Asumistuesta !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras
Sain päätöksen viimeinkin yleisestä asumistuesta.
haettiin puolison kanssa 1.4 alkaen.
Silloin tulot oli meillä yhteensä n 1050 euroa kk.
Päätös tuli siis vasta nyt joten saimme takautuvasti monelta kuukaudelta asumistukea.
meidän tulomme on kuitenkin hieman muuttunut parin viimeisen kuun aikana.
Itselläni ei , mutta miehelläni on paljon paremmat tulot ,eli tuo 1050 euroa kuukaudessa ei siis ole pitänyt paikkaansa ainakaan 2 kuukauteen.
en ole kelalle ilmoittanut tulojen muutoksesta, koska en ollu tietoinen päätöksestäkään, että saadaanko ylipäätänsä tukea jne.
Joten nyt kysymykseni on, joudunko maksamaan takaisin viime kuukausien asumistukea koska tulomme on muuttunut? eli jos menen kelaan ja sanon että
meille on kyseisinä kuukausina tullut enemmän rahaa kuin edellämainittu 1050 euroa, he perivät silloin takaisin.. ?

kannattaa ilmoittaa tulojen muutoksesta.
nimittäin jossain vaiheessa he kumminkin saavat tietää että tulonne ovat muuttuneet..
ja saattehan te edelleen takautuvasti niiltä kuukauksilta sen asumistuen kun tulot oli heikommat

Ketuttaa vaan kun olen ollut työttömänä 31.3 alkaen ja nyt jäin viime kuussa äitiyslomalle, ja nyt vasta viime kuun lopulla olen alkanut saamaan rahaa kelalta, siis työttömyyspv rahaa ja pian äitiyspv rahaakin. eli minulla ei ole ollut minkään laisia tuloja kokoaikana kun päätöstä tuolta olen odottanut, miehellä kyllä. n. 1600 euroa kk. joskus enemmän tai vähemmän kun ei ole säännöllistä palkkaa

Alkuperäinen kirjoittaja no:
joudut tai sit ne vähennetään tulevista tuista. ne saa sen joka tapauksessa selville, viimeistään 2 vuoden päästä ja joudut eniveis maksamaan.. eli ilmoita!

tosiaan ,ne on kyl sellasia että ottavat omansa takasn jos on vähääkää syytä... noh marssin sinne huomenna miehen palkkanauhat kourassa ja siitä sitten nähään missä vaiheessa toi 1050 euroa meni yli... prkl ku tuli vaa nii hyvin takautuvasti rahaa et ottaisin mielelläni kaiken :D

jos et ilmoita muutoksista niin saat nyt enemmän asumistukea ja voit pitää sitä ns. pienikorkoisena lainana ja maksat sitten takaisin esim. lapsilisistä kun tän vuoden verotustiedot tulee ilmi joskus 2 vuoden päästä.. :)

mutta toisaalta jos maksat takaisin nyt heti ennekuin olet kerennyt käyttää, niin ei tarvii myöhemmin olla veetutuksisa kun joutuu niitä makselemaan, vaikkei olis oikeesti varaa.. :/

Tutut ei ilmoittanut tulojen muutoksesta. Kela saa sen jokatapauksessa jossakin vaiheessa tietää. Joutuivat maksamaan takaisin muutamia tonneja. Joka kuukausi menee sovittu summa kelaan. Ovat maksanut summaa takaisin jo vuosia.

mutta toisaalta jos maksat takaisin nyt heti ennekuin olet kerennyt käyttää, niin ei tarvii myöhemmin olla veetutuksisa kun joutuu niitä makselemaan, vaikkei olis oikeesti varaa.. :/

no niinpä :) ehin vaan siirtää jo reilu 500 euroa pelkästään siitä tuesta säästötilille. :D arvaa kirpaseeko ottaa se sit pois sieltä xD

Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä:

no niinpä :) ehin vaan siirtää jo reilu 500 euroa pelkästään siitä tuesta säästötilille. :D arvaa kirpaseeko ottaa se sit pois sieltä xD

niin no, toisaalta, sähä voit tehdä bisnestä ja antaa sen kasvaa korkoa siellä säästötilillä ja sit maksaa säästöistä joskus kun kela karhuaa ja jäädä vielä voitolle :D

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tutut ei ilmoittanut tulojen muutoksesta. Kela saa sen jokatapauksessa jossakin vaiheessa tietää. Joutuivat maksamaan takaisin muutamia tonneja. Joka kuukausi menee sovittu summa kelaan. Ovat maksanut summaa takaisin jo vuosia.

niih :( nyt ku mietin ni tää mun kysymys oli taas niin idioottimainen :D tottakai joudun takasin maksaa ku kerta tulot muuttuneet... jotenkin sitä toivoi et joku porsaanreikä löytyis ja sais kelalle itkettyä et miks meilt ei tarttis periä takas :D Mäki jo iha tarpeeks sieltä odotellu päätöksiä ni vähintä mitä ne voi tehdä on antaa noi rahat mulle ilman kitinää xD hehe

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä:

niin no, toisaalta, sähä voit tehdä bisnestä ja antaa sen kasvaa korkoa siellä säästötilillä ja sit maksaa säästöistä joskus kun kela karhuaa ja jäädä vielä voitolle :D

haha muuten hyvä mut turhan riskaapeliä xD mun säästötili on kuulu siitä että siel ei pysy säästössä mikään :D

Yhteistyössä