdymme!

Oon täysin samaa mieltä. En tiedä haluanko ikinä lainaa noin paljon, jotenkin karsastan ajatusta että olisin sidoksissa vuosikaudet johonkin tollaseen, mihin luultavasti kyllästyn kuitenkin.. Ehkä sitten joskun myöhemmin.

Niin... sehän on ihan oma valinta haluaako sitoa itsensä lainaa maksamaan moneksi vuodeksi vai vuokraa maksamaan lopun ikäänsä etkä sen jälkeen edes omista mitään. Minä valitsin ensimmäisen vaihtoehdon.

no hautaan ei kukaan kuitenkaan omaisuutta saa :D että loppujen lopuksi se on ihan sama.

me asutaan vuokralla 5h+k +sauna rivitalo (2001 valmistunut) vuokra 929e/kk
eli teille sanosin vuokratkaan vaan me ollaan 5 henkinen perhe jä tätä ennen asuttiin 3h+k +s 79 neliön luukussa tässä nyt 3v asuttu
vuokra on kallis mutta jos ei omaa saa (ei saa pankista lainaa eikä säästöjä ole) niin kyllä tästä sit maksaa vähän enemmän kun kerrostalon 3 kerroksen luukusta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä vaihtaisin isompaan.

no hautaan ei kukaan kuitenkaan omaisuutta saa :D että loppujen lopuksi se on ihan sama.

No ei saa ei. Mutta ei minulle ole ihan sama. Kun olen asuntoni maksanut voin vaikka myydä sen ja jäädä pois töistä. Voin vaikka matkustella loppuelämäni. Minulla on noin 5 vuotta asuntoa maksamatta ja ikää 43 vuotta. Toivottavasti hauta ei ihan heti ole odottamassa.

Yhteistyössä