Asuisitko 2-3 lapsen kanssa kaksiossa, jossa noin 50-55 neliötä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Sossu yrittää pakottaa meitä muuttamaan 4h+k+s omakotitalosta pienempään 2h+k asuntoon kerrostaloon. Lapset (7v, 4v ja kohta 1v) on aina tottuneet siihen, että heillä on oma (tällä hetkellä tosin yhteinen) huone, jossa saa rauhoittua, leikkiä jne. mutta nyt sossu sanoo, että meidän pitäisi muuttaa sellaiseen asuntoon, jossa on vain yksi makuuhuone, jossa pitäisi joko kaikkien nukkua tai sitten me vanhemmat nukuttaisiin olohuoneessa ja lapset saisivat makkarin. Makkari on kooltaan noin 10 neliötä (nykyinen lasten makkari on 20 neliötä) ja olohuone noin 13 neliötä ja siihen pitäisi ahtaa sohva, parisänky, tietokonepöytä ja muuta tavaraa... en vaan ymmärrä miten ihmeessä voisimme muuttaa niin pieneen asuntoon, kun nykyään meillä on kuitenkin yli 100 neliötä tilaa ja oma piha. Lapset tarvii oman tilan, varsinkin esikoinen ja keskimmäinen. Ja jos kaksioon muuttaisimme, niin silloin täytyisi lapsille antaa makkari, jotta heillä olisi omaa tilaa, koska lapset eivät osaa nukkua meidän kanssa makkarissa eivätkä parisänky ja 3 lasten sänkyä mahdu mitenkään n. 10 neliön makkariin (3 x 3,5m)... ja sit on taas se ongelma, ettei pieneen olkkariin mahdu mitenkään muut tavarat ja meidän sänky. Ja syynä sossulla on kuulemma se, että meidän nykyiset asumiskulut on 750 euroa ja tuossa kaksiossa olisivat "vain" 670 euroa. Eli kannattaako, no ei.

Mutta tiedän, että jotkut asuu kaksioissakin... mutta entäs te, jotka olette asuneet isommissa, miltä tuntuisi muuttaa yhtäkkiä puolet pienempään asuntoon?

me muutettiin 149nelion talosta eka 56neliön taloon (2aik+1laps) ja sieltä 78neliön kolmioon (2aik+2last) nykyään asumme 50,5neliön kaksiossa jossa vuokra vähän alle 1000e. Oli pakko saada asunto töiden takia ja muita vaihtoehtoja ei ollut saatavilla.

lapset nukkuu makuuhuoneessa 2,5v+10kk. Tarkoitus olisi että koulun alettua olisi parempi saada isompi asunto jotta saisi rauhaa tehdä läksyt yms. Kyllähän tää totuttelua vaatii kun tämä on se pienin asunto mihin ollaan tultu. Meillä ei ole sänkyä vaan vuodesohva jota sitten avataan vuoteeksi iltaisin ja aamuisin sohvaksi etc. vähemmän siivottavaa ;)

On ihan itse maksettu vuokra, mitä nyt sosiaalitoimisto maksaa sen lain määräämän perustoimeentulotuen. Ja se meille kuuluu, asutaanpa missä tahansa asunnossa, koska noiden asuntojen hintaero on vain 80 euroa. Mielestäni 80 euron takia ei kannata muuttaa 2 huonetta pienempään asuntoon, kun sitten kellään ei ole omaa rauhaa.

No en tod! Johan se aiheuttaa perheessä jännitteitä kkun liian ahtaasti asutaan. Luulisi sossujen tämän ymmärtävän mikä on kohtuullinen vaatimus. Perheen hyvinvointi vs. raha.
Mikäli taloudellinen tilanne on ohimenevästi huono, olisi kohtuullista että sossu avustaa harkinnanvaraisesti eikä pakota sen takia muuttamaan.
Muuttaminenkin aiheuttaa stressiä eikä ole välttämättä hyväksi lapsille.
Minusta tuo on todella kohtuuton vaatimus.

kylläpäs ovat ahtaalle teitä pistämässä. Kyllä teille vähintään pitäis kolmio olla. En kyllä tosiaankaan muuttais kaksioon,meillä on murkku ja leikki-ikäinen,ei mitenkään voi laittaa samaan huoneeseen. Lapsuudessani (Helsinki) tosin asuttiin hyvinkin ahtaasti,ja se oli ihan normaalia,me asuttiin vanhemmat ja 2 lasta ihan mukavasti 60 neliön asunnossa... muutettiin 35 neliöisestä yksiöstä.

No en. Tosin kyllä asutaan kohta 77m2 kolmiossa neljän lapsen kanssa...

Mutta siis jos hintaero on tuollainen niin tietty maksaisin enemmän siitä isommasta. Tietenkin edellytyksenä että minulla on varaa maksaa. Jos maksajana on sossu niin tarvitsisi tyytyä siihen mitä he laskevat asiallisiksi kuluiksi asumiseen.

Eikö muita välivaihtoehtoja löydy edullisemmalla hinnalla? Onko tarkoitus että sossu maksaa pitkäänkin asumiset?

On ihan itse maksettu vuokra, mitä nyt sosiaalitoimisto maksaa sen lain määräämän perustoimeentulotuen. Ja se meille kuuluu, asutaanpa missä tahansa asunnossa, koska noiden asuntojen hintaero on vain 80 euroa. Mielestäni 80 euron takia ei kannata muuttaa 2 huonetta pienempään asuntoon, kun sitten kellään ei ole omaa rauhaa.

No tuossa tapauksessa sossu voi varmaan pidättää toimeentulotuestanne tuon erotuksen, he huomioivat ns. kohtuulliset asumiskulut.

[QUOTE="huoh";27402497]Ja ei tosiaan ole sossulla järki päässä jos noin pienen "säästön" takia pitäisi ahtautua noin pieneen kämppään. Ehkä pelkkää kateellisen kiusantekoa?[/QUOTE]

No sitäpä minäkin, että onko kateutta... sossu sanoi vain, että "kyllä minullakin on 4 lasta ja me asutaan 6 henkinen perhe kolmiossa, niin että lapset nukkuu samassa huoneessa". Jaa, onko se minun vika. Että jos minulla sattuu olemaan isompi asunto niin täytyy muuttaa muutaman kympin säästön takia pienempään asuntoon kuin mitä sossulla itsellään on. Kun kuulemma "on sitä ennenkin pienissä asunnoissa asuttu" ja "ihan hyvin 3 lasta ja vanhemmat mahtuu kaksioon".

No siis mä puhun nyt palkasta.

Minun mielestäni nykyisetkin asumiskulunne ovat varsin kohtuulliset. Ymmärtäisin, jos eroa olisi enemmän. Kahden lapsen kanssa vielä olisi ok asua kaksiossa, mutta kolmen lapsen kanssa menee liian ahtaaksi.

Eikö muita välivaihtoehtoja löydy edullisemmalla hinnalla? Onko tarkoitus että sossu maksaa pitkäänkin asumiset?

Sossu ei maksa asumista vaan toimeentulotuen, jonka laki säätää ja määrää. Itse käytämme rahat ja maksamme laskumme. Noin niinku pilkkua viilaten.

Ja ei ole tällä paikkakunnalla paljon vaihtoehtoja, ei siis muita kuin se yksi kaksio, nykyisessä olemme asuneet jo vuosikausia ja tämä rahatilanne on muuttunut vasta vähän aikaa sitten kun aloitin opiskelut ja mies jäi työttömäksi.

Esim 2 lapsen kanssa onnistuisi hyvin. Asutaan nytkin 48neliöisessä kaksiossa yhden lapsen kanssa. En näe miksei sama onnistuisi, jos lapsella olisi vähän vanhempi tai nuorempi sisarus. Vauva on tietenkin hieman hankalampi juttu, sen takia yrittäisin vaatia edes kolmiota.

Sossu ei maksa asumista vaan toimeentulotuen, jonka laki säätää ja määrää. Itse käytämme rahat ja maksamme laskumme. Noin niinku pilkkua viilaten.

Ja ei ole tällä paikkakunnalla paljon vaihtoehtoja, ei siis muita kuin se yksi kaksio, nykyisessä olemme asuneet jo vuosikausia ja tämä rahatilanne on muuttunut vasta vähän aikaa sitten kun aloitin opiskelut ja mies jäi työttömäksi.

Eli sodiaali maksaa teille sen mitä heidän kuuluu maksaa ja itse päätätte haluatteko maksaa sen 80€ enemmän tuosta tilavammasta asumismuodosta? Kenties miehesi saa töitä pian ja ette enää tarvi koko toimeentulotukea.

Juu, en ymmärrä sosiaalia tuossa.

Yhteistyössä