Asumiskeskusteluista, olisiko hyvä ajatus asua kaupungissa kerrostalossa & maalla mökissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Ollaan totuttu asumaan kaupungissa hyvien palveluiden ja kulkuyhteyksien lähellä. Toisaalta joskus tekisi mieli kerrostalosta omaan rauhaan omakotitaloon.

Sen sijaan, että muuttaisi omakotitaloon vähän kauemmas, olisiko ihan hölmö ajatus pitää perheellä ykköskoti kerrostalossa kaupungissa ja hankkia lisäksi talviasuttava mökki kohtuullisen matkan päästä. Voisi pitää kahta kotia ja asua aina siellä mikä parhaalta tuntuu.

Onko kukaan toteuttanut tuollaista ja toimiiko se lapsiperheessä?

En ole toteuttanut, mutta karvat nousevat pystyyn ajatuksestakin. Pakollinen auton ylläpito, peruslämpö molemmissa talouksissa, kodinkoneet ym. muut mukavuudet kahteen kertaan, jne.

Voi että, mun mielestä tuo kuulostaa ihanalta! Jos olisi varaa, niin ehdottomasti tekisin noin. Ensisijaisesti haluan asua ihan kaupungin keskustassa, mutta toisaalta olisi halutessaan kiva päästä välillä kohtuullisen matkan päähän korpeen mökille latailemaan akkuja ja rauhoittumaan/keskittymään. Saisi asua fiiliksen mukaan, täydellinen ajatus jos vain olisi rahaa. Mulla sen mökin pitäis kyllä sit olla ihan eristyksissä, siis sillä tavalla, että olis toisaan mökki eikä naapureita ihan kyljessä lähiömeiningillä
.
En sit tiedä, miten lapsiperheessä toimisi, kun itse olen lapseton. Jos on koululaisia, niin voi olla vähän hankalampi toteuttaa, kun siellä koulussa pitää kuitenkin olla päivät..

Työmäärä lisääntyy kustannuksien lisäksi. Kaikki siivoilu, ylläpito ja muua. Mä en jaksaisi, mutta tää riippuu ihan ihmisestä. Jos motivaatiota on tarpeeksi, ehkä sitten onnaa. Ja voihan toisen kämpän myydä, jos ei toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Eko-Elli:
En ole toteuttanut, mutta karvat nousevat pystyyn ajatuksestakin. Pakollinen auton ylläpito, peruslämpö molemmissa talouksissa, kodinkoneet ym. muut mukavuudet kahteen kertaan, jne.

Tuo on kyllä totta, että ekologisesti tuo ei välttämättä ole ihan kaikkein paras idea. Toisaalta auto olisi meillä muutenkin. Jos toteutamme toisen vaihtoehdon, eli omakotitalon lähiössä, silloin ajaisimme päivittäin autolla tai peräti kahdella töihin. Jos asuisimme osittain kaupungissa, ei siellä asuessa tulisi kuin murto-osa autolla liikkumista. En ole ollenkaan varma, että tuossa vaihtoehdossa kilometrejä tulisi yhtään enempää. Ja jos olisimme mökillä lähinnä viikonloput ja lomat, selviäisimme yhä yhdellä autolla. (Harkitsemamme paikka on vielä bussiyhteyden päässä, joten satunnaiset työmatkat onnistuvat ilman autoakin.)

Jos meillä olisi kaupunkiasunto ja mökki, tuskin kumpikaan tarvitsisi olla hirveän suuri, joten ei neliöitä ihan kaksinkertaista määrää tulisi verrattuna omakotitaloon.

Alkuperäinen kirjoittaja mv:
Tai sitten etsitte jonkun välimuodon keskustan ja landen välissä.

Toinen vaihtoehto olisi tosiaan esim. omakotitalo jostain lähiöstä. Siinä kuitenkin toteutuvat samalla myös molempien huonot puolet. Eli pidemmät työmatkat, huonommat palvelut, muttei kuitenkaan omaa rauhaa.

Yhteistyössä