Astmatutkimukset yksityisellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hulluko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hulluko

Jäsen
24.10.2008
109
0
16
Eli onko ihmisillä kokemusta? Tarkoitan siis, että kaikki testit olisi yksityisellä puolella, eikä siellä käytäs hakemassa ainoastaan lähetteitä julkiselle puolelle? Miltä lääkäriasemalta löytyisi pk-seudulta? Mikä on hinta suunnilleen koko hommalle (ennen KELAn korvauksia)? Pärjääkö 700 eurolla?

Ja sitten vielä; näkyykö yksityisten välillä tiedot miten hyvin? Meinaan, että en haluaisi Diacorin lääkärini saati sitten julkisen puolen näkevän tietojani noista testeistä tai mahdollista diagnoosia. Onko yksityisillä jotain laajaa tiedonvaihtoa toisten yksityisten tai julkisen kanssa?

Mulle tehtiin tutkimukset yksityisellä, ja kun homma alkoi selvitä selkeeksi diagnoosin suuntaan, mut laitettiin jatkoille julkiselle. Hinnoistakaan en osaa juuri sanoa, koska kävin yksityisellä työterveyden kautta.

Mutta tuosta tietojen jakelusta, se riippuu ihan siitä, miten itse olet luvat antanut. Ainakaan meillä ei julkisella näy yksityisen tiedot, ja tuskin näkyvät yksityisten välilläkään ilman lupia.

Kyllä minunkin kokemuksen mukaan tuon tietojen luovuttamisen saa ihan itse määrittää. Maksusta en osaa sanoa myöskään, koska tuosta on jo monta vuotta kun itse kävin astman takia yksityisellä, mutta nyt kun saan tutkimukset ja hoidon päätökseen julkisella puolella, tarkoitus olisi taas siirtyä yksityiselle puolelle astman seurantaan.

Muuten kyllä kannatan yksityistä puolta vaikka enemmän rahaa viekin. Oman kokemukseni mukaan paneutuvat asiaan paljon enemmän kuin esim terveyskeskus tasolla, johon en astman takia menisi kuin äärimmäisestä pakosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hulluko:
Kiitos. Sitten vielä, että tartteeko vastaanotolla kelakorttia, vai riittääkö esim. mopokortti? Ja miten hyvin toi salassapitovelvollisuus toimii, kun on alaikäinen kyseessä?

Tarvitsee kela-kortin, jos ei ole ennen siellä lääkärissä käynyt. Salassapitovelvollisuus toimii varmasti astmatutkimuksen kohdalla moitteettomasti, eri asia, jos olisi lastensuojelullista asiaa.

Miksi ihmeessä haluat salailla moista asiaa? Säännöllinen astmalääkitys (jos sellaisen saat) on kumminkin sellainen asia joka on tärkeä mainita jos joudut jonnekin muualle hoitoon.

Vielä hinnasta; jos joku valaisisi. Itse järkeilen, alle:

3X Erikoislääkärin vastaanotto= yht. 300?
Spirometrioihin sun muihin ehkä 200-300?

yht. 500-600?, ehkä vähemmän, ehkä enemmän.

Astmahan on hirveän yleinen sairaus ja jos olet oireillut niin vanhempasi saattavat epäillä sitä sinulla jo muutenkin. Ota vain ihan reilusti asia puheeksi. Vai onko sittenkin kyse siitä että tupakoit etkä halua kuulla kehotuksia lopettamiseen? Koska samat saarnat tulet kyllä kuulemaan lääkäriltäkin, usko pois.

Yhteistyössä