Aso-asunnon hyvät ja huonot puolet verrattuna omistusasumiseen tai vuokra-asumiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saca
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyviä puolia:
- meille ainakin tulossa upouusi aso
- lähempänä keskustaa kuin muut vastaavan tasoiset
- ei tarvitse ottaa ollenkaan velkaa

Huonoja:
- varustelu yllättävän huono (ei edes keraamista liettä)
- pitemmän päälle maksaa vaan, mitään ei jää säästöön
(eri asia jos ottaa velkaa, mutta meillä on sen verran jo)
- aika kallis vastike (tai itse asiassa tosi kallis)
- mitään ei saa tehdä kysymättä lupaa

Jos elämäntilanne ei olisi juuri tämä, en ikinä sekaantuisi asoon. Mutta joissakin elämäntilanteissa se nyt on ok.

Hyviä:
- Yleensä astetta rauhallisemmat naapurit kin vuokratalossa
- Ei ongelmaa jälleenmyynnistä
- Sama asumisen turva kuin omistusasunnossa

Huonoja:
- Kallis
- Ihan kamalasti ei välttämättä saa tehdä muutostöitä

Asumme asossa. Kannattaa laskea tarkkaan, jotkut ovat järkeviä ja jotkut taas tulee kalliimmaksi. Asohan on monesti järkevä vain jos ko raha löytyy jo omasta takaa. Mutta laske! :)

Naapurit ovat ainakin "normaalimpia" (huom keskimäärin) tämä tulee halvemmaksi huomattavasti kuin vuokra-asunto ja meitä ei heitetä pellolle täältä koska vaan kuten etenkin yksityisissä vuokra-asunnoissa voi käydä. Indeksikorotus on hyvä juttu ja samalla tässä säästellään omaan asuntoon.

Mutta kannattaa katsoa myös keneltä sitä asoa miettii.

Ei ASO kodissa ole mitään järkeä. Ei pienintäkään. Siinä yhdistää omistusamisen ja vuokra-asumisen huonot puolet. Maksat n. 15000e siitä että pääset asumaan vuokralle ja tämän päälle joka kuukausi x määrä euroja. Mitään et takaisin saa kun siitä pois muutat, koskaan et omaksi saa.

Huono puoli: ei ole eikä tule omaksi ikinä.

Hyvät puolet: voit asua niin kauan kuin haluat ja pääset kolmessa kuukaudessa eroon asunnosta. Halvempi vuokra kuin tavallisissa vuokra-asunnoissa. Asumisoikeusmaksun saat takaisin indeksillä tarkistettuna eli aina on vähän rahaa säästössä.

Ei ASO kodissa ole mitään järkeä. Ei pienintäkään. Siinä yhdistää omistusamisen ja vuokra-asumisen huonot puolet. Maksat n. 15000e siitä että pääset asumaan vuokralle ja tämän päälle joka kuukausi x määrä euroja. Mitään et takaisin saa kun siitä pois muutat, koskaan et omaksi saa.

Paitsi eikös asosta saa omansa (eli sen n.15000) takaisin indeksillä korotettuna... vai oonko ihan hakoteillä?

Asomaksun saa poismuuttaessa takaisin indeksillä korotettuna. Ja mistä sä ton 15000e vedit? Ehkä jonkun kaksion maksu? Meillä esim. asomaksu oli 37000...

[QUOTE="vieras";24310826]Huono puoli: ei ole eikä tule omaksi ikinä.

Hyvät puolet: voit asua niin kauan kuin haluat ja pääset kolmessa kuukaudessa eroon asunnosta. Halvempi vuokra kuin tavallisissa vuokra-asunnoissa. Asumisoikeusmaksun saat takaisin indeksillä tarkistettuna eli aina on vähän rahaa säästössä.[/QUOTE]

Noi on vähän vaikeita määritellä, mutta kyllä meille on käymässä niin, että ason vastike on törkeän kallis, mahdollisesti kalliimpi kuin vuokra. Mutta vaikea sitä on juuri samantasoista vuokra-asuntoa samalta alueelta löytää, että voisi sen todistaa. Itse asiassa niitä vuokra-asuntoja on täällä niin huonosti, että aso on pakko ottaa sen takia. Vuokra-asunto Satolta, VVO:lta tms. on kyllä minusta parempi kuin aso. Kolme kuukautta on aika pitkä irtisanomisaika, kuitenkin... Vuokralta pääsee yhden kuukauden varoitusajalla pois.

Noi on vähän vaikeita määritellä, mutta kyllä meille on käymässä niin, että ason vastike on törkeän kallis, mahdollisesti kalliimpi kuin vuokra. Mutta vaikea sitä on juuri samantasoista vuokra-asuntoa samalta alueelta löytää, että voisi sen todistaa. Itse asiassa niitä vuokra-asuntoja on täällä niin huonosti, että aso on pakko ottaa sen takia. Vuokra-asunto Satolta, VVO:lta tms. on kyllä minusta parempi kuin aso. Kolme kuukautta on aika pitkä irtisanomisaika, kuitenkin... Vuokralta pääsee yhden kuukauden varoitusajalla pois.

Voi olla paikkakuntakohtaisia erojakin. Omalla paikkakunnalla olen seurannut vuokra-asuntojen ja asojen vastikkeiden hintoja, niin täällä ainakin aso on edullisempi. Meillä on asolta uusi saunallinen kerrostalokolmio, josta maksetaan vähemmän kuin vanhoista kerrostalokaksiosta vapailla markkinoilla.

Ainut outo juttu oli että, uuteen muutettaessa saa ostaa asunnon varustelutasoon parannuksia, mutta niistä ei saa mitään hyvitystä pois muuttaessa.

Asomaksun saa poismuuttaessa takaisin indeksillä korotettuna. Ja mistä sä ton 15000e vedit? Ehkä jonkun kaksion maksu? Meillä esim. asomaksu oli 37000...

Mä olen hakenut asoasuntoa, kolmion asomaksu 10000 ja neliön 12000. Ei ole uusia, mutta uudehkoja, lähellä keskustaa, rauhallisella paikalla, ihana, pieni koulu tien toisella puolen. Toiset asoasunnot upouusia, niiden asomaksu tais olla 20000, mutta vuokra oli noin 500e/kk. Eihän tossa 37000 asomaksussa ole enää mitään järkeä! Paitsi jos asutte Helsingissä, mutta siltikin!

[QUOTE="vieras";24310945]Mä olen hakenut asoasuntoa, kolmion asomaksu 10000 ja neliön 12000. Ei ole uusia, mutta uudehkoja, lähellä keskustaa, rauhallisella paikalla, ihana, pieni koulu tien toisella puolen. Toiset asoasunnot upouusia, niiden asomaksu tais olla 20000, mutta vuokra oli noin 500e/kk. Eihän tossa 37000 asomaksussa ole enää mitään järkeä! Paitsi jos asutte Helsingissä, mutta siltikin![/QUOTE]

No onpas halpoja :/
Ja ei, ei asuta lähelläkään Helsinkiä.

Asokodissa yli 10 vuotta eikä kaduta.
Rauhallista asua, mukavia naapureita, lapsilla paljon kavereita, tällä hinnalla ei saa mitään vastaavaa...
Mökki on oma.

Yhteistyössä