asumiskuluista..

olisin mielenkiinnosta kysellyt, kun luin noita vastauksia asumiskustannuksista,että miten te asutte jotta saatte kustannukset pysymään noinkin alhaisina. (lainanlyhennys ja hoitovastikekulut oli yhteensä 500-600 euroa). millaisissa asunnoissa ja missäpäin asutte? itsellä oma asunto vielä harkinnan alla, mutta tehdessäni omia laskelmia, en ole ikinä tullut noin "pieniin" kustannustuloksiin. meillä 4 henkilöä..
 
Meillä #&%£$!* kuuluu kaksi alle kaksi vuotiasta, isi ja äiti, eli neljä kenkeä. asutaan omakotilassa ja lainaan menee 850 euroa kuussa. Sit laskuja varten tilille laitetaan 200 euroa kuussa. Tuosta maksetaan sähkö, vesi,vakuutukset netti, lankaluuri, tv-luvat ja tuollaiset yhteiset asumis/elämis kulut. Öljyä varten ollaan säästetty eri tilille.

Isäntä töissä ja minälasten kanssa kotona hoitovapaalla. tiukkaa tekee taloudellisesti.
 
Äiti73
Huomenta!
Meillä tuli juuri avioero, joten asun yksin poikani kanssa(poika asuu myös isänsä luona). Jouduin ottamaan sen asunnon minkä sain ja vuokra on siinä 604 e, neliöitä on kyllä 60. Eli iso ainakin on! Koitan koko ajan vaihtaa pienempään mutta helsingin seudulla on hankala asuntoja saada. Asunto on siis vvo:n kautta, kaupungilta en ole tähän päivään saakka saanut minkäänlaista asuntotarjousta.. Palkkatuloista käteeni jää suunnilleen 1200, joten laskujen ja vuokran jälkeen siitä ei hirveästi säästöön jää! Mutta olen kyllä pärjännyt ja toivon, että tulevaisuudessa löydän sen halvemman asunnon. En siis saa mitään asumistukia, lapsilisä tulee minulle, mutta sillä maksamme pojan tarhamaksun ym. kuluja... :heart:
 
Meillä on lainanlyhennys ja vastikkeet yht. runsas 600. Lainanlyhennys tuosta 475 ja loput koostuu vastikkeesta + vesimaksuista + autopaikkamaksuista. Tosin meillä on sitten lämmitys- ja sähkökuluja pari sataa/kk. Meillä on siksi näin alhainen vastike, että asumme kaupungin ulkopuolella pienessä taajamassa, vanhassa puutaloyhtiössä, jossa ei ole talkkaria ja kaikki perusremontit, ruohonajot ja lumenluonnit tehdään itse. Sopii meille oikein hyvin, mutta kaikki ei tykkäis koska onhan tässä aika lailla hommaa (sähkölämmityksen kalleuden vuoksi kakluuni on käytössä joka päivä yms.).
 
Tuumi
Mulla melkein oma rivitalokolmio. Neliöitä 75, autotalli, iso piha.
9 vuotta vanha, sijaitsee kesikalliissa kaupungissa. Lyhennän lainaa 500 ja vastike on 100 ( halpa !! ). Lisäksi vesi kulutuksen mukaan.
Pienessä perheessä äiti ja taapero.
 
Meidän halvan lainan + yv:n selittää se, että asunto on vain kaksio kerrostalossa, kylläkin yli 60m2. Nykyään alue on kallista asuinaluetta, mutta muutama vuosi sitten, kun asunnon ostimme, sen sai pilkkahintaan. Olen itsekin asunut lapsena "vain" kaksiossa, joten nytkin mahdumme mielestäni ihan hyvin nykyiseen asuntoomme. Meitä on toistaiseksi vain kolme, mutta makuuhuone on niin iso, että ei olisi katastrofi, vaikka tässä hetken joskus neljäkin henkeä asuisi.
Olen sen takia lyhentänyt lainaa vain 300e kuussa, koska sitä ei ole ihan hirveästi ja jää sitten vähän enemmän elämiseen. Nyt ei edes olisi varaa maksaa enempää, kun ite olen hoitovapaalla ja mies tosiaan opiskelee. Tässä asustellaan niin kauan, kun mies saa opintonsa päätökseen ja töitä. Auto on oma ja vanha, mutta toimiva.
Kun ollaan molemmat taas töissä, pitäisi rakentaa talo ja ostaa uusi auto. Siinä sitä sitten ollaan kunnon velkavankeudessa!
 
Meille sijainti on tärkeämpi kuin neliöt. Koulut, pk:t, kaverit ja harrastusmahdollisuudet lähellä. Kolmen hlön perhe pienessä rt- kolmiossa, joka vaihtunee vähän isompaan tulevaisuudessa. Elämä on mukavaa kun rahalla voi tehdä muutakin kuin lyhennellä lainoja =)
 
neiti H
meillä 3hlö perhe, omistusasunto(3h+k) keskustassa. lainaan ja vastikkeeseen menee n1150/kk, jonka jaamme 50-50. tarha 200?/kk. kotitalouslaskut hoitaa pääsääntöisesti mies, sitten on viellä omia kuluja(puhelin, visa, lehdet)... meille jää ehkä yhteensä verojen jälkeen reilu 3000?/kk, josta pois sitten nuo kuukausikulut. ei kyllä kovasti mulla jää säästöön, mutta ihan mukavaa elämää vietetään.lainalyhennys on aika kova (n.1000), mutta otettiin lyhyt lainanmaksuaika, tulee halvemmaksi.
 

Yhteistyössä