Asumistuki ja opiskelun takia puolisosta erilleen muutto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Onko joku saanut yleistä asumistukea opiskelupaikkakunnalla asumiseen, ilman että puolison tulot vaikuttavat?

Itse olen nyt hoitovapaalla ja haluaisin lähteä opiskelemaan uutta ammattia, ettei tarvitsisi ainakaan työttömänä olla kun hoitovapaa päättyy. Asumme nyt mieheni omistamassa asunnossa ja mun olisi muutettava toiselle paikkakunnalle opintojen ajaksi. Koska meillä on lapsi, en saisi opintotuen asumislisää ja yleistä asumistukea en voi saada miehen tulojen takia. Kelan sivuilla sanotaan, että kuulumme mieheni kanssa samaan ruokakuntaan vaikka asuisimme erillään, ja miehelläni ei kuitenkaan ole varaa maksaa mun asumista muualla oman talonsa kulujen lisäksi. Mies ei voi töidensä takia muuttaa mun mukana.

Olen kuullut tapauksista, joissa joku olisi saanut puolison tuloista huolimatta asumistukea omaan asuntoonsa, mutta onkohan se sitten joku tapauskohtainen poikkeus?

Millä perusteella olisit miehesi kanssa samaa ruokakuntaa, jos asuisitte erillään? Asumuserossa miehellä ei ole elatusvelvollisuutta kuin teidän yhteiseen lapseen.

Kelan sivuilta: "Ruokakuntaan kuuluvan henkilön Suomessa asuva puoliso on kuitenkin ruokakunnan jäsen, vaikka hän olisi poissa useitakin vuosia, elleivät puolisot asu erillään välien rikkoutumisen vuoksi. Siten esimerkiksi puoliso, joka on toisella paikkakunnalla työn, opiskelun tai armeijassaolon vuoksi, kuuluu samaan ruokakuntaan."

Tuon mukaanhan on selvä juttu, että mulle ei asumistukea heru, mutta tosiaan olen kuullut joidenkin tukia saaneen. En haluaisi huijata ja ilmoittaa että ollaan eroamassa...

[QUOTE="eee";26429557]Niin, "elleivät puolisot asu erillään välien rikkoutumisen vuoksi". Eihän sitä kukaan tarkista, millaisissa väleissä te olette tai ette.[/QUOTE]

Eikö kela kuitenkin selvitä mun puolison tulot, ja kai ne näkee jostain, ettei ainakaan avioeroa ole laitettu vireille, eli tajuavat kyllä että muuta opiskelujen takia?

Vilkaisin netissä lomaketta jolla asumistukea haetaan, ja siinä oli kohta jossa piti ruksia, miksi asuu puolisosta erillään (vaihtoehdot välien rikkoutuminen ja työ/opiskelu tmv.). En haluaisi valehdella tuossa, ja nopealla googlaamisella löysin juttuja että jossain paikkakunnilla ainakin vaaditaan että avioero on laitettu vireille, että hyväksytään syyksi tuo välien rikkoutumisen takia muuttaminen.

Yhteistyössä