Astmaatikot, miten sairaus puhkesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja L@ur@
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

L@ur@

Aktiivinen jäsen
14.12.2013
1 608
1
36
Minulla on ollut lapsena astma. Lääkkeitä en ole tarvinnut 20-vuoteen. Nyt minulla alkanut kova yskä melko äkisti. Kurkkua kuivaa ja tulee pakottava tarve yskiä. Yöllä en voi nukkua. Yskän mukana erittyy kirkasta limaa. Ei flunssaa eikä kuumetta, vain yskä. Lääkärissä kävin. Poskiontelot puhtaat, keuhkot puhtaat, kurkku siisti. Tulehdusarvot normaalit.. Joskus yskänpuuska kestää tunteja ja otan lapsen ventolinea joka auttaa hetkellisesti pahimpaan yskään kun tuntuu että tukehtuu. Mietin et olisikohan mulle puhjennut astma, vai olisko tämä Virustauti.. Tein työharjoittelussa Pef mittaukset itselleni ja puhalsin kuitenkin 450 mikä on hyvä arvo.. Mutta Pef ei kerro kaikkea? En tupakoi. Lisään vielä että kurkussa on jatkuvasti kutiseva tunne, kuin ois jotain karvoja kurkussa..

Viimeksi muokattu:
Veljelleni tehtiin astma tutkimukset puhjenneen allergian vuoksi jo pienenä. Hengen ahdistusta esiintyi ja aina hirmuinen köhä. Nykyisillään vahvat lääkkeet joita ilman ei enää voi elellä. Sama rulianssi oli siskollanikin. Jatkuva yskä patisti lääkäriin ja sieltä päästiin tutkimuksiin asti. Pef mittauksissa ei huomattavia eroja mutta silti käyttää tarvittaessa piippua.
Ja sitten olen minä. Jouduin sairaalaan ahtauttavan keuhkoputkentulehduksen ja akuutin hengitystie infektion takia. Seuraavana päivänä laittoivat astma tutkimuksiin mutten ilkeyttäni tehnyt loppuun vaikka olisi kannattanut. Avaavan astmapiipun sain kuitenkin käyttööni jos tilanne uusiutuu mutta epäilen suuresti sillä sairasteluni johtui tupakoinnin lopettamisen aiheuttamaan "puhdistukseen" Kun myrkkyjä ei enää tullutkaan vaan elimistö alkoikin elpyä. Seurauksena sairastelin ensimmäiset viikot lopettamisen jälkeen. Eipä ole tehnyt mieli tupakkia sen jälkeen :D

Kannattaa ensi kerralla pyytää lääkäriltä reseptiä siihen ventolineen. Meillä miehellä ollut nuorena astma. Astmaa ei enää ole, mutta kyllä hänen keuhkot on " huonommat" kuin täysin terveen. Eli varsinkin nyt kun meillä on kaksi tarhaikäistä lasta niin mies tarvitsee yleensä flunssan yhteydessä ventolinea vaikkei varsinaista astmaa enää ole. Mutta kannattaa olla vain rohkeasti yhteydessä lääkäriin. Eikö astma kuitenkin vähitellen tuo niitä muutoksia keuhkoihin, ja pidä oirepäiväkirjaa. Ajan kanssa varmasti selviää mitä se on.

Mulla alkoi hengenahdistuksella. Päivystyksessä kävin ja sain diagnoosin keuhkoputkentulehdus ja hoitavan ja avaavan lääkkeen käyttöön kuukaudeksi. Ohjeistus, että jos oiretta tulee heti perään uudelleen niin työterveyteen tutkimuksiin. Vuosi meni, kun alkoi ahdistella. Pari kuukautta kärvistelin ajoittaisen hengenahdistuksen vuoksi ja sitten ei kun aika astmahoitajalle spirometriaan ja pef -puhallukset. Aamuisin puheltelin sitten 240 arvoja ennen avaavaa lääkettä ja selvä diagnoosi. Nyt flixotide käytössä jo puoli vuotta.

Yhteistyössä