aspartaami

  • Viestiketjun aloittaja Freeda
  • Ensimmäinen viesti
Freeda
Ystäväni kielsi minua kapakassa ottamasta kevytkokista, koska väitti aspartaamin olevan vaarallista vauvalle. Olen kyllä yleisesti tietoinen aspartaamin väitetyistä terveysriskeistä, mutta en ollut kuullutkaan että kevytkokiksen juominen silloin tällöin vahingoittaisi sikiötä. Onko kellään asiasta jäsennellympää tietoa?
 
no ei
ite ainaki kittaan aika usein pepsimaxia ku on vaan niin hyvvää... ainaki 1-3kertaa viikossa juon puolen litran pullon.siitä mitään haittaa oo. join edellisessäkin raskaudessa eikä mitään tullu vauvalle.toki pitää kohtuus muistaa tässäkin asiassa.
 
wellnessa
Koe eläiminnä aspartamiini aiheuttaa epämuodustumia. Onhan se hyvä välttää jos on kerran tutkimustuloksia. Tietty osa noista rottistakin sai terveitäkin jälkeläisiä. Altistus oli varmaankin jatkuvaa. Syntyneistä epämuodostumista ei pystytä sanomaan oliko cocacola light syynä vai jokin muu lisäaine summa. Näin vain sattuu olemaan. Oma mieli kuitenkin saattaa syyllistää miettimään, mitä teki väärin. Itse sain tietää oman lapseni epämuodostumista 18:sta raskausviikolla. Mietin todella olinko mitenkään voinut aiheuttaa ruoka-ainen valinnoillani asiaan. Nämä ovat vaikeita asioita kun käy huono tuuri.
 
höh
Normaalissa käytössä (eli virvoitusjuomat, makeiset yms.) eivät aspartaamin turvalliset käyttörajat ylity. Aspartaami ja asesulfaami ovat nimenomaan ne turvalliset ja sallitut keinotekoiset makeutusaineet raskausaikana, sakariini ja syklamaatti kiellettyjä. Minulle neuvolan täti nimenomaan suositteli light-limuja ""makeannälkään"", eli mieluummin kohtalaisesti lisäaineita kuin verensokerin äkillisiä nousuja sokeripitoisista juomista.

""Aspartaami ja asesulfaami ovat tavallisimmin käytettyjä energiattomia makeutusvaihtoehtoja. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei tavanomaisessa ruokavaliossa ylity. Asesulfaamin käytölle ei ole asetettu erityisrajoituksia.

Sakariinin ja syklamaatin enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti aspartaamia pienempiä. Sakariinin tai syklamaatin käyttöä ei suositella raskaus- tai imetysaikana.""

http://www.helistin.fi/?page=9535402

Cokiksesta puheenollen, myöskään kofeiinin suurin sallittu määrä (300 mg/vrk) ei kohtuukäytössä ylity, Cokis sisältää kofeiinia 130 mg/l (vrt. esim. kahvi 800 mg/l).

http://elovirta.com/2001/01/01/kofeiini/



 

Yhteistyössä