askarteluvinkkejä 2v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä kaipaava

Vieras
kertokaapas mukavia askarteluvinkkejä.
Kotona reilut 2v. tyttö ja jotain ois kiva askarrella, toki jotain ollaan tehtykin, mut oisko
jotain mukavia vinkkejä antaa. On käsistään näppärä, mutta ei toki itse osaa vielä saksia käyttää. Voiko vesivärejä jo käyttää tän ikäisen kanssa vai meneekö herkästi vaan sotkuksi?
Sormiväreillä tehtiin joskus kortteja..

Repimistöitä, jotka sitten äiti liimaa kartongille tms.

Olin sijaisena päiväkodissa, missä tehtiin sellainen taulu, mihin neulapistelyllä tehtiin kala (2v tarvi apua, mutta osa pärjäs ihan hyvin). Sitten sinne revittiin ruohoja yms. mitkä sitten liimattiin.

Maalata piimällä tms. ja tosiaan kylppärissä. Kesällä olis tietty hyvä ollut pihalla, mutta alkaa olla turhan viileetä =)

melkein 2vee tykkää liimata (ei kyllä osaa ilman apua),repii (värillistä) paperista paloja ja liimaa niitä liimapuikolla isommalle paperille. Muovailuvahaa oon meinannut ostaa,sitä näkyy olevan alk.2v ikäsuosituksella.

Repimistöitä, jotka sitten äiti liimaa kartongille tms.

Olin sijaisena päiväkodissa, missä tehtiin sellainen taulu, mihin neulapistelyllä tehtiin kala (2v tarvi apua, mutta osa pärjäs ihan hyvin). Sitten sinne revittiin ruohoja yms. mitkä sitten liimattiin.

Maalata piimällä tms. ja tosiaan kylppärissä. Kesällä olis tietty hyvä ollut pihalla, mutta alkaa olla turhan viileetä =)

Mitäs/mites piimällä maalataan?!!?

No ihan kaikkea. 2veelle voi antaa ensisakset, liimaa, teippiä, tarroja jne. Yleisimmät taideteokset meillä oli valmiista paloista (esim paperi/huopa) tehtyjä liimauksia korttipohjille. Tai paperia silputettuna saksilla. Noita kuvioita voi ostaa valmiina tai tehdä itse. Vahaliildut, sormivärit, vesivärit, puuvärit, tussit - kaikki käy. muovailuvaha (mehiläisvaha on liian jäykkää mun mielestä).

[QUOTE="Jii";22187824]Meillä 2v on muovaillut jo pitkään, isoveljeltä mallia katsoen tietysti. Muuten en ole yhtään askarteluihminen...[/QUOTE]

Mikä on hyvä merkki noissa muovailuvahoissa? Monet on semmosia jotka tahraa...

Muovailuvahoista parasta on itse tehty.. =)

Meidän 1v. tykkää muovailla ja maalata vesiväreillä. Toissapäivänä maalattiin pumpulituppoja pensselinä käyttäen ja siitä pieni tykkäsi paljon. Sormivärimaalaus on myös mukavaa pienten mielestä..

Yksi ihan ensiaskartelu on silkkipaperipalojen liimaaminen kontaktimuoviin. Eli leikellään valmiiksi silkkipaperisilppua ja vaikka kartongista joku kehys (sydän, tähti tms.). Kartonkikehykseen kiinnitetään kontaktimuovia ja keskiosaan jäävälle liimapinnalle lapsi "liimailee" silkkipaperit. Lopuksi toisenkin puolen voi kontaktoida ja laittaa työn vaikka ikkunaan roikkumaan.

Sitten on näitä maissista tai perunatärkkelyksestä tehtyjä värjättyjä "askartelupalleroita". Ne tarttuvat toisiinsa vedellä kostuttamalla. Liimaa ei tarvita. Nimet muistaakseni Playmais ja Fishertip.

Meidän 2,5v tyttö tykkkää leikata saksilla, muttei osaa vielä kuvioita leikata: leikkasin paperista kolmoita jotka hän sai hapsuttaa reunoista, sitten liimattiin ne paperille "syksyn lehdiksi"

Meillä 1v10kk tekee samaa mitä isommatkin. Tai ainakin kovasti yrittää ja auttaa ei saa. Eihän siitä mitään kaunista jälkeä tule, mutta onhan itse tehty. Liimaa itse, leikkaa itse (pientä silppua saa aikaiseksi), vesiväreillä maalaa, sormiväreillä maalaa, muovailuvahoilla muovailee ja leikkaa niitä veitsellä, tusseilla piirtää, leimasimilla leimaa, liimaa tarroja... Voihan sitä tehdä mitä vaan, kokeilemalla onnistuu!

Sitten on näitä maissista tai perunatärkkelyksestä tehtyjä värjättyjä "askartelupalleroita". Ne tarttuvat toisiinsa vedellä kostuttamalla. Liimaa ei tarvita. Nimet muistaakseni Playmais ja Fishertip.

Meillä on playmaisia ja se on minusta haastava materiaali vielä tolle 4veelle. Ainakin jos sitä pelkästään käyttää materiaalina. Jos ajatus on vain lätkiä niitä lättyjä paperille, niin sitten homma on eri juttu. Päiväkodissa 3vee teki isänpäiväkorttiin tolla maissilla kauniin kehyksen. Paloja oli liimattu vaan siis paperiin.

Mutta ne esitteiden hienot ukot, linnat, puut - ne eivät ole nakkihelppoa....

Me tehtiin paljon juttuja sormiväreillä ja vesiväreillä.Kylppärissä kylläkin:D

Miten ois tuikkukippoja?
Liimaa pilttipurkin kylkiin (lapsikin voi pensselöidä ),ja pyörittelette purkit hiekassa tai paljeteissa ja helmissä?Niihinhän voi sitten laittaa vaikka rautalangasta lenklit ympärille et ne saa johonki roikkuun

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä kaipaava;22187785:
Mitäs/mites piimällä maalataan?!!?

Piimään voi laittaa väriä vaikka punajuurimehusta jos haluaa.
Tai maalata mustikoilla tms.

En mä tiedä mitä niillä sen kummemmin voi maalata, jotain vaan kartongille. Mutta ajatuksena lähinnä se, että ne on "myrkyttömiä" ja ei haittaa vaikka nuolisi sormet siinä maalailun lomassa =)

kontaktimuovin pala esim a4 kokonen ja siihen sitten ulkoa kerätään (siis ennakkoon kerätään ) puunlehtiä mustikanlehtiä jne. jotka lapsi laittaa muoville miten haluaa ( ei tarvita erikseen liimaa ). siihen pahvista kehykset ja toinen muovi liimataan vasten hieno taulu ikkunaan esim.
...jos tuosta joku sai tolkun

Meillä on playmaisia ja se on minusta haastava materiaali vielä tolle 4veelle. Ainakin jos sitä pelkästään käyttää materiaalina. Jos ajatus on vain lätkiä niitä lättyjä paperille, niin sitten homma on eri juttu. Päiväkodissa 3vee teki isänpäiväkorttiin tolla maissilla kauniin kehyksen. Paloja oli liimattu vaan siis paperiin.

Mutta ne esitteiden hienot ukot, linnat, puut - ne eivät ole nakkihelppoa....

Playmais käytössä jolla 3 ja 4,5 vuotiaat meillä askartelevat. Eihän ne vielä mitään hienoja esitteen mukaisia juttuja saa aikaseksi, mutta mielellään "liimailevat" niitä yhteen, leikkaavat ja muotoilevat käsissä ja ainahan ne niitten mielestä jotakin esittävät. Se mikä mun mielestä huippu juttu, ei tarvi liimaa, kostuttaa vaan ja se on siinä, siistiä. Eikä haittaa vaikka eksys suuhunkin, ovat maissia ja elintarvikeväriä.

Yhteistyössä