Astianpesukone ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Muuttaja"

Vieras
Olemme muuttamassa ja astianpesukoneemme on nykyjään kalusteisiin upotettuna. Koneessa ei ole sivu, eikä päälypaneeleja.
Uudessa asunnossa astianpesukone olisi asennettava vapaasti kun ei ole muuten tilaa, joten näyttäisi todella rumalta riisuttuna.
Onko noihin koneisiin olemassa varaosina ostettavissa sivupaneeleja? Misään en tuommoista tietoa ole löytänyt.
Miten tämän ongelman voisi ratkaista kun ei haluttaisi hyvää astianpesukonetta pois käytöstä.

Mun mielestä hellaa/liettä, jääkaappia, astianpesukonetta jne. ei saa ottaa mukaansa?
ARkkupakastin on eri asia...? Entäs pyykinpesukone?

Eikös kaikissa asuntomyynti-ilmoituksissa ole lueteltu, mitä kodinkoneita asunnossa on?

Keittiön kuvaus:
Jääkaappi, pakastekaappi, induktioliesi, erillisuuni kiertoilmauuni, liesituuletin, mikroaaltouuni, astianpesukone, kaapistot tammiviilupintaisilla ovilla. Ala Carte keittiö. Mielen rosterikoneet. Kivitasot

Kylpyhuoneen kuvaus:
Sauna, kylpyhuone (kylpyhuoneessa kaksi suihkua), kolme erillistä wc:tä, peilit, kaapit, allaskaappi, pesukoneliitäntä kodinhoitohuoneessa. Yläkerran kylpyhuoneessa poreamme.

Siis pesuhuoneessa on pesukoneliitäntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30420154:
Saako sen ottaa mukaan edes? : /

Kaiketi saa ottaa kun olen sen koneen itse ostanut. Keittiössä paikka sille ja kai uusi asukas voi halutessaan hankkia astianpesukoneen, tai jättää paikan tyhjäksi.
Vaikka kylläkin tähän nykyiseen asuntoon tulossa täysremontti meidän muuton jälkeen. Keittiö kaapistoineen on 70-luvulta.

Siis astianpesukone ei ole kiinteästi sijoitettu, vaan keittiössä oli tila jonne koneen sai itse laittaa paikoilleen aivan kuin pyykinpesukoneen kylpyhuoneeseen. Ei kai noita itse hankkimia koneita tarvitse jättää asuntoon? Sittenhän myös pyykinpesukone pitäisi jättää tänne.

Ei tarvitse jättää jos olet sen itse sinne hommannut. MUTTA mikäli siinä teidän ostaman koneen paikalla oli vanha kone kun muutitte, ja hävititte sen, niin sitten teidän on jätettävä ostamanne kone paikoilleen.

Voithan kysyä uudelta asukkaalta, olisiko halukas ostamaan tiskikoneen? Näin saisit rahaa uuteen koneeseen.

Ei tarvitse jättää jos olet sen itse sinne hommannut. MUTTA mikäli siinä teidän ostaman koneen paikalla oli vanha kone kun muutitte, ja hävititte sen, niin sitten teidän on jätettävä ostamanne kone paikoilleen.

Voithan kysyä uudelta asukkaalta, olisiko halukas ostamaan tiskikoneen? Näin saisit rahaa uuteen koneeseen.

Tähän nykyiseen asuntoon ei ole tulossa ketään asumaan heti meidän jälkeen. Tulee siis täysremontti, jossa keittiö kuten muukin osa asuntoa uudistetaan.
Alkuperäinen kysymykseni koskikin, että miten ilman sivu- ja päälylevyjä olevan astianpesukoneen voisi laittaa vapaasti seisomaan kun on ruma päältä ja sivuilta. Onko olemassa varaosina levyjä kun en ole mistään löytänyt tietoa? Onko ideoita jollain muulla tavoin kaunistaa?

[QUOTE="Muuttaja";30420345]Tähän nykyiseen asuntoon ei ole tulossa ketään asumaan heti meidän jälkeen. Tulee siis täysremontti, jossa keittiö kuten muukin osa asuntoa uudistetaan.
Alkuperäinen kysymykseni koskikin, että miten ilman sivu- ja päälylevyjä olevan astianpesukoneen voisi laittaa vapaasti seisomaan kun on ruma päältä ja sivuilta. Onko olemassa varaosina levyjä kun en ole mistään löytänyt tietoa? Onko ideoita jollain muulla tavoin kaunistaa?[/QUOTE]

Käy kysymässä tai soita kodinkoneliikkeeseen. Sieltä saat oikean vastauksen heti.

Ostat siihen keittiökaapin osat ympärille ja pöytälevyn palan päälle. Jos se tulee rivin jatkoksi, niin riittää yleensä yksi sivuseinä kaappiin. Tai meneenkö mahdolisesti jo valmiina olevaan kaappiin, mistä ei tarvitse kuin ovi ruuvat irti ja nostaa hyllyt pois paikoiltaan (jo tehdä reiät johtoja ja letkuja varten.

Kannattaa katsoa, pystyykö sinne ylipäätään laittamaan koneen. Löytyykö vesi- ja viemäriliittymä (nuo saa kyllä yleensä helpolla entisiinkin, kun vaihtaa viemäriputken palan ja sekoittajan? Sopiva sähköpistoke on yleensä se ongelmallisin juttu, mitä ei saa nätisti hoidettua.

Juu, toki tiedän tuon että kodinkoneliikkeestä voi kysellä, mutta ajattelin josko täällä olisi tietoa jollain käytännönkokemuksesta.
Jollain saattaa olla myös ideoita millä tavoin ongelman voisi ratkaista, kun itsellä ovat ideat muitten muutohuolien takia kuivuneet. Kodinkoneliikkeet ovat lähinnä innokkaita kauppaamaan uusia koneita.

[QUOTE="Muuttaja";30420244]Siis astianpesukone ei ole kiinteästi sijoitettu, vaan keittiössä oli tila jonne koneen sai itse laittaa paikoilleen aivan kuin pyykinpesukoneen kylpyhuoneeseen. Ei kai noita itse hankkimia koneita tarvitse jättää asuntoon? Sittenhän myös pyykinpesukone pitäisi jättää tänne.[/QUOTE]

Onko nyt ylipäätään kyseessä omistus- vai vuokra-asunto? Jos omistusasunto, mukaanottaminen riippuu siitä, mitä kauppaan on sovittu kuuluvaksi. Jos taas kyseessä on vuokra-asunto, johon olet itse hankkinut astianpesukoneen, niin tietysti saat sen viedä mukanasi.

Mitä sitten tulee kysymykseesi irtosivuista ja - kansista, niin voihan niitä joihinkin koneisiin jostain saada. Kannattaa kysyä kyseisen merkin huolto- ja varaosaliikkeistä. Mutta veikkaan vähän että ei saa, tai sitte tulee yhtä kalliiksi kuin uusi kone. Vaihtoehdoksi jää sitten hommata/tehdä sopiva alakaappi koneelle tai ostaa uusi ja sopivampi.

Ostat siihen keittiökaapin osat ympärille ja pöytälevyn palan päälle. Jos se tulee rivin jatkoksi, niin riittää yleensä yksi sivuseinä kaappiin. Tai meneenkö mahdolisesti jo valmiina olevaan kaappiin, mistä ei tarvitse kuin ovi ruuvat irti ja nostaa hyllyt pois paikoiltaan (jo tehdä reiät johtoja ja letkuja varten.

Kannattaa katsoa, pystyykö sinne ylipäätään laittamaan koneen. Löytyykö vesi- ja viemäriliittymä (nuo saa kyllä yleensä helpolla entisiinkin, kun vaihtaa viemäriputken palan ja sekoittajan? Sopiva sähköpistoke on yleensä se ongelmallisin juttu, mitä ei saa nätisti hoidettua.

Elikkä nyt tulikin sellaista tietoa. jota en olisi hoksannut ottaa huomioon. Liitäntä pesukoneelle on uuden asunnon keittiössä, mutta juuri tuo sähköpistoke saattaa osoittautua ongelmalliseksi.
Muistelen ettei keittiössä tiskikaappien läheisyydessä ole muuta pistoketta, kuin mitkä ovat tiskikaapistojen valaisimen yhteydessä ja ne eivät ilmeisesti käy.

Jos kyseessä on omistusasunto, niin silloin astianpesukone kuuluu sinne, jos asunto on sovittu luovutettavaksi sellaisena kun se on näytössä.

Jos kyseessä on vuokra-asunto ja sinä olet sen astianpesukoneen ostanut, niin silloin saat ottaa sen mukaan. Olisi kyllä paprempi yrittää myydä sitä vuokranantajalle, niin pääsisit onglemista.

[QUOTE="Muuttaja";30420400]
Muistelen ettei keittiössä tiskikaappien läheisyydessä ole muuta pistoketta, kuin mitkä ovat tiskikaapistojen valaisimen yhteydessä ja ne eivät ilmeisesti käy.[/QUOTE]

Kannattaa kurkata kaappien sisään, etenkin sen viereisen, mihin se kone on mahdollista laittaa. Nykysääntöjen mukaan pistorasia ei saa olla laitteen takana, mutta se voi olla viereisen kaapin sisässä tai laatikoiden takana.

[QUOTE="nainen";30420432]Jos kyseessä on omistusasunto, niin silloin astianpesukone kuuluu sinne, jos asunto on sovittu luovutettavaksi sellaisena kun se on näytössä.

[/QUOTE]

Yleensä myyntiesitteessä on yksilöity, mitkä koneet kuuluu mukaan tai ainakin mainittu, jos joku ei kuulu mukaan.

Kannattaa kurkata kaappien sisään, etenkin sen viereisen, mihin se kone on mahdollista laittaa. Nykysääntöjen mukaan pistorasia ei saa olla laitteen takana, mutta se voi olla viereisen kaapin sisässä tai laatikoiden takana.

Kiitos neuvosta. Nykyjään tosiaan sähköjohto pistorasiassa siellä koneen takana. Enkä muista minkä pituinen johto koneessa on, eli siinäkin pohdittavaa.
Kaiketi parasta jättää astianpesukone riesaksi asunnon omistajille.
Tuskinpa myydessä tuosta 100 euroa enempää saa, enkä usko ainakaan asunnon omistajien olevan konettani ostamassa. Itse en jaksa alkaa myyntiä sumplimaan.
Myykööt sitten itse jos haluavat, tai lahjoittakoot jollekin.

Yhteistyössä