asumistuesta

• Viestiketjun aloittaja elämä uusiksi
  • Ensimmäinen viesti
elämä uusiksi
Kellään kokemuksia? Asutaan nyt kolmiossa(minä ja lapsi), 73m2 650e vuokra.
Mies jätti ja minä olen päävuokralainen. Haluisin jäädä tähän
asumaan mutta rahani eivät millään riitä vuokran maksuun.
Onko poikkeuksia tehty asumistuen maksamiseen näinkin
isoon asuntoon? Auttaako vetoaminen esim. omaan
tai lapsen sairauteen? Laskurin mukaan saisin 40e tukea
ja se ei juurikaan lohduta. Pyydän asiallisia vastauksia, en ilkkumista
koska kaikkia seikkoja tähänkään ei viitsi oman elämän kurjuudesta
levitellä..

"poikia3"
Asumistukea et saa enempää millään konstilla, toimeentulotukea voit yrittää saada myös vuokraan, mutta luulempa, että sielläkin ehdotetaan pienemmän asunnon hankkimista. Vuokra sinänsä on minusta pieni, missä päin asustat?

ggg
Alkuperäinen kirjoittaja elämä uusiksi;22648912:
Kummasti olen kuitenkin törmännyt tässä tapauksiin joille maksetaan. Ihmeellistä.
KELA ei tee poikkeuksia sosiaalisista tms. syistä. Ehkä nämä mainitsemasi poikkeukset saavat harkinnanvaraista toimeentulotukea vuokran maksuun.

ggg
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta;22648931:
en usko että edes toimeentulotukea saa tuohon vuokraan... ainakin oulussa kohtuulliseksi vuokraksi kahdelle ihmiselle lasketaan vesimaksuineen 525e (näin lukee tt-tukipäätöksessä)
No silloin toimeentulotukea saa tuohon summaan asti, ja loppu maksetaan "omasta" pussista.

Tosin ap:llä täytyy olla aikamoiset tulot, koska hän saisi asumistukeakin vain 40e. Toimeentulotuen tulorajakin varmaan ylittyy...

elämä uusiksi
Ok. Ehkä olen sitten käsittänyt väärin jotain kyseisten ihmisten puheista. Espoossa asun ja harmittaa
luopua näinkin "halvasta" ja isosta asunnosta.. Tokikaan se ei ole ainoa syy, mutta ei niistä sen enempää, täällä ei säälipisteitä kerätä.

"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja elämä uusiksi;22648949:
Ok. Ehkä olen sitten käsittänyt väärin jotain kyseisten ihmisten puheista. Espoossa asun ja harmittaa
luopua näinkin "halvasta" ja isosta asunnosta.. Tokikaan se ei ole ainoa syy, mutta ei niistä sen enempää, täällä ei säälipisteitä kerätä.
Jos asut Espoossa, niin asut kyllä tosi edullisesti, etkä välttämättä löydä edes halvempaa pienempää vuokra-asuntoa. Minä lähtisin sinuna käymään siellä sossussa, jos sitä kautta jotain apua saisit. Ja osaavat he kaikissa kiemuroissa muutenkin auttaa. Liikuntarajoitteet kai voivat olla syy johonkin suurempaa asumisavustukseen, mutta kannattaa tosiaan jutella sossussa.

elämä uusiksi
Mulla jää käteen 1400e mutta olen korviani myöten veloissa.. Omaa tyhmyyttäni ja sairauteni on myös tätä asiaa edesauttanut. Käteen jää kuukaudessa 200-300e/kk(tuo 300e ainoastaan "hyvänä" kuukautena) ja sekin siis kun olen tottunut maksamaan puolet vuokrasta eli sen noin 330..

"karla"
Alkuperäinen kirjoittaja elämä uusiksi;22648971:
Mulla jää käteen 1400e mutta olen korviani myöten veloissa.. Omaa tyhmyyttäni ja sairauteni on myös tätä asiaa edesauttanut. Käteen jää kuukaudessa 200-300e/kk(tuo 300e ainoastaan "hyvänä" kuukautena) ja sekin siis kun olen tottunut maksamaan puolet vuokrasta eli sen noin 330..
kela ei ota asumistuessa huomioon sun velkoja,mutta sossu ottaa toimeentulotuessa. Ja sossu myös Ymmärtää,että et saa espoosta halvempaa kolmiota. Varaa siis sossuun heti aika ja mene kertomaan tilanteesi! Voimia :hug:

[QUOTE="karla";22648978]kela ei ota asumistuessa huomioon sun velkoja,mutta sossu ottaa toimeentulotuessa. Ja sossu myös Ymmärtää,että et saa espoosta halvempaa kolmiota. Varaa siis sossuun heti aika ja mene kertomaan tilanteesi! Voimia :hug:[/QUOTE]

mutta ymmärtääkö sossu miksi kaksi ihmistä asuu kolmiossa?

"sara"
6kk voi saada sossusta niin,että koko vuokra otetaan huomiin. ainakin espoossa niin. Onko sulla mustaa nikkiä,että voisin kertoa enemmän yksityisesti? Mä voin luoda itselleni.

Sossu on eri kuin kela
Helsingissä ainakin sossun myöntämä maksimivuokra on 650e, neliöillä ei väliä. Sen lisäksi maksavat sulle aikuisen ja lapsen toimeentulotuen, eli sen verran että sulle jää omat tulot huomioonotettuna reilu 600e/kk vuokran jälkeen. Ja jos noi sun velat on kerran sulla "hoidossa" ja väliaikainen ongelma, luulen että sossu ottaa sen huomioon ja maksaa sulle harkinnanvaraisena sen aikaa että saal velat kuitattua. Jos taas velkoja on paljon, ohjaavat sut varmaan sosiaalisen luototuksen pariin, ja sehän helpottaa myös tilannettasi? Ovatko luottotietosi jo menneet tai menossa?

elämä uusiksi
[QUOTE="karla";22648978]kela ei ota asumistuessa huomioon sun velkoja,mutta sossu ottaa toimeentulotuessa. Ja sossu myös Ymmärtää,että et saa espoosta halvempaa kolmiota. Varaa siis sossuun heti aika ja mene kertomaan tilanteesi! Voimia :hug:[/QUOTE]

Kiitos! Tuntuu että en jaksaisi vielä hoitaa muuttoa tässä mielentilassa, tämä ero jo
tarpeeksi rankkaa. Olen täysin yksin täällä etelä-suomessa, suku on pohjoisessa.
Tokihan muutto sinne olisi kaikista paras ratkaisu vaan en halua lapselta viedä mahdollisuutta isää..

Keittiönoita
Asumistukea voi saada, vaikka asuisikin liian isossa asunnossa. Sitä vaan maksetaan niiltä neliöiltä - eli sun kohdallasi kahdelle hengelle 57 neliöstä - mitkä Kela hyväksyy. Loppuihin 16 neliöön et saa asumistukea. Karkeasti arvioiden siis Kelan hyväksymät asumiskulusi ovat noin 500 e/kk (650/73 * 57).

[QUOTE="sara";22649010]6kk voi saada sossusta niin,että koko vuokra otetaan huomiin. ainakin espoossa niin. Onko sulla mustaa nikkiä,että voisin kertoa enemmän yksityisesti? Mä voin luoda itselleni.[/QUOTE]

eli noi siis vaihtelee paikkakunnittain.. täs päätökses lukee : "kohtuulliseksi katsottava vuokra kahdelle henkilölle on vesimaksuineen 525e (vuokra 489e+vesimaksu 18e/hlö). Vuokra voidaan huomioda hakijalle kokonaisuudessaan kolme kuukautta."

Yhteistyössä