astmaatikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nunnu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nunnu

Vieras
Onko täällä astmaatikkoja/allergikkoja, joilla ollut lääkitys koko raskauden ajan?

Mulla on sellaisia määrätty kuin pulmicort- siis kortisoni ja avaavana on ollut buventol. Antihistamiineja on myös määrätty, mutta en ole käyttänyt. En niin tukossa ole ollut.

Astmani on huom. parempi näin raskaana. En ole tarvinnut avaavaa kuin viisi kertaa koko raskauden aikana ja se on miedoin mahdollinen.

kortisonia olen joutunut käyttämään jaksoissa. Eli lääkärini kanssa sovittiin siitä, että otan parin viikon ajan joka toinen päivä suihkauksen aamuisin. Kuulostaa kamalan miedolta annostelulta, mutta toimii minulla. Jo tällä annoksella saatu astma oireettomaksi. Kuurien välillä on ollut joskus hyvin lievää vinkunaa ja silloin käyttänyt buventolia.

Mulla vain ollut mielessä mahd. vaarat näissä lääkkeissä.
Eikös ne ole aika vaarattomia inhaloidessa, eli ei ole mitään vaaraa? Eihän se aine edes inhaloiden mene verenkiertoon niin tehokkaasti. Jää aika vähiin.
Ihan ekoista viikoista asti joutunut silloin tällöin ottamaan nääs.

Moikka!
Täällä olisi yksi astmaatikko. Olen itse käyttänyt lääkitystä alusta alkaen. Inhaloitavista lääkkeistä suurin osa on pitkään markkinoilla olleita ja näin ollen hyvin tutkittuja. Niitä voi käyttää. Voi olla, että loppuraskaudessa joitain ei suositella käytettävän kun ne poistaa vähentää supistuksia. Itse käytän Seretide Diskusta sekä Flixonasea. Juttelin asiasta ensin teratologiseen palveluun (kun sain tietää raskaudestani) ja myöhemmin lääkärini kanssa. Mulla olisi ollut myös yksi lääke, joka on tullut markkinoille juuri vasta (Singulair), jonka jätin itse pois kun sain tietää. Muut lääkkeeni pidettiin ennallaa raskaudesta riippumatta.
Olen itse lääkkeiden kanssa tekemisissä työkseni. Tiesin, että Singulairista ei ole vielä minkäänlaisia tutkimuksia kun se on tosiaan niin tuore.
Lääkityksen määrä (kertaa päivässä, eri valmisteet yms) kannattaa aina suunnitella hyvin. Suosittelen ottamaan yhteyttä lääkäriin, joka näkee tilanteesi kokonaisvaltaisesti ja näin ollen voitte suunnitella järkevimmän hoidon.
Toivoen sinullekin helppoa astmaa raskauden loppuun asti, Janis

Moi Janis!

Olen keskustellut lääkärini kanssa lääkityksestäni ja se tehoaa kyllä ihan hyvin :)
Niinpä olen oman harkintani mukaan ottanut tarpeen mukaan kuten lääkärini kehoitti.

Mielessä vain ollut mahdolliset vaikutukset sikiöön, eli eihän se ilmeisesti edes sikiön verenkiertoon se lääke edes yllä ainakaan kovin helposti. Näin ollen siis ovat turvallisia.
Ilman lääkitystäkään ei onnistusi, eli tulisi vinkunaa ja ahdistusta.
Joten parempi olla tyytyväinen näin.

Moikka Nunnu,
Inhaloitavat lääkkeet harvemmin pääsee lapseen asti. Osahan inhaloitavasta ""pulveristakin"" menee kyllä verenkiertoon, mutta määrä on hyvin minimaalinen. Kaikki ns. paikallisesti käytettävät astmavalmisteet (eli ei suun kautta tai piikkinä) ovat monesti turvallisia. Itse oli juuri niskapoimu-ultrassa ja lääkityksestä huolimatta vaavilla oli kaikki paikallaan=)! Niskaturvotuskin oli minimissään=)! Ei huolta lääkityksesi kanssa siis! Muista motto: Hyvin voivista äideistä tulee hyvin voivia vauvoja=)! Äidin hapen vajaus on vaarallisempi lapselle kuin testatut astmalääkkeet=)!

Onnellista odotusta ja ilon kiljahduksia=), Janis

Olen kyllä hiukan huolissani tuosta sinun kuuriluontoisesta hoidostasi, mielestäni sen pitäisi olla ehdottomasti säännöllistä. Kehottaisin sinua kääntymään keuhkotautilääkärin puoleen, vaikka yksityisesti. Kaikkein vaarallisinta lapselle on, että sinulla vinkuu ja ahdistaa, niitä ei saisi olla ollenkaan. Astmaan kuuluu AINA säännöllinen lääkitys, näin puhuvat ja opettavat arvovaltaiset keuhkotautilääkärit, jotka tuntevat astman eli asiantuntijat. Raskaskaan astman hoito ei vaikuta sikiöön. Oma lapseni on toisella luokalla ja olin todella raskaassa lääkityksessä koko raskauden ajan. Oikeastaan kovin lääkitys mitä astmaatikolla vain voi koskaan olla, silti siitä ei tule mitään ongelmia. Lääkärit, jotka kauppaavat kuuriluontoista hoitoa astmaan eivät tunne astmaa!

Kaikkea hyvää sinulle, olen vain huolissani tilanteestasi, niin monesti olen katsellut kuolemaa silmiin astmani kanssa!

Salbuventia ainakin käytetään (tai on joskus käytetty) ennenaikaisten supistusten hillitsemiseen. Muistelen lukeneeni jostain, että sitä ei suositella käytettävän hukaavan keskenmenon aikana. En muista, saako sitä käyttää loppuraskaudesta, ja jos ei, niin mille rv:lle asti sitä saa käyttää.

Täälläkin yksi astmaatikko. Mulla lääkkeenä Beclomet ja Airomir. Kaikki lääkärit ja hoitajat on korostaneet, että lääkitystä pitää jatkaa mahd. normaalisti, koska eniten sikiötä haittaa se, jos henki ei kulje. Kesän pärjäsin vain yhdellä Beclomet-annoksella päivässä, nyt jouduin lisäämään toisen (mulla on ohjeena muistaakseni 1-6 annosta päivässä, mutta yli neljän en ole joutunut koskaan menemään). Airomiriä otan ennen liikuntaa (mulla on lähinnä rasitusastma), kohtauksiin en ole joutunut käyttämään vuosikausiin kuin joskus flunssaisena.

En ole kyllä huomannut, että astma olisi raskauden takia muuttunut suuntaan tai toiseen. Se on aina parhaimmillaan kesällä ja pahimmillaan loppusyksystä, eli pahenemisvaihe on nyt menossa. En oikein jaksa pelätä, että lääkkeet vauvaan vaikuttaisivat, kun kaikki puhuvat niiden turvallisuuden puolesta. Saahan muitakin paikallishoitoja (esim. silmätipat) käyttää.

Ai niin, rv 13+2.

Kyllä saa käyttää ihan loppuun asti, vaikka vielä synnärillä. Kaikkia inhaloitavia (hengitettäviä) astma lääkkeitä saa käyttää koko raskauden ajan niin paljon kun tarvii. Ei niistä ole mitään vaaraa sen kummemmin raskaana olevalle tai sikiölle. Mulla oli käytössä max. Kaikkia kolmea lääkettä, kortisoni esim. Kortivent, Flixotide, nopeavaikutteinen avaava esim. Salbuvent, Ventoline, ja pitkävaikutteinen avaava esim. Servevent. On olemassa myös yhdistelmä lääkeitä, joissa kortisonia ja avaavaa esim. Sertide. Astmaatikolla pitää aina olla jatkuva kortisoni lääkitys, siitä ei saa koskaan luistaa. Noita avaavia lääkkeitä sitten käytetään tilanteen ja tarpeen mukaan. Eli tulehdus pääsee pahenemaan, jos ei ole säännöllinen kortisoni ja sitä ei saa muutamassa päivässä paremmaksi, jos se pääsee pahaksi. Kortisoni hillitsee astmaatikon tulehdusta keuhkoissa ja näin estää tulevia kohtauksia ja astmaa pahenemasta sairautena. Avaavatkin ovat, suurimmalle osalle, kuitenkin tarpeellisia joka päivä. Hoitakaa itseänne, niin hoidatte lastanne, nyt ja synnytyksen jälkeen!

Moi!

Joo siis mulla on allerginen ja oikeastaan kausiluontoinen astma. Mun lääkäri on yleislääkäri ja en tarkoita hänestä mitään pahaa, mutta hän todella sanoi, että turvallisin lääkitys on kuuriluontoinen ja vielä se joka toinen päivä.

Mut kyllä laitettiin tukimuksiin ja katsottiin hapetusta ja kaikkea ja mulla on arvot kuin terveellä. Pef arvot ei koskaan mene alle 500 vaikka vinkuukin. Mutta astma oireilee ärsytysyskänä ja vinkunana..tietty, onhan mun keuhkoissa astmaattista tulehdusta.

Kysäisin astmaonlinen lääkäriltä neuvoja lääkkeistäni. Hän sanoi samaa, että astma pahenee hiljaa ja huomaamatta.
Mulla kuitenkin hyvät pef arvot..olleet koko ajan.

Mun yleislääkärin mielestä mulla ei astmaa olekaan. Sanoi, että diagnoosiin tarvitaan selvä pudotus pef arvoissa ja selvä parantuminen avaavan jälkeen. Rasitustesteissä mulla ei todettu mitään kun se joskus tehtiin.

mutta mutta mä olin kaksi vuotiaana niin sairas astmasta, että vietin sairaalassa aikaa enemmän kuin kotona.
Se parani kun täytin 3 ja olen siitä asti ollut vain lievä allergikko. Lieneekö keuhkojen kasvu sitten syynä, kun tietäis.

Pitää kuitenkin lisätä, että selvää astmaa tämä mun mielestä on kun ilman niitä kortisoni kuureja mulla olisi enemmän yskää ja muuta.
Ne kyllä ovat olleet ihan riittäviä ja olen niitä käyttänyt jo pidemmän aikaa tällä annostuksella, eikä ole mennyt huonompaan.

Sinä olet astmaatikko! Siksi sinua pitäisi hoitaa kuten astmaatíkkoa hoidetaan. Yleislääkäri ei välttämättä tiedä astman hoidosta tarpeeksi, eikä osaa ajatella, että astma on melkein yhtä monipiippuinen asia, kuin kuinka monta on potilastakin. Lapsuuden astman jälkeen voi olla oireetonta aikaa, mutta oireet tulee takaisin koska tahansa. Nuo sinun oireesi kertovat selvästi sinulla olevan astman oireineen. Etkä käsittääkseni tarvitse enään uutta diagnoosia, koska sinulla lapsuudesta jo sellainen on. Tuo vinkunahan tarkoittaa sitä, että sinulla on putki puristunut kiinni eli ei toimi normaalisti, se on niin kuin vakavan kohtuksen esijuttu. Kun se puristuu joku kerta vielä enemmän kiinni, et hengitä enään ollenkaan. Tulehdus on yksi asia astmassa ja tuo putken kiinni puristuminen toinen eli kohtaus, johon voi jopa kuolla.

Vaadi jatkuva lääkitys, ehdottomasti, lapsesi on saatava happea riittävästi mitä suuremmaksi hän tulee, ei tuollainen suoranainen leikkiminen ole oikein sinua eikä lasta kohtaan. Tilanne on lapsellasi sama, kun tupakoijan lapsella, mutta sinun tilanteesi on vielä vaarallisempi, koska paha kohtaus voi tuhota lapsesi terveyden pysyvästi, aivovaurio. Pyydä päästä keuhkopolille, vedoten siihen lapsuuden aikaiseen diagnoosiisi ja raskauteesi. Tai mene yksityiselle keuhkolääkärille. Valitettavasti lääkärisi on ymmärtämätön astman suhteen, mutta ei ole ainoa laatuaan yleislääkäreillä on paljon tietämättömyyttä. Moni yleislääkäri pystyy hoitamaan vain astmaatikkoa, joka tietää astmasta enemmän, kun lääkäri itse, valitettava totuus ja tämän minulle opetti keuhkotautien ylilääkäri.

Kiitti kattavasta infosta.
Onneksi ei ole kohtauksia ollut raskauden aikana. Totta on se, että kuulostaa jotenkin hölmöltä annostelulta.
Minäpäs pyydän aikaa lääkärille, jotta saan asiaan selvyyttä.

Noi kortisonit kuulemma on ihan TÄYS turvallisia sikiölle inhaloituna, koska jotkut käyttävät niitä jopa vahvimpina mahdollisina ja vieläpä 2x2 krt/pv. Ja terveitä vauvoja syntyy.

Mun lääkäri näet äkisi nenäkortisonistakin, että sitä pitäisi käyttää varoen. Terkkari taas neuvolassa sanoi, että huoletta voi käyttää. Tais olla fiksumpi terkkari :)

Kyllä nuo kortisonit ovat turvallisia, itse käytin 500 mg eli kaikkein vahvin, 3 x 3 krt/ pv. Lisäksi minulla oli vielä kortisoni tabletteina. Pitkävaikutteinen laajentava oli 50 mg eli kaikkein vahvin 2 x 2 krt/pv. Lisäksi oli tämä ns. nopeavaikutteinen vahvimpana sekin niin monta kertaa päivässä, kun tarve vaati ja niin monta suihketta kerralla, kun tarpeen oli. Silti tyttärelläni ei ole mitään ongelmaa ikää jo 8 v, koska lääkitsin itseni kunnolla ja mahdolliset kohtaus tilanteet jo etukäteen eli en odotellut niitä kohtauksia. Ole vain jyrkkänä. että kunnon lääkitys. Mitä isompi sikiö on sitä enemmän se tarvitsee happea ja tämä vaikuttaa sinun itsesikin tulevaan jaksamiseen. Älä suostu ymmärtämättömien lääkärien leikkikaluksi lapsesi kanssa :)

Nunnu!

Hakeudu pikimmiten ihan ihka oikean erikoislääkärin pakeille ja vaadi laittamaan lääkitys kuntoon!!
Itse sain terveyskeskuksesta lähetteen keuhkopolille vasta KAHDEN sairaalan tarkailussa vietetyn yön jälkeen. Ihan ambulanssikunnossa oltiin, kun en tarpeeksi kovaan vaatinut tutkimuksia. Onneksi siitä on jo aikaa ja nykyinen lääkitys on paitsi kohdallaan myös turvallinen tulevalle vauvalle.
Kuten nimin""huolissani"" kirjoitti astmalla eikä sen lääkityksellä saa leikkiä ja ""oikea"" astmakohtaus on todella rankka fyysisesti. Saati sitten raskaana ollessa pienelle vauvanalulle... Parhaiten astma hoidetaan tasaisella, jatkuvalla hoidolla eikä millään kuurihoidolla. Kuurien välissä olo yleensä pahentuu ja kohtausherkkyys kasvaa...
Koita saada asia hoidettua kuntoon!

Moi!

Yllätyksekseni huomasin tämän ketjun tässä :)

Kaikki on hyvin :) Hoitava kortisoni lääkitys 2krt/päivässä tai vaihtoehtoisesti 2x2/pv..jos ei auta pienempi. Tai jos rupeaa tarvitsemaan avaavaa.
Oieita ei ole, ei yskitä nauraessa ja hyvä fiilis.
:)

Hienoa Nunnu *ap* olet saanut hoidettua asiat hienosti! Nyt on kiva odotella rauhassa, kun molemmat saavat tarpeeksi happea! Pidä aina huoli säännöllisestä lääkityksestäsi, vaikka kaikki lääkärit eivät ymmärtäisi, niin jaksat elää normaalia mukavaa elämää! Onnea molempien elämään!

tässä lueskelin teidän keskusteluanne, meillä vauvan yritys alkaa vasta kohta ja jo mua hieman pelottaa nää kaikki jutut kun mulla on kanssa astma, ei enää tosin paha, mut pienenä minäkin vietin lähes koko lapsuuteni sairaalassa, vielä kouluikäisenäkin(1-2 luokka) joskus siellä öitä vietin. Sitten helpotti ja ollu ok, Ventoline Diskusta oon käyttäny lähes kymmenen vuotta. Harvoin lääkettä tarvin, mutta viime keväällä oli joku jakso että tarvin parin kuukauden aikana enemmän kun moneen vuoteen (päivittäin melkein), rasituksen yhteydessä ja öisin heräsin vinkumiseen joskus. Tää ventoline on siis inhalaatiojauhe. Pelottaa vaan et kun en mitään lääkitystä raskaana ollessani sitten joskus halua käyttää, mut ehkä on pakko jos taas tulee sellanen kun keväällä. En sillon käyny missään lääkärissä siitä, se meni paris kuukaudes ohi. Sit allergialääkkeiden (antihistamiinipillerit) käyttöä kyllä raskaana ollesani haluan karttaa. Mutta tää astma vaan kauhistuttaa nyt jo, mitä jos aiheutan sitten lapselleni hapenpuutetta, kääk. Onhan se kauheeta kun nyt vaikka ei edes ole raskaana, ajattelee tälläsia juttuja, mut paras tietää varmaan et miten sillon toimia ja mitä käyttää. No, sitten kyselen neuvolassa mitä tehdä jos tulee ahdistusta/vinkumisia. Niin joo, mun mielestäni tässä ventoline diskuksessa luki käyttöohjeessa ettei suositella raskauden aikana vai olikohan et jos raskaana niin käytöstä kannattaa keskustella lekurin kanssa. Voih.

vielä palataan tähän aiheeseen...
viimeisimmässä Allergia- ja astmaliiton lehdessä ""astma & allergia"" on juttu astma ja allergialääkkeiden käytöstä raskauden aikana. (kirj. Rille Repo, asiantuntijana Liisa Lahti) Jutussa nimenomaan todetaan että kroonisten tautien lääkityksen on jatkuttava myös raskauden aikana! Kuitenkin muuta kuin välttämätöntä lääkitystä on vältettävä. Keuhkoputkia hoitavat (mm. Flixotide, Pulmicort, Beclomet, Aerobec) sekä keuhkoputkia avaavat lääkkeet (mm. Airomir, Brikanyl, Ventoline) ovat turvallisia niin raskaus kuin imetysaikana...
Jutussa on paljon asiaa astma ja allergialääkityksestä, kannattaa yrittää saada lehti jostain käsiin (esim. terveyskeskuksesta) jos asiat askarruttavat.

ps. kiellettyinä lääkkeinä jutussa mainittiin mm. Accolate ja Singulair, Duact, Aerius, Elidel, Protopic...

""ps. kiellettyinä lääkkeinä jutussa mainittiin mm. Accolate ja Singulair, Duact, Aerius, Elidel, Protopic...""

Edellä mainitut ovat käsittääkseni kaikki tablettimuotoisia lääkkeitä. Nämä on kielletty, koska tietoa ei voi saada, ei voida testata raskaana olevia. Käsittääksen kaikki ei kuitenkaan ole enää nykyään ehdottoman kiellettyjä, vaan lääkärit voivat niitä määrätä tarvittaessa käytettäväksi. Minä mielestäni käytin Duact allergialääkettä raskausaikana.

Yhteistyössä