Asumisoikeusasunnossa asuvat/asuneet/niistä tietävät hjälp?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttaja

Vieras
Osaisitko selostaa sen systeemin sillälailla että tällänen hölmömpikin tajuaa? Siis kuussa maksetaan lainaa+yhtiövastiketta (millaisia summia tullut?) ja muuttaessa saa takaisin asumisoikeusrahan,summan jonkaverran on ottanut pankista lainaa?

Onko tälläinen asuminen ollut kannattavaa vuokra-asumiseen verrattuna? Kokemuksia?

Meillä asumisoikeusmaksu oli 25000 ja se summa on maksettu aso yhtiölle. Kuukausittain maksetaan sitten vastiketta. Me ainakin tykätään tästä enemmän kuin vuokra-asumisesta. Vastike on pienempi kuinv astaavan vuokra, se loppuosa maksetaan lainaa pois, eli tuota asomaksua joka saadaan takaisin kokonaisuudessaan takaisin (ellei indeksit ole sitä nostaneet isommaksikin) kun josjus tästä muutetaan. Saatiin myös vakuusmaksu takaisin 3v asumisen jälkeen.

Meillä tuo laina + vastike on n. 1000e/kk

maksat ensin asumisoikeusmaksun (johon otat lainaa jos tarvitset) 10 te-40 te
kuukausittain maksat käyttövastiketta, joka on jonkun verran halvempi kuin vastaa¨van asunnon vuokra
pois muuttaessa saat asumisoikeusmaksun indeksillä korotettuna takaisin.

mun mielestä ihan hyvä järjestelmä. mekin muutetaan asuntoon jonka arvo olisi n. 300 000e, ei ole halua ottaa tuollaista lainaa... Nyt otetaan lainaa vajaa 40 000e ja maksetaan kuukaudessa vastiketta reilun tonnin. Ja asutaan todella hienossa asunnossa :) (Naapuriyhtiö ihan identtinen mutta omistusasuntoja)

Me asutaan asossa koska ei ole varaa vuokraan eikä omaan. Kuukausittaiset asumiskustannukset jäävät asossa selvästi muita vaihtoehtoja pienemmäksi.

Me maksetaan pelkkää vastiketta koska lainaa ei ole. Asumisoikeusmaksu palautetaan indeksillä korotettuna kun muuttaa pois. Kyllä sen arvo ennemmän nousee kuin rahaa pankissa makuuttamalla.

Saa varman asunnon ja siistimmät naapurit kuin vuokralla. Suosittelen tiettyihin elämäntilanteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:
mun mielestä vähän sama kun asuis vuokralla samoja hintoja joudut maksamaan ainakin täällä Vantaalla.

Riippuu varmaan asuinalueesta ja myös tulorajoista, esim me emme pääe kaupungin tulorajallisiin vuokra-asuntoihin kun olemme keskituloisia joten vaihtoehtona vuokramarkkinoilla olisi vain vapaarahoitteiset, joissa vuokra on korkea, paljon korkeampi kuin asossa.

Asuin ite 4v semmoisessa.

Poislähtiessä kävi syynäämässä tarkastaja ja piti purkaa rakentamamme parvi, asentamamme laminaatit, maalata kaikki seinät (kun oli tauluja ollut seinällä) ja vaihtaa KAIKKI suihkupidikkeet uusiin ja veloittivat alakerran muovimaton vaihdon meiltä (10v vanha rakennus) Toki olisin voinut jättää tekemättä, mutta olisivat sitten veloittaneet muutos ja maalaustyöt asumisoikeusmaksusta. Pelkkä muovimatto maksoi 1800e...

Itse muuttaessani oli kämppä karmeaakin karmeammassa kunnossa, itse siivosin ja vaihdoin myös omalla kustannuksella juuri nää suihkupidikkeet....
Asunto oli siis 6v vanha mun muuttaessa siihen... Ja nämä 10v vanhan remppatyöt sitten veloitettiin suoraan asukkaalta.

IKINÄ en enää moiseen systeemiin lähde!!

Asuminen on kallista vuokra kyseisessä asunnossa 75 neliötä 3h+K ja sauna on nykyään 900e ja asumisoikeusmaksu päälle. Mitään hyötyä ei siis asumisoikeusmaksusta saa... Joka on siellä 20 000 hujakoilla

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kannattaa hommaa oma se on joskus ihan ikioma :) mä en kyllä ole ikinä asunut muissa kun omistus asunnossa.

Me myytiin oma ja muutetaan asoon, on niin paljon huolettomampaa asumista :)
Jos jääkaappi hajoaa niin omassapa ostat itse uuden, asossa soitat huoltomiehelle joka tuo uuden.
Mulla ei ole tarvetta omistaa seiniä joiden sisällä asun, asossa mulla kuitenkin on ikioma oikeus asua vaikka aina :D

Asumisoikeusasunnosta maksetaan vuokraa joka on yleensä selvästi alempi kuin vastaavan asunnon vuokra olisi vapailla markkinoilla. Asuntoon sijoitetaan muuttaessa asumisoikeusmaksu, joka on yleensä 15-30 000 euron luokkaa asunnon koosta riippuen. Tämän maksun saa suurinpiirtein takaisin kuin muuttaa pois.

Tarkka takaisin maksettava rahamäärä määräytyy muuttuvan rakennuskustannusindeksin mukaan ja voi siis olla vähän enemmän tai vähemmän kuin sijoitettu raha, yleensä kai on pitkällä tähtäimellä noussut eli saa vähän enemmän takaisin kuin mitä sijoitti.

Kannattaa jos tahtoo pitkäaikaisen asumisjärjestelyn, eikä ole varaa/halua ottaa niin isoa lainaa että saisi vastaavan omistusasunnon.

Esim. Itse asun Espoossa paritalossa ihan mukavalla seudulla, mitä olen vastaavan kokoisia vuokra-asuntoja täällä katsellut niin vähintään 1300 saa maksaa. Meillä vuokra vähän päälle 800 e. Otettiin lainaa se 20 000 asumisoikeusmaksuun ja lyhennetään sitä 250e kuussa, jäädään siis selvästi pienemmälle kuukausimenoille kun jos oltaisiin vuokralla ja säästyy pieni pesämunakin ohessa. Jos oltaisiin ostettu vastaavanlainen asunto, olisi pitänyt ottaa ainakin 250000 lainaa, siihen ei olla halukkaita eikä varmaan näillä työsuhteilla oltaisi saatukaan.

Riippuu varmaan vähän taloyhtiöstä tuo rempan maksattaminen. Meillä ainakin naapurit sai luvan tapetoida, eikä niitä pitänyt muutossa repiä pois. Mun mielestä aso oli hyvä systeemi: vuokra vähän pienempi muualla, naapurit "asiallisia", asunto ei voi mennä alta sen takia, että omistaja päättää sen myydä tai tarvii itse ja sen aloitusmaksun sai tosiaan takas ihan kivan koron kanssa =)

Minä kun luulin,että sen asumisoikeusasunnon etuna on nimenomaan se että saa remppailla jne. miten tahtoo :-O Taitaa meidän budjetille olla halvempi vuokra-asunto, ei voida tosiaan tonnia kuussa maksaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä kun luulin,että sen asumisoikeusasunnon etuna on nimenomaan se että saa remppailla jne. miten tahtoo :-O Taitaa meidän budjetille olla halvempi vuokra-asunto, ei voida tosiaan tonnia kuussa maksaa :/
Meillä on saanut. Me ollaan mm. vaihdettu lattiat (näistä saadaan hyvitykset poismuuttaessa), maalattu seinät (kämpät huoltomaalataan asukkaiden välissä joten itse ei tarvitse sutia piiloon) ja vaihdettu kodinkoneet (mutta ne on kirpparilta, jos olisivat uudet saataisiin niistäkin hyvitykset).

Se on ihan yhtiökohtasta.

Mekin asuttiin joskus asokämpässä ja musta se ei oikein eroa vuokra-asumiseen muuten kuin että siinä huimasti kalliimpi takuuvuokra minkä saa takaisin indeksikorotusten kera kun muutat pois. Kiva tapa tietysti säästää omistusasunnon käsirahaa varten. Ei meillä ainakaan vastike ollut normivuokraa pienempi. Tai ehkä musta tuntui siltä kun aikaisemmin olin asunut "huonommalla" alueella ja asokämppä oli keskeisellä alueella Tampereella.

Niin ja meillä oltiin kyllä aika tarkkoja millaisia remontteja kämppään olis saanu tehdä ja aika tarkkaan kämppä syynättiin kun pois muutettiin. Ettei siis eroa kyllä normi vuokrakäytännöstä.

Yhteistyössä