Asperger joka ei todellakaan ole mikään koulusurmaaja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ashenkilö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ashenkilö

Vieras
Minulla on blogi sivuilla Hennan omat jutut ja mulla on Asperger ja käyn töissä, opiskelen, käyn harrastuksissa ja ryhmissä ja minusta on moraalitonta lietsoa vihaa Aspergereja kohtaan että ne olis koulusurmaajia, kun itelläni vaikka on Asperger, ei vois aseet vähempää kiinnostaa. Pelkään pyssyjä ja kun käytiin vuonna 2007 työkkärin nuorten ryhmän kanssa ammuntaradalla tutustumassa ihan oikeisiin pyssyihin, niin en meinannu uskaltaa koskeakaan koko pyssyyn kun minua pelotti se pyssy niin paljon. Käykää lukemassa ja tutustumassa millainen on oikeesti asperger älkääkä uskoko sitä propagandaa että kaikki aspergerit olis muka jotaki tappajia.

Noh noh! Minusta Hesarin juttu lähestyi AS:ia ihan asiallisesti, tosin voitanee sanoa, että mikä tahansa käyttäytymisessä näkyvä poikkeama tai sairaus voi vaikuttaa samansuuntaisesti. Ehkä Aspergereita altistaa tuollaisille teoille vielä enemmän poikkeava empatiakyky ja puutteellinen vihanhallinta, mutta ei AS ole ainoa häiriö tai ominaisuus, joihin nuo ongelmat sisältyvät.

Enemmän kaivattaisiin keskustelua siitä miten kouluyhteisöissä suhtaudutaan erilaisuuteen. Jos sen annetaan olla jatkuva syrjimisperuste, niin ihan varmasti ne, jotka toistuvasti kokevat jäävänsä ulkopuolelle, reagoivat siihen jotenkin. Mitään yletöntä ymmärtämistäkään en kuitenkaan näe tarkoituksenmukaisena, mutta ympäristön haluttomuus hyväksyä erilaisuutta ei auta niitä erilaisia yksilöitä tulemaan puolitiehenkään vastaan.

Ei kai asperger itsessään kenestäkään surmaajaa tee... Sen sijaan aspergerin vuoksi ihmisestä voi tulla syrjitty, kiusattu, "outolintu". Se voi altistaa masennukselle ja näiden kaikkien sosiaalisten ongelmien vuoksi myös muille mielenterveyden häiriöille. Sitä kautta jokunen yksilö voi ajautua surmaajaksi. Näin itse olen asian ajatellut.

Ite en myöskään ole tällaisia ajatuksia mietiskellyt, vaikka koulukiusattu olinkin.

Lähinnä ajattelin, että koska palstalla monella mammalla tekee tiukkaa ottaa vastaan edes puheterapiaa tai fyssaa "vialliselle" lapselleen leimojen pelossa niin entä sitten avun vastaanottaminen autismin kirjon lapselle, jos sieltä ei räpsähdäkään enää pelkkä autistin leima vaan myös "koulusurmaajapotentiaalia" tms.

Minulla on myös AS, ja minusta hesarin juttu oli asiallinen, eikä siinä mitään vihaa lietsottu tai ketään leimattu. Lukekaa se juttu kunnolla loppuun asti. Ihmiset tuppaavat usein suuttumaan ennen kuin ajattelevat. Koulusurmat ovat arka aihe. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että koulusurma-tyyppisiin väkivallantekoihin syyllistyneet ovat olleet ihmisiä, joilla on taipumus kiinnostua jostakin kapea-alaisesta aiheesta. Olisivatko ihmiset sitten alkaneet leimata esim. My Little Pony -keräilijöitä surmaajiksi? Tuskin. Tämä on sama asia.

Itsestäni voin sanoa sen, että minusta olisi "oikeissa" olosuhteissa voinut hyvin kehittyä erittäin vaarallinen ihminen. En tunne empatiaa normaalilla tavalla. Olen kylmä. Lisäksi minusta löytyy tietynlaista ehdottomuutta ihmisten suhteen, ja minulla on kausia, jolloin todellisuudentaju jotenkin muuttuu. Mutta minusta ei tullut mitään hirviötä, eikä näillä näkymin ole tulossakaan. Minulla on tuollaisia ominaisuuksia, mutta olen kehittynyt ihmiseksi, jossa ne ilmenevät "vähän" toisella tavalla kuin väkivaltana tai sen ihannoimisena.

Yhteistyössä